Weyermann Eraclea Pilsmalt

Det der med "en dag" betyr dessverre ingenting:(. Det er en ekstremt hyggelig butikk, men de er ikke veldig gode på å håndtere nettsidene sine - for å si det mildt. Rotehuer:). (Sagt i en kjærlig tone!)
Det er litt dumt da, 1 dag så tenker jo jeg at det er bestilt og like om hjørnet.
 
Spurte de om dette for kanskje en drøy måned siden. Da svarte de at de skulle bestille det inn igjen, men det var ikke sikkert at de fikk fatt i …
 
Fikk svar fra Strømmen Hjemmebrygg i dag, de er utsolgt for Eraclea og det er usikkert når de får inn og til hvilken pris. De bekreftet også at en dags levering angitt på nettsiden ikke stemmer - så da vet dere det.
 
Jeg har nå prøvd to brygg med Eraclea pilsner malt fra Weyermann. Begge i et forsøk på å klone Peroni Nastro Azzurro. Dvs. 75 % malt, 25 % mais, saaz humle og 34/70 gjær. Første gangen var all malt Eraclea, andre gangen Eraclea og Best pilzenmalt i forhold 1:3. Dette ble IKKE Peroni noen av gangene. Men noe rart. Eraclea har en spesiell smak som forvirret dommerne i hjemmebrygger NM. Kan selvsagt hende at jeg gjorde feil i begge produksjonene som gav en del usmak, men usmaken var i såfall den samme begge ganger av en type jeg ikke har smakt før. Tror det er en grunn til at denne malten ikke er mer populær og tilgjengelig. Jeg har igjen 15 kg. Gis bort ved henting (Hole i Buskerud/Viken).
 
Jeg har nå prøvd to brygg med Eraclea pilsner malt fra Weyermann. Begge i et forsøk på å klone Peroni Nastro Azzurro. Dvs. 75 % malt, 25 % mais, saaz humle og 34/70 gjær. Første gangen var all malt Eraclea, andre gangen Eraclea og Best pilzenmalt i forhold 1:3. Dette ble IKKE Peroni noen av gangene. Men noe rart. Eraclea har en spesiell smak som forvirret dommerne i hjemmebrygger NM. Kan selvsagt hende at jeg gjorde feil i begge produksjonene som gav en del usmak, men usmaken var i såfall den samme begge ganger av en type jeg ikke har smakt før. Tror det er en grunn til at denne malten ikke er mer populær og tilgjengelig. Jeg har igjen 15 kg. Gis bort ved henting (Hole i Buskerud/Viken).
Drakk en i dag som blei brygga før jul. Ei standardoppskrift som jeg har brukt en del, med pilsmalt + noen prosent Victory. Her var det altså nesten bare Eraclea, og den skiller seg ikke så mye fra tilsvarende med vanlig pilsmalt, synes jeg. Litt mer smak - kanskje noe i retning av effekten av pilsmalt + wienermalt? Usikker, jeg er ikke så god på å ta de finere nyansene.

Gi det en sjanse til. Det er ikke et malt jeg ser noen grunn til å kjøpe mer av - jeg har brukt opp den sekken jeg hadde - men ikke et jeg ville kvitta meg med, heller.

edit: Det skal sies at jeg ikke har hatt noe til bedømming med Eraclea i.
 
Jeg har nå prøvd to brygg med Eraclea pilsner malt fra Weyermann. Begge i et forsøk på å klone Peroni Nastro Azzurro. Dvs. 75 % malt, 25 % mais, saaz humle og 34/70 gjær. Første gangen var all malt Eraclea, andre gangen Eraclea og Best pilzenmalt i forhold 1:3. Dette ble IKKE Peroni noen av gangene. Men noe rart. Eraclea har en spesiell smak som forvirret dommerne i hjemmebrygger NM. Kan selvsagt hende at jeg gjorde feil i begge produksjonene som gav en del usmak, men usmaken var i såfall den samme begge ganger av en type jeg ikke har smakt før. Tror det er en grunn til at denne malten ikke er mer populær og tilgjengelig. Jeg har igjen 15 kg. Gis bort ved henting (Hole i Buskerud/Viken).
Jeg har brygget oppskriften som er listet opp i denne artikkelen og ølet er snart klart til smakstest, er spent på om jeg får til den ønskede smaken :)

Weyermann Eraclea – en ny favoritt – Holmentoppen bryggerhus
 
Tilbake
Topp