Det er fult mulig og imporrtere sterkøl til privatbruk, ifra f.eks. utenlandske butikker. Men, det må selvsagt fortolles.
 
Finnes det noen muligheter å få tak på et Westvleteren 12-øl? Ser det er utgått på polet.

Ikke samme øl, oppskriften er den samme og starten var i samarbeid med Westvleteren.

St. Bernardus Abt 12.

Smaker du forskjell i en blindtest, kanskje. Jeg tror ikke jeg hadde klart det.
 
Hender at polet tar inn Westvleteren 12, jeg kjøpte 4 stk for en del år siden på polet. Var bare en håndfull polutsalg som hadde fått inn og du måtte bestille å hente direkte på et av disse polutsalgene. Kostet 199,- pr stkScreenshot 2022-10-30 at 20.19.18.jpg
 
Ikke samme øl, oppskriften er den samme og starten var i samarbeid med Westvleteren.

St. Bernardus Abt 12.

Smaker du forskjell i en blindtest, kanskje. Jeg tror ikke jeg hadde klart det.

Jo, det tror jeg hadde klart. Westvleteren er fyldigere. St. Bernardus Abt 12. har en mer "prikkete" karbonering og alkohol
 
Jeg har ikke selv handlet ifra utlandet, men vet at det er mulig.

Har vært inne og tittet en del på store.belgianshop.com, men ble helt satt ut når jeg så fraktkostnadene. Vet ikke om noen andre sider, og kan heller ikke gå god for sistnevnte, da det ikke ble handlet.
 
Hender at polet tar inn Westvleteren 12, jeg kjøpte 4 stk for en del år siden på polet. Var bare en håndfull polutsalg som hadde fått inn og du måtte bestille å hente direkte på et av disse polutsalgene. Kostet 199,- pr stkVis vedlegget 59212
Det er jo litt rart, da de spesifikt ønsker at kun privatpersoner kan kjøpe av de. Da jeg var i Belgia i 2018 forsto jeg det slik at det ble ansett uetisk for barer å selge den. Jeg tok det uetiske valget og fant en bar som solgte den. Smakte ikke så verst.
 
Det er jo litt rart, da de spesifikt ønsker at kun privatpersoner kan kjøpe av de. Da jeg var i Belgia i 2018 forsto jeg det slik at det ble ansett uetisk for barer å selge den. Jeg tok det uetiske valget og fant en bar som solgte den. Smakte ikke så verst.
Jeg har et par flasker W12 hjemme som jeg kjøpte i butikk i Brügge. Jeg har også smakt det på pub i Oslo. Så ølet er ikke riktig så utilgjengelig som man skal ha det til.
 
Det er jo litt rart, da de spesifikt ønsker at kun privatpersoner kan kjøpe av de. Da jeg var i Belgia i 2018 forsto jeg det slik at det ble ansett uetisk for barer å selge den. Jeg tok det uetiske valget og fant en bar som solgte den. Smakte ikke så verst.
De har vel solgt eksternt et par ganger når de trengte kapital til ekstraordinære utgifter, om jeg ikke tar helt feil.
 
Jeg har et par flasker W12 hjemme som jeg kjøpte i butikk i Brügge. Jeg har også smakt det på pub i Oslo. Så ølet er ikke riktig så utilgjengelig som man skal ha det til.
Det er flust av butikker og barer som selger de. Det er svært lett-tjente penger, og man bryter ingen lover. Hvis man fremstiller seg som at man kjøper som privatperson, kan det kjøpes for samme pris som hvilket som helst annen trappistøl, og selges med flere ganger fortjeneste. Ulempen er vel mengden man kan få kjøpt. 2 kasser per person. Selv om man finner måter å få kjøpt det for videresalg, snakka jeg med bartendere som ikke hadde noe til overs for de som gjør det. Det går imot bryggeriets egne ønsker for hvordan produktet skal selges.

De har vel solgt eksternt et par ganger når de trengte kapital til ekstraordinære utgifter, om jeg ikke tar helt feil.
Dersom dette er sant, så er det annerledes.


Når det er sagt, så fremst jeg ikke blir hjernevaska av befolknings-splittende trollfabrikker, kommer jeg ikke til å gå i fakkeltog for å stoppe at det skjer. Salgs-strategien deres er et poetisk krydder til en ganske god øl.
 
Jeg har et par flasker W12 hjemme som jeg kjøpte i butikk i Brügge. Jeg har også smakt det på pub i Oslo. Så ølet er ikke riktig så utilgjengelig som man skal ha det til.
Det er ikke barebare å komme seg til en butikk i Brügge vil jeg si :p Og heller ikke barebare å lete opp en pub som har den på tapp i byen, spesielt om du ikke bor på østlandet. Men det skal jeg prøve meg på nå! Takk
 
Beste om du får tak i noen er å ha tålmodighet til å lagre en liten stund. Av de fire jeg hadde var den siste som ble åpnet etter ca to år himelsk. De andre var også gode, men jeg merket godt utviklingen etter som tiden gikk. For å illustrere litt så låner jeg et klipp fra MeanBrews Belgiske Quad som greit viser utviklingen på hans øl når det er sendt inn til konkurranser. Fra samme batch øl, men ser en grei korrelasjon mellom lagring og poengsum. Hvis du ser bort fra BoS ølet så ser det ut som det flater ut etter ca 18 mnd.


Screenshot 2022-11-02 at 09.13.59.jpg
 
Tilbake
Topp