sodastream og fat

Yohoja

Norbrygg-medlem
God kveld godtfolk,

Fortsatt ikke så alt for mange brygg på nakken, men få blir fler og det har ikke blitt mindre artig eller givende :)

Det tok ikke lang tid før jeg ble lei av å flaske og vil skaffe et fat til "forbruksølet".
Sodastream virker lettest da jeg kan bytte flaske i umiddelbar nærhet og allerede har 2 gassflasker.

Så til mine spørsmål;

1. Har jeg forstått rett at jeg kan bruke 1stk sodastream flaske til å karbonere og tappe ca 40 liter. (Viktigste er at det holder til et 19L fat.)

2. På en nettbutikk ser jeg det blir anbefalt tilbakeslagsventil ved karbonering men det er ikke nevnt eller med i pakken hos bryggselv.
Trenger jeg noe mer enn dette, evt en annen pakke noen har å anbefale?


3. Lagrer jeg både fat og gass i kjøleskapet?

4. Er det noe i veien for å tappe en eksempelvis 10 liters batch på et 19 liters fat? (forstår at man bruker masse unødig co2)

5. er det mulig å tappe fra fat over på flaske, eks om man skal bort en kveld å vil ta med noen øl, hvordan gjøres det isåfall.


Takker for alle svar :)
 
God kveld godtfolk,

Fortsatt ikke så alt for mange brygg på nakken, men få blir fler og det har ikke blitt mindre artig eller givende :)

Det tok ikke lang tid før jeg ble lei av å flaske og vil skaffe et fat til "forbruksølet".
Sodastream virker lettest da jeg kan bytte flaske i umiddelbar nærhet og allerede har 2 gassflasker.

Så til mine spørsmål;

1. Har jeg forstått rett at jeg kan bruke 1stk sodastream flaske til å karbonere og tappe ca 40 liter. (Viktigste er at det holder til et 19L fat.)

2. På en nettbutikk ser jeg det blir anbefalt tilbakeslagsventil ved karbonering men det er ikke nevnt eller med i pakken hos bryggselv.
Trenger jeg noe mer enn dette, evt en annen pakke noen har å anbefale?


3. Lagrer jeg både fat og gass i kjøleskapet?

4. Er det noe i veien for å tappe en eksempelvis 10 liters batch på et 19 liters fat? (forstår at man bruker masse unødig co2)

5. er det mulig å tappe fra fat over på flaske, eks om man skal bort en kveld å vil ta med noen øl, hvordan gjøres det isåfall.


Takker for alle svar :)
1) Sodastream funker fint, Europris har ofte god medlemspris på disse. Liten flaske (425g) funker fint, men du kan kjøpe dobbelt så store flasker på Clas Ohlson. Det oppgis at de små skal holde til 60l, men dette er karbonering av vann, i litersflaske, så regnestykket blir ett annet for fat. Man karbonerer gjerne rundt 2.5 vol. 1 vol er 1 l CO2 i 1 l drikke, som igjen er 1.96 g/L. Dvs at ett 19 l fat tar da 2.5*1.96*19=98g CO2. Ca 100g, da. Men så skal man jo fylle volumet av fatet også. (Hvis jeg husker riktig så er) 15 psi er 1 atm, så trykket er doblet ved "normal" karboneringsnivå på 15 psi. Så da går det 38 l CO2 ... la oss runde opp til (1.98g/l * 38l) ca 80g, (når fatet er tomt). Så (teoretisk) 180 g (ca) på et "runde" med øl i fatet. Så med litt slack, litt purging osv, kan du vel få ut 2 fat av 425 g.
Men jeg anbefaler, i hvertfall hvis du brygger godt humlede øl, at du purger fat før bruk ved først å fylle dem med startsan (eller vann). Du drikker sikkert ølet rimelig fort, (uten at jeg vil gjøre noen spekulative antagelser, men har du kun 1 fat, og serverer til venner/familie osv, går det vel unna).
Da går det litt CO2 til dette også, (teoretisk minimum ca 40g). Men det er ikke strengt tatt nødvendig hvis du fyller fatet skånsomt, og purger litt etter at det er fylt, (drar noen ganger i ventilen når fatet er trykksatt, så luftandelen i gassblandingen i toppen av fatet tynnes ut).

Dette er utregninger litt på "kjappen", så har jeg regnet/tenkt feil her, må andre gjerne kommentere.

2) Kjekt å ha, kan kobles inn på det systemet du vurderer å kjøpe, (det finnes flere typer "in-line" løsninger). Fyller du ett fat opp til "tappen" der CO2 går inn, kan du risikere at øl slår tilbake, og går tilbake i mekanismen til ventilen på gassflaske, (og flaska). Edit; De fleste gassreguatorer (dingsen du kobler til sodastreamflaska) har en innebygd tilbakeslgsventil allerede). Dog ikke kritisk å ha, særlig fordi du kun har ett fat, så lenge du er litt forsiktig, (ikke overfylle, ikke ha koblet til gass hvis du reduserer trykk etter "høytrykkskarbonering, dvs høyt trykk (feks 40 psi) over ca 24t. Har man flere fat, er det lettere å kløne det til, og at øl slår tilbake i fatet med lavere trykk. Jeg har gått på en small der med cider/ingefærøl som "infiserte" andre øl. Kjedelig å kaste øl pga slikt kløn.

3) Øl, ja, (kan tas ut for servering, men temp stiger jo - hen funker jo fint ut på milde vintre på hyttetur med gutta, feks). Gass: valgfritt.

4) Det går fint med halvfulle fat, men skal du purge "headspace" (se 1) så går det endel CO2, ja. Da kan du sjekke ut metoden med å fylle fat med StarSan-løsning, som du tømmer ut, (det finnes endel hacks med denne løsningen for å spare CO2, som feks å tømme fatet med CO2en som dannes ved gjæring - hvis du har gjæringsfat som egner seg, da). StarSan-løsning kan du forresten oppbevare en stund, feks på 20l plastdunk, (blir den cloudy kan du forsterke den med en ny, liten klunk med konsentrert StarSan.

5) Det går fin-fint. Man kan kjøpe dingser til dette formålet, men kan også rigge på en slange på picknik kranen, som rekker ned til bunn av flaska, og fylle den opp. Brusflasker, (PET) er fine (enkle, men ikke pene) til dette formålet. Eller ser det jo kulere ut hvis du flakser på ølflasker. Du trenger ikke være like nøye på desinfisering da ølet skal drikkes snarlig.
Dette er jo også en fin metode å bruke for å tømme fatet - hvis det er noen liter igjen - og du har ett nytt øl ferdiggjæret. Fyll da (rene og desinfiserte flasker) nesten fulle, (holder med 1 cm "tom"-rom (headspace)), og la det flyte over litt skum. Det driver oksygen ut, (som er drepen på øl, og særlig humle), og ølet kan lagres lenge.

En god video som går gjennom tema finner du her;
 
Sist redigert:
Jeg har brukt Clas sine store Sodastream flasker en stund nå. Har 3 stykker som jeg roterer på for å være sikker på at jeg aldri går tom.
Jeg har flasken som er koblet til fatet stående i kjøleskapet uten at det har skapt noen problemer.
Det var virkelig deilig å slippe å flaske hver gang man brygger noe!
 
Jeg har brukt Clas sine store Sodastream flasker en stund nå. Har 3 stykker som jeg roterer på for å være sikker på at jeg aldri går tom.
Jeg har flasken som er koblet til fatet stående i kjøleskapet uten at det har skapt noen problemer.
Det var virkelig deilig å slippe å flaske hver gang man brygger noe!
Synd det aldri er tilbud på de store...
 
Kom på et tilleggsspørsmål, hva gjorde dere i fatølets spede begynnelse?
Jeg mener da; jeg har ingen keezer men et kjøleskap i kjelleren jeg kan sette alt inn i, tar jeg ut hele keg'en å tar med meg opp når jeg skal kose meg?
Antar at det ikke har noe betydning for ølet med inn å ut av kjøleskap?

Har sett for meg å bare fylle en 1,5 liter tomflaske å ta med opp fra kjelleren, evt for fremtiden ser jo growlere litt snasne ut, fylle en sixpack (volum ikke flasker altså) fra kegen å ta med opp på lørdagskvelden.
 
Sist redigert:
Har sett for meg å bare fylle en 1,5 liter tomflaske å ta med opp fra kjelleren
Er det langt ned til kjelleren din? Hørtes nesten ut som en kinareise. :oops:
Dersom du vil ha ølet mer tilgjengelig kan du sjekke ut Tapcooler og Pegas mottrykksfyllere til flasker.
 
xD
Det er på med skoa ned i hagen å inn i hybelen, så mer eller mindre kina når man er øltørst.
 
God kveld godtfolk,

Fortsatt ikke så alt for mange brygg på nakken, men få blir fler og det har ikke blitt mindre artig eller givende :)

Det tok ikke lang tid før jeg ble lei av å flaske og vil skaffe et fat til "forbruksølet".
Sodastream virker lettest da jeg kan bytte flaske i umiddelbar nærhet og allerede har 2 gassflasker.

Så til mine spørsmål;

1. Har jeg forstått rett at jeg kan bruke 1stk sodastream flaske til å karbonere og tappe ca 40 liter. (Viktigste er at det holder til et 19L fat.)

2. På en nettbutikk ser jeg det blir anbefalt tilbakeslagsventil ved karbonering men det er ikke nevnt eller med i pakken hos bryggselv.
Trenger jeg noe mer enn dette, evt en annen pakke noen har å anbefale?


3. Lagrer jeg både fat og gass i kjøleskapet?

4. Er det noe i veien for å tappe en eksempelvis 10 liters batch på et 19 liters fat? (forstår at man bruker masse unødig co2)

5. er det mulig å tappe fra fat over på flaske, eks om man skal bort en kveld å vil ta med noen øl, hvordan gjøres det isåfall.


Takker for alle svar :)
Har selv brukt et veldig enkelt oppsett med sodastream i 1,5 år nå. Da jeg ofte er bortreist 1-5 uker pga. jobb har jeg valgt å ikke ha fast oppsatt tappetårn, fat står i kegerator uten noe tilkoblet mesteparten av tiden. Har en Oxyturbo Minor regulator med en slange og ballock som jeg trykksetter ett fat av gangen med, og en Nukatap med flow control som jeg setter direkte på fat og tapper med. Flusher tappekran med en brusflaske med starsan mellom bruk. Har to 9L fat som jeg også kan rydde plass til i kjøleskap på kjøkken ved behov, mens 20L fat må stå i kegerator på vaskerom, men i leilighet er det uansett ikke noe problem å gå dit å fylle et glass.

1. Fordelen med sodastream er at det ikke er noen stor kostnad å ha en ekstra flaske. For mange øltyper går det jo ofte flere mnd fra karbonering til ølet drikkes, og du vil nok raskt skaffe deg flere fat. Selv har jeg 4 fat og har 3 sodastream flasker, drar på Europris å kjøper/bytter når 2 er tomme.

2. Har ikke hatt behov for tilbakeslagsventil da jeg lager mindre batcher enn det som rømmes på fat.

3. Jeg har vanligvis gass utenfor kjøleskap og tar ut fat når jeg skal tappe.

5. Jeg har en tapcooler for fylling på flaske, med motrykksfylling er det lettere å beholde ok karbonering.
 
Lekkasjer noe man må forvente å treffe på?
Ja, spesielt i starten til en får luket ut ting som lekker her og der.
Jeg stoler mer på skrueklemmer enn hurtigkoblinger (John Guest etc).
Så hvis det er koblinger man sjelden gjør noe med (Co2) så er det best med skruklemmer.
Hurtigkoblinger er kjekt hvis man ofte må løsne på slanger og ball locks, f.eks. for rengjøring (øl).
 
JG koblinger egner seg dårlig som hurtigkoblinger er min erfaring.
Det går fint noen ganger, men så går de i stykker. Men i en kegerator passer de fint da det skjeldent er behov for å koble av slangene.
 
Jeg har aldri opplevd at de går i stykker eller lekker hvis du drar dem «riktig» av og trykker de helt inn
 
Jeg har klart å ødelegge 2 stk 3/16 koblinger.
Kanskje de er de svakeste.
Bruker JG på alt og er veldig fornøyd .
 
Ja jeg gjør det. Men plutselig så sitter slangen fast. Og så går klemringen rundt slangen i stykker. Det har som sagt bare skjedd 2 ganger 5-6 år så noe stort problem er det ikke.
 
JG koblinger egner seg dårlig som hurtigkoblinger er min erfaring.
JG er hurtigkoblinger, det er jo hele vitsen med dem, at det skal være enkelt å koble slanger til/fra.

Det gjør dem mer sårbare for lekkasjer er min erfaring, i motsetning til slangeklemmer som er mer permanente koblinger.
 
Tilbake
Topp