Brewly W-34/70

Hvordan ser du at gjæra formerer seg?

I følge denne figuren, fra Whitelabs, ser det ut som om celleformering (grønn linje) og CO2-produksjon (blå linje) følger hverandre tett. Det skjer altså ikke noe særlig formering før gjæren har begynt å spise sukker, og altså produsere CO2. Og det stemmer vel med "læreboka" (Palmer:)), som skiller mellom lag phase, der gjæren forbereder seg på eting og formering, og exponential growth phase, der formeringa skjer. (En annen sak er at de enkelte cellene vokser ganske kraftig i den første fasen.)
Vis vedlegget 60258

Kilde: https://beersmith.com/blog/2022/01/22/how-yeast-ferments-beer-over-time/
Jeg kan se det blir mer gjær, skal prøve å ta bildet neste Brewly brygg :) Og ja jeg vet at det teoretisk sett skal gå hånd i hånd med formering og CO2, men jeg syns Brewly er ganske så annerledes der, igjen skal prøve å dokumentere det ved neste brygg for jeg syns den oppfører seg annerledes enn annen lagergjær.
 
Ja men når vi snakker 56 timer så er det veldig lang tid syns jeg
Det er det, men det var nok litt lite gjær også. Med 3 pakker til 21 liter tar det aldri mer enn 2 døgn på 12 grade, det kan forresten ha noe å si at jeg bruker 4 gram fermaid O ved pitch. Jeg har prøvd å bruke kun 2 pakker og da fikk jeg panikk etter 3 døgn og tilsatte 2 pakker til og da starten den opp etter få timer.

Kanskje blir det en såpass underpitche at den går tom for næring før de er mange nok?
 
Jeg kan se det blir mer gjær, skal prøve å ta bildet neste Brewly brygg :) Og ja jeg vet at det teoretisk sett skal gå hånd i hånd med formering og CO2, men jeg syns Brewly er ganske så annerledes der, igjen skal prøve å dokumentere det ved neste brygg for jeg syns den oppfører seg annerledes enn annen lagergjær.
Det vil jo bli mer gjær i den forstand at gjærcellene legger på seg ganske kraftig under lag-fasen. Kan det være forklaringa?
 
Det er det, men det var nok litt lite gjær også. Med 3 pakker til 21 liter tar det aldri mer enn 2 døgn på 12 grade,
Jeg brukte 5 pakker på 50 liter Vienna lager. Strødde gjæren direkte i gjæringskaret og startet på 10C. Ingen aktivitet etter 48 timer så økte temperaturen til 12C. Aktivitet etter ytterligere 24 timer. Er nå nede på 1015 etter 16 dager.
Forrige gang jeg brukte gjæren laget jeg en starter og da var det aktivitet etter 24 timer ved 10C. Regner med at jeg lager starter når jeg bruker gjæren igjen.
 
Jeg har brukt fra pakke 2 ganger.

Begge ganger med OG rundt 1.046-48

25L. 3 pakker. Rett i bøtta. Tegn til aktivitet etter 15-18 timer.
 
Det vil jo bli mer gjær i den forstand at gjærcellene legger på seg ganske kraftig under lag-fasen. Kan det være forklaringa?
Hmmm, det kan jo være, men som regel er vørteren rimelig klar etter en times tid på all rounderen, så syns det er merkelig at det skal 3-4 doble seg med gjær jeg ikke kan se? Og lag-fasen varer vel ikke 2 døgn?

Blir mest sannsynlig en ny runde Vienna i morra så skal huske å få tatt bilder :)
 
Hmmm, det kan jo være, men som regel er vørteren rimelig klar etter en times tid på all rounderen, så syns det er merkelig at det skal 3-4 doble seg med gjær jeg ikke kan se? Og lag-fasen varer vel ikke 2 døgn?

Blir mest sannsynlig en ny runde Vienna i morra så skal huske å få tatt bilder :)
Lagfasen kan godt vare 2 døgn. Jeg synes den som regel blir lang med tørrgjær.

Fint med bilder, men jeg er nysgjerrig på hva det er du ser etter/hva du bedømmer gjærmengden på grunnlag av.
 
Lagfasen kan godt vare 2 døgn. Jeg synes den som regel blir lang med tørrgjær.

Fint med bilder, men jeg er nysgjerrig på hva det er du ser etter/hva du bedømmer gjærmengden på grunnlag av.
Fordi den legger seg på bunn og ligger der til den er ferdig å formere seg før den begynner å suse rundt i vørteren, så jeg kan rett å slett følge med på målestripen, tror jeg :)

Vet du hvor mye en gjærceller vokser etter pitch? Spør fordi om den veksten jeg ser på de 2 første døgnene bare er gjær fra de 3 pakkene så snakker vi seriøs vekst.
 
Fordi den legger seg på bunn og ligger der til den er ferdig å formere seg før den begynner å suse rundt i vørteren, så jeg kan rett å slett følge med på målestripen, tror jeg :)

Vet du hvor mye en gjærceller vokser etter pitch? Spør fordi om den veksten jeg ser på de 2 første døgnene bare er gjær fra de 3 pakkene så snakker vi seriøs vekst.
Finner det ikke igjen i farten nå. Det kan ha vært i en podcast (med Chris White?). Men det var snakk om mye, såpass at det ikke er spersielt overraskende at du kan se det godt på nivået du snakker om.
 
9 timer etter Diamond var det både plopp og endring i SG. Nå er det jo umulig å si om det er Diamond eller Brewly (eller begge) som gjærer selvfølgelig, men er glad for at det er på gang.

1673477186632.png

For å kverulere på pitch rate - det er helt tydelige instruksjoner på dette på selve pakken fra produsenten som jeg mener jeg har fulgt. (Har ikke tilført O2 her, bare plasket under overføring - eneste avvik jeg kan tenke mef). Hva er grunnen til at dere indikerer underpitch?

716848CA-F52B-4B8E-B142-8CF0A62B320F.jpeg
 
9 timer etter Diamond var det både plopp og endring i SG. Nå er det jo umulig å si om det er Diamond eller Brewly (eller begge) som gjærer selvfølgelig, men er glad for at det er på gang.

Vis vedlegget 60266

For å kverulere på pitch rate - det er helt tydelige instruksjoner på dette på selve pakken fra produsenten som jeg mener jeg har fulgt. (Har ikke tilført O2 her, bare plasket under overføring - eneste avvik jeg kan tenke mef). Hva er grunnen til at dere indikerer underpitch?

Vis vedlegget 60265
Har også forsøkt forsiktig plasking. 4poser på 23 liter. Lang lagtime og dårligere utgjæring. Jeg har konkludert med at hos meg behøver brewly tilført oksygen
 
9 timer etter Diamond var det både plopp og endring i SG. Nå er det jo umulig å si om det er Diamond eller Brewly (eller begge) som gjærer selvfølgelig, men er glad for at det er på gang.

Vis vedlegget 60266

For å kverulere på pitch rate - det er helt tydelige instruksjoner på dette på selve pakken fra produsenten som jeg mener jeg har fulgt. (Har ikke tilført O2 her, bare plasket under overføring - eneste avvik jeg kan tenke mef). Hva er grunnen til at dere indikerer underpitch?

Vis vedlegget 60265
Jeg mener det er underpitch i forhold til antall gjærceller man starter med, med mindre du gir ny O2 og gjærnæring etter et døgn.

Hva hjemmebryggeriet sier om pitchrate tar jeg så absolutt med en klype salt, da de er der for å selge varer og tjene penger :)

I dag skal det brygges 22 liter Vienna med en OG på 1.051. Jeg bruker 3 pakker og enda er det en liten underpitch.
Screenshot_20230112_071545_com.android.chrome.jpg
 
Har også forsøkt forsiktig plasking. 4poser på 23 liter. Lang lagtime og dårligere utgjæring. Jeg har konkludert med at hos meg behøver brewly tilført oksygen
Jeg gjorde det samme på mange brygg, med 3 pakker. Jeg har nå gått over til å ikke tilføre O2, derimot bruker jeg alltid fermaid O ved pitch og det ser ikke ut til å skape noen problemer uten O2. Om det har med fermaid O eller ikke å gjøre kan jeg selvfølgelig ikke vite, men det ser tilsynelatende sånn ut.

Jeg syns det er litt styr med å tilsette O2 i forhold til å tilsette fermaid O, så kan jeg klare meg uten O2 gjør jeg helst det :)
 
Jeg gjorde det samme på mange brygg, med 3 pakker. Jeg har nå gått over til å ikke tilføre O2, derimot bruker jeg alltid fermaid O ved pitch og det ser ikke ut til å skape noen problemer uten O2. Om det har med fermaid O eller ikke å gjøre kan jeg selvfølgelig ikke vite, men det ser tilsynelatende sånn ut.

Jeg syns det er litt styr med å tilsette O2 i forhold til å tilsette fermaid O, så kan jeg klare meg uten O2 gjør jeg helst det :)
Har ikke brukt Fermaid O, men jeg registrerer at mange er begeistret. Kanskje jeg skal prøve?
 
Har ikke brukt Fermaid O, men jeg registrerer at mange er begeistret. Kanskje jeg skal prøve?
Det syns jeg du skal :) Når jeg brygger lagerøl har det blitt en nødvendighet, med fermaid O føler jeg at lagerølene seiler i medvind og ikke motvind :)

Mindre lag, null H2S som jeg fanger opp, verken under gjæring eller det ferdige ølet, og jeg ser mange sier det tar 3-4 uker før den går seg ferdig, mine lagerøl, på 12 grader vel og merke, er alltid ferdig etter maks 14 dager, det er inklusive 2-4 dager diacerylrast :)

Jeg har vel sagt det noen ganger, men gjentar igjen. 4 gram ved pitch og 4 gram rundt 33% utgjæring, jeg er frelst på fermaid O, så mulig jeg ikke er helt objektiv her :p
 
OK, dette er teori, men:

Tilførsel av nitrogen (i form av aminosyrer, FAN) erstatter ikke oksygen. Oksygenet er nødvendig for syntese av steroler og lipider, som brukes til å styrke cellemembranen, og sette den i stand til å ta inn næringsstoffer - bl.a. nitrogen. Gjærcellene prioriterer oppbygginga av cellemembranen, så den gjøres unna før næringsopptaket starter.

Tørrgjæren skal ikke trenge oksygen, så tilsetter du oksygen når du bruker tørrgjær, vil det tilsvare overoksygenering - som ikke er heldig. (Men det du kan få inn gjennom plasking etc. er antakelig såpass små mengder uansett at det neppe vil spille noen rolle.) At @Kloakk ikke får problemer når han ikke oksygenerer, tyder på at Brewly-gjæren ikke er noe unntak.

Det skal være rikelig med nitrogen (FAN) i alle de former gjæren trenger, i en vanlig vørter basert på 100% malt. Og for mye FAN er ikke heldig.

Jeg trur Fermaid O er ei veldig god gjærnæring, og den tilfører jo ikke bare FAN, men også andre viktige stoffer gjæren trenger (mineraler, vitaminer) - og så vidt jeg forstår i en form som gjør det lett for gjæren å ta dem opp. Men det gjør vørteren, også. Fermaid O er utvikla som næring for vingjær i gjæring av vin, og druesaft er et mye fattigere næringsmedium enn vørter. Så jeg ville vært litt forsiktig med doseringa. Jeg fikk et par dårlige brygg med full dose. I det ene brukte jeg Diamond, i det andre Brewly, og særlig det siste blei ille - uten at jeg skal si at det var gjærens skyld. Men så har jeg fått fire gode brygg, tre satt på Fermentis' w-34/70 og ett på Imperial L26, med tilsetning av 4,5 gram etter at stormgjæringstoppen var passert - så det er hva jeg foreløpig har landa på.

De fleste opplever vel ikke at de trenger ekstra tilsetninger når de brygger lager, men vi alle litt forskjellige forhold vi brygger under. Og jeg har tru på at den siste tilsetninga av Fermaid O har vært til hjelp for meg.
 
OK, dette er teori, men:

Tilførsel av nitrogen (i form av aminosyrer, FAN) erstatter ikke oksygen. Oksygenet er nødvendig for syntese av steroler og lipider, som brukes til å styrke cellemembranen, og sette den i stand til å ta inn næringsstoffer - bl.a. nitrogen. Gjærcellene prioriterer oppbygginga av cellemembranen, så den gjøres unna før næringsopptaket starter.

Tørrgjæren skal ikke trenge oksygen, så tilsetter du oksygen når du bruker tørrgjær, vil det tilsvare overoksygenering - som ikke er heldig. (Men det du kan få inn gjennom plasking etc. er antakelig såpass små mengder uansett at det neppe vil spille noen rolle.) At @Kloakk ikke får problemer når han ikke oksygenerer, tyder på at Brewly-gjæren ikke er noe unntak.

Det skal være rikelig med nitrogen (FAN) i alle de former gjæren trenger, i en vanlig vørter basert på 100% malt. Og for mye FAN er ikke heldig.

Jeg trur Fermaid O er ei veldig god gjærnæring, og den tilfører jo ikke bare FAN, men også andre viktige stoffer gjæren trenger (mineraler, vitaminer) - og så vidt jeg forstår i en form som gjør det lett for gjæren å ta dem opp. Men det gjør vørteren, også. Fermaid O er utvikla som næring for vingjær i gjæring av vin, og druesaft er et mye fattigere næringsmedium enn vørter. Så jeg ville vært litt forsiktig med doseringa. Jeg fikk et par dårlige brygg med full dose. I det ene brukte jeg Diamond, i det andre Brewly, og særlig det siste blei ille - uten at jeg skal si at det var gjærens skyld. Men så har jeg fått fire gode brygg, tre satt på Fermentis' w-34/70 og ett på Imperial L26, med tilsetning av 4,5 gram etter at stormgjæringstoppen var passert - så det er hva jeg foreløpig har landa på.

De fleste opplever vel ikke at de trenger ekstra tilsetninger når de brygger lager, men vi alle litt forskjellige forhold vi brygger under. Og jeg har tru på at den siste tilsetninga av Fermaid O har vært til hjelp for meg.
Kan legge til at jeg sirkulerer for full puppbunder nedkjøling og har sikker 10cm skummdannelse på toppen av vørteren for den går i all rounderen, og om det heller ikke har så mye å si på hvor mye tilgjengelig O2 det er i min vørter så kan jeg kun konkludere med at det ikke er mangel på O2 som har gjort mine tidligste lagerbygg så full av H2S at de ikke var godt for noe annet enn dodraugen.

Så da blir jo spørsmålet hva er det som gjør at hos meg er det mindre tilgjengelig næring? Er det vannet? Jeg har hardt vann og til 17 liter meskevann og 5kg malt til f.eks Viennaen som brygges i dag må det 4ml 75% fosforsyre til å få pH'en til 5,3. Til 15 liter skyllevann ryker ytterligere 2ml fosforsyre.

Jeg mener å ha lest at tunge metaller er noe gjæra må kvitte seg med og jeg vet ikke om det kanskje tærer på næringsbruken og dermed er det nødvendig med mer hos meg?

Uansett så er det en ting jeg har bestemt meg for etter min søken på H2S frie øl, der er at H2S produksjon, hvor enn vanlig med lagergjær, er et sikkert tegn på stresset gjær. Nå er det ingen H2S i mine lagerøl lengre og det tror jeg ene og alene er takket være fermaid O :)
 
@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Jeg bruker også 2 gram wyeast gjærnæring ved begge tilsettingen, så lenge jeg har der for hånden, har gått greit uten wyeast de gangene jeg har vært tom :)
 
Tilbake
Topp