Redusert kullsyrenivå ved nesten tomt fat

Hei! Ølet har stått på karbonering på 2.5 grader og 0.8 bar i 15 dager,hadde 2 dager med litt høyere trykk , ca 1.7 bar for og få litt mere kullsyre ved dag 10,dette hjalp for og få ønsket co2 mengde,reduserte til tappetrykk 0.8 bar.Ølet hadde veldig bra kullsyre nivå da ,men plutselig minket boblene fra bunnen betraktelig,og kullsyre nivået ble for lavt når nivået nærmet seg bunnen,rart nåkk er skummet greit i starten men avtar rimelig fort og føles litt flatt . Det er heldigvis ikke mye igjen i fatet ,men hvorfor? Har stabil temp, ingen lekkasjer på co2 som jeg kan finne ,tappeslange på 3/16 . Alt funket veldig bra ,men så ble det litt flatt.

Har et fat til som har stått 8 dager på 1 bar og 2.5 grader som jeg også synes er for lite karbonert,noe skum blir det men veldig lite bobler fra bunnen og opp.

Mulig jeg liker kullsyre

Petter
 
Sist redigert:
Hei! Ølet har stått på karbonering på 2.5 grader og 0.8 bar i 15 dager,hadde 2 dager med litt høyere trykk , ca 1.7 bar for og få litt mere kullsyre ved dag 10,dette hjalp for og få ønsket co2 mengde,reduserte til tappetrykk 0.8 bar.Ølet hadde veldig bra kullsyre nivå da ,men plutselig minket boblene fra bunnen betraktelig,og kullsyre nivået ble for lavt når nivået nærmet seg bunnen,rart nåkk er skummet greit i starten men avtar rimelig fort og føles litt flatt . Det er heldigvis ikke mye igjen i fatet ,men hvorfor? Har stabil temp, ingen lekkasjer på co2 som jeg kan finne ,tappeslange på 3/16 . Alt funket veldig bra ,men så ble det litt flatt.

Har et fat til som har stått 8 dager på 1 bar og 2.5 grader som jeg også synes er for lite karbonert,noe skum blir det men veldig lite bobler fra bunnen og opp.

Mulig jeg liker kullsyre

Petter
Når du går fra 1,7 bar med et kullsyrenivå du liker til 0,8 bar vil jo kullsyrenivået i ølet gradvis gå ned.
Prøv med 1 bar både på karbonering og servering så skal kullsyrenivået holde seg til fatet er tomt.
Synes du det er for lite så er det bare å øke neste gang.
 
Når du går fra 1,7 bar med et kullsyrenivå du liker til 0,8 bar vil jo kullsyrenivået i ølet gradvis gå ned.
Prøv med 1 bar både på karbonering og servering så skal kullsyrenivået holde seg til fatet er tomt.
Synes du det er for lite så er det bare å øke neste gang.

Sant nåkk. Får prøve meg litt fram.
Fat nr 2 har stått på 1 bar i 9 dager idag, synes også dette har vell lite bobler fra bunnen og opp. Lar det stå noen dager til før evnt jeg øker trykket !

Takk for svar .
 
Sant nåkk. Får prøve meg litt fram.
Fat nr 2 har stått på 1 bar i 9 dager idag, synes også dette har vell lite bobler fra bunnen og opp. Lar det stå noen dager til før evnt jeg øker trykket !

Takk for svar .
Jeg synes også at 1 bar er litt lite, spesielt på lyse øl, 1,1 er mer passende.
 
Jeg synes også at 1 bar er litt lite, spesielt på lyse øl, 1,1 er mer passende.
Ja enig,lyse burde ha litt kullsyre ekstra ! Ifølge karboneringtabellen skal det være 0.7 bar på 2.5 grader for og få 2.47 vol co2 som skal være passende for en lager. Men dette er vell ingen fasit, man må vell bare prøve seg fram til hva man liker. Hvor lang tid opplever du det tar før fatet er fult karbonert, 1-2 uker?
 
Så på 2 grader og 1 bar skal jeg få 5.9 g/l om jeg leser rett ? Og 1 kg er vell ca 1 bar. Stått i 9 dager fat nr 2 nå, på 2.5 grader og 1 bar. Nesten nada med bobler fra bunnen, og virker ganske så dødt
Det stemmer. Som en referanse er Ringnes Pils og Frydenlund Fat karbonert til 5,1g/l co2.

Hva mener du med bobler fra "bunnen"? Bunnen av glasset? Du sa i åpningsinnlegget at du får "noe skum". Altså lite? Hvis det skummer for mye så ryker co2'en din der i alle fall.

Hvordan har du sjekket for lekkasjer? Du kan spraye starsan på koblinger og se etter bobler som vokser. Det beste er å bare legge så mye du kan i et vannbad som et sykkeldekk, ball-locks og alt som tåler det, og så spraye på de delene ved regulatoren som du ikke får lagt i vann, når alt er trykksatt selvsag, og med akkurat de delene du bruker.
 
Det stemmer. Som en referanse er Ringnes Pils og Frydenlund Fat karbonert til 5,1g/l co2.

Hva mener du med bobler fra "bunnen"? Bunnen av glasset? Du sa i åpningsinnlegget at du får "noe skum". Altså lite? Hvis det skummer for mye så ryker co2'en din der i alle fall.

Hvordan har du sjekket for lekkasjer? Du kan spraye starsan på koblinger og se etter bobler som vokser. Det beste er å bare legge så mye du kan i et vannbad som et sykkeldekk, ball-locks og alt som tåler det, og så spraye på de delene ved regulatoren som du ikke får lagt i vann, når alt er trykksatt selvsag, og med akkurat de delene du bruker.

Bunnen av glasset ja! Lite skum. Forige fat satt jeg noen dager til 1.7 bar ,opp fra 0.8 som det sto på ellers, dette ble ganske så perfekt karbonert. Reduserte trykket til 0.8-1 bar tappetrykk. Perfekt karbonert til siste 2-3 literene som var litt flatt. Dette fatet ble nåkk litt for godt karbonert etter dagene på 1.7 bar, ble litt for mye skum, men bra med bobler fra bunnen av glasset og fin co2 mengde

Fat nr 2 har stått stabilt på 1 bar og 2.5 grader i 9 dager. Testet et glass i sta og var ikke mange boblene fra bunnen av glasset og lite skum!føles ganske tamt på co2.

Har sprayet starsan blanding på alt av koblinger og kan ikke se noen bobler. Har tilogmed løsnet på en kobling for se hvordan det ser ut nøyaktig når det lekker , godt tips med vannbad som skal prøves. Men tviler på det er noen lekkasjer.
 
Å tvile, eller tro, er ikke det samme som å vite..

Fat #1 fikk du jo en forklaring på, det å gå fra 1,7 til 0,8.

Hvis du ikke har en lekkasje, og ølet er flatt, så høres det ut som at du kan ha en lekkasje..gitt at manometeret viser riktig. Spes iom at du ikke får skum heller.
 
Å tvile, eller tro, er ikke det samme som å vite..

Fat #1 fikk du jo en forklaring på, det å gå fra 1,7 til 0,8.

Hvis du ikke har en lekkasje, og ølet er flatt, så høres det ut som at du kan ha en lekkasje..gitt at manometeret viser riktig. Spes iom at du ikke får skum heller.
Skal ta en liten lekkasjetest runde . Hvor mye bobler ifra bunnen av glasset skal man forvente egentlig ? Så klart varierer dette etter karbonerings nivå,men tenker på en standard lager feks. Får forsåvidt greit skum på fat # 2 med riktig tapping, bare vell lite bobler i glasset son stiger
 
Etter litt fundering bestemte jeg meg for og teste med et glass som ikke var vasket med samme oppvaskmiddel som resten av glassene(Grønn Ajax fra europris) og du verden, var både bobler og skum nu!
 
Haha der har du det. Før du gjør noe annet, gjennomgå oppvaskrutinene ;)
Jeg har en kost til ølglass og en til alt annet
Hehe jepp. Har en kost kun til ølglass, men dette Ajax middlet blir ikke og finne i ølgarasjen/bryggeriet noe mere fom idag! Reine giften før co2.
 
Jeg bruker Zalo innimellom, må det får å få vekk fett som samler seg opp når du har drukket og spist samtidig
Vet ikke om ajax er no annerledes, men må uansett skylles god etterpå
 
Tilbake
Topp