Brewly W-34/70

Den ene gangen jeg har brukt Brewly så langt, tilbake i februar, laget jeg starter på én pakke (og sparte dermed resten). Det gikk fint. Rask oppstart som ved bruk av ferskgjær.
Ja jeg tviler ikke på at Brewly fungerer like godt som starter som annen gjær, det er nok min kunnskap og metode som gjorde at veldig mange av mine undergjærede startere endte opp som kloakkvann, en ting er litt H2S, men denne jeg satt på 940 luktet rett å slett fjøs.

Men den gang, så hadde jeg sølvfolien tett pakket rundt kolben, lot starteren stå i et rom som holdt 24 grader og lot den nok snurre alt for lenge, jeg ville nok gjort det veldig annerledes i dag.

Hmm, får se om jeg kanskje får prøve på nytt etter nyttår. Takk for litt motivasjon til å kanskje koste støv av magnetrøreren til både deg og @Finn Berger :)
 
Ja jeg tviler ikke på at Brewly fungerer like godt som starter som annen gjær, det er nok min kunnskap og metode som gjorde at veldig mange av mine undergjærede startere endte opp som kloakkvann, en ting er litt H2S, men denne jeg satt på 940 luktet rett å slett fjøs.

Men den gang, så hadde jeg sølvfolien tett pakket rundt kolben, lot starteren stå i et rom som holdt 24 grader og lot den nok snurre alt for lenge, jeg ville nok gjort det veldig annerledes i dag.

Hmm, får se om jeg kanskje får prøve på nytt etter nyttår. Takk for litt motivasjon til å kanskje koste støv av magnetrøreren til både deg og @Finn Berger :)
Jeg trur ikke du skal bekymre deg for at gjæren er dårlig om det lukter røtne egg av den i starteren. Den følger bare sin natur, som er å produsere H2S.

Om en sånn starter bør få stå der resten av familien tilbringer mye tid, er en annen sak:).
 
Jeg trur ikke du skal bekymre deg for at gjæren er dårlig om det lukter røtne egg av den i starteren. Den følger bare sin natur, som er å produsere H2S.

Om en sånn starter bør få stå der resten av familien tilbringer mye tid, er en annen sak:).
Neida og det tenkte jeg den gang også, så enden på visa var 18,5 liter i toalettet... Som sagt, i dag ville det kanskje gått veldig annerledes :)
 
Da har splittbrygget roet seg betraktelig ned, ingen SG målinger har blitt gjort, men ga andre dose fermaid O på dag 3, det er nå dag 5. Som man kan se på bildene så er vil nok Diamond bli ferdig en dag eller to før Brewly :) Venter et par dager før det blir en liten temperaturøkning for diacerylrast, og sikkert et par dager der før jeg kaldkræsjer og starter med kunstig karbonering.

Diamond
IMG_20221115_162802_copy_1377x1837.jpg

Brewly
IMG_20221115_162811_copy_1475x1968.jpg

Se så søte små bobler Diamond blow off'en gir :)
IMG_20221115_162744_copy_1448x1932.jpg
 
Da har splittbrygget roet seg betraktelig ned, ingen SG målinger har blitt gjort, men ga andre dose fermaid O på dag 3, det er nå dag 5. Som man kan se på bildene så er vil nok Diamond bli ferdig en dag eller to før Brewly :) Venter et par dager før det blir en liten temperaturøkning for diacerylrast, og sikkert et par dager der før jeg kaldkræsjer og starter med kunstig karbonering.

Diamond
Vis vedlegget 59433

Brewly
Vis vedlegget 59432

Se så søte små bobler Diamond blow off'en gir :)
Vis vedlegget 59434
Ser ut til at gjæringen følger samme sjema som min split batch i fjor.Jeg tilførte 2 ts Fermaid-K i Boil, men ingen i gjæringsbøttene.
 
Ser ut til at gjæringen følger samme sjema som min split batch i fjor.Jeg tilførte 2 ts Fermaid-K i Boil, men ingen i gjæringsbøttene.
Kult! Hvor lenge modnet du før du testet ølene om hverandre? Den smaks delen av splittbrygget må jeg nok gjøre, på intervall mens som de står til modning.

Jeg har valgt å kaldkræsje og karbonere ølene mens de står på gjæra i oxybarene, når de er greit karbonert blir de flyttet over til flasker ved bruk av iTap, den har jeg ikke brukt så lenge og selv om den har fungert helt ypperlig, har jeg ikke noen øl som har stått 45 dager på flaske.

Siden jeg ikke vet hvor godt iTap skjermer for oksygen, tror jeg at jeg gjør en triangeltest hver 14. dag frem til jeg er på 45 dager, høres det fornuftig ut syns dere?
 
Jeg overførte til fat 27.11.21 og modnet ølet til over nyttår før vi smakte på det.
Ah, stemmer det, skulle jo bare sjekket ut tråden din, som jeg forøvrig gikk igjenom nå. Gjorde du/dere noen triangeltest av ølene, eller visste dere hva som var i glassene dere testet?
 
Mine sønner og deres venn visste at det var samme øl laget med to forskjellige gjær, men siden de ikke er bryggere betydde lite for dem. De vurderte ølene utfa smak, preferanse.
 
Fikk litt høy effektivitet når jeg mesket pilsen 30. oktober, med en OG på 1.054. I dag, med 4 pakker Brewly per 25 liter, så er SG nede i 1.013 (75.9% effektivitet). Tid for diacetyl rast :cool:
 
Jeg er litt avhengig av temperaturen i boden. Litt spent på om det er the good guys eller bad guys som vinner nedi der. skal gjøre et forsøk med noen grader varmere neste gang
Foreløpig rapport: jeg droppet lufting og hadde lav temp,8-9C, i starten. Gjæra brukte ca tre døgn på å starte. Fikk økt temperatur til 11C. Den har nå klukket svært langsomt fra 1.051 til 1.018. 66% utgjæring. Har økt temperatur til 16C. Litt bekymret for at den flater ut her eller om den går ned 7-8 poeng til. (67C i mesk). Den ser hvertfall ut til å ta seg god tid. Neste gang skal jeg lufte vørteren for å se om det fører til et annerledes gjæringsforløp
 
Foreløpig rapport: jeg droppet lufting og hadde lav temp,8-9C, i starten. Gjæra brukte ca tre døgn på å starte. Fikk økt temperatur til 11C. Den har nå klukket svært langsomt fra 1.051 til 1.018. 66% utgjæring. Har økt temperatur til 16C. Litt bekymret for at den flater ut her eller om den går ned 7-8 poeng til. (67C i mesk). Den ser hvertfall ut til å ta seg god tid. Neste gang skal jeg lufte vørteren for å se om det fører til et annerledes gjæringsforløp
Jeg opplevde den også som relativt treig med å komme i gang. Gjæra på 12 grader. Men har fått den fra 1.048 til 1.009, altså 81%, og det er helt greit. Flaska den i dag, og synes den har mye smak - uten at det er usmaker. Har kjørt en split batch med Diamond, og jeg liker den foreløpige smaken i denne bedre.
 
Jeg opplevde den også som relativt treig med å komme i gang. Gjæra på 12 grader. Men har fått den fra 1.048 til 1.009, altså 81%, og det er helt greit. Flaska den i dag, og synes den har mye smak - uten at det er usmaker. Har kjørt en split batch med Diamond, og jeg liker den foreløpige smaken i denne bedre.
Forrige gang jeg brukte brewly var den også treig i starten, men ikke så treig som nå. Da sto den vel på 12-13C om jeg husker riktig. Tror nok det er et mer riktig område temperaturmessig.
 
Jeg brygga på søndag, pitchet gjæren ca 1330 på søndag, og mandag morgen klokken 6 var det ett fint lag krausen på.

Nede på 1.038 akkurat nå, 46 timer etter pitching. OG 1.055, 12°C
Strødde du gjæren rett oppi, eller rehydrerte du?

Satte forøvrig et brygg med Fermentis' 34/70 her om dagen - strødd rett oppi - og den var like treig, den. Jeg synes det er et generelt trekk ved tørrgjær, så egentlig foretrekker jeg å sette en starter.
 
Strødde du gjæren rett oppi, eller rehydrerte du?

Satte forøvrig et brygg med Fermentis' 34/70 her om dagen - strødd rett oppi - og den var like treig, den. Jeg synes det er et generelt trekk ved tørrgjær, så egentlig foretrekker jeg å sette en starter.
Rett oppi, med 7 pakker i en Fermzilla var det faktisk såpass haug at det fortsatt var noe tørr gjær i 8-tiden på kvelden.
 
vi brygget forrige uke med AEB sin variant 350 L til gjæring 500 g Tørrgjær og AEB sin Fermoplus. Ølet ble for sterkt i forhold til planen men satset på det gikk bra. OG .1.064 Startet på 11.5 grader. Brygget ny batch dagen etter den ble sterkere, men så gode tegn til skum på toppen etter 20 timer da vi fylte på med nytt øl. Tilsatte oksygen i 7 min. ingen mere gjærnæring og dagen etter var det full fyr. Nå etter knapt en uke på ca 11.5-12 grader er den nede på 1.016 og ca 75% utgjæring. Ikke kjent svovel i det hele tatt, og smaker foreløpig meget bra. OG snitt er på 1.0675. Økte tempen litt i dag til 13.5 så kommer kanskje ett par poeng lavere
 
Da har splittbrygget roet seg betraktelig ned, ingen SG målinger har blitt gjort, men ga andre dose fermaid O på dag 3, det er nå dag 5. Som man kan se på bildene så er vil nok Diamond bli ferdig en dag eller to før Brewly :) Venter et par dager før det blir en liten temperaturøkning for diacerylrast, og sikkert et par dager der før jeg kaldkræsjer og starter med kunstig karbonering.

Diamond
Vis vedlegget 59433

Brewly
Vis vedlegget 59432

Se så søte små bobler Diamond blow off'en gir :)
Vis vedlegget 59434
Det kom haugevis med snø(70cm på 3 døgn) her i skauen på sørlandet, etterfulgt av 1 uke med regn(denne uken) så jeg fikk det travelt med å skuffe både tak og tun. Det gjorde selvfølgelig at ting blei utsatt.

Kan i alle fall være sikker på at begge var utgjæret og Diamond rundt 2-3 døgn før Brewly. De var begge klarnet ganske greit. Ble ingen diacerylrast, men med 1 uke ekstra før kaldkræsj regner jeg med det er av null betydning.

Ikke den peneste løsningen med den fungerer nok :) Da er det bare vente 1 ukes tid før jeg overfører til flasker med iTap.
IMG_20221124_114943_copy_1460x1948.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp