Brewly W-34/70

Etter all PR @Kloakk har gitt Fermaid O har jeg også investert i det, i tillegg til standard wyeast gjærnæring. Hva blir det neste, Fermaid K ??

Hva gir det forresten? Noen vi ennå ikke vet vi trenger kanskje..
 
Kan legge til at jeg sirkulerer for full puppbunder nedkjøling og har sikker 10cm skummdannelse på toppen av vørteren for den går i all rounderen, og om det heller ikke har så mye å si på hvor mye tilgjengelig O2 det er i min vørter så kan jeg kun konkludere med at det ikke er mangel på O2 som har gjort mine tidligste lagerbygg så full av H2S at de ikke var godt for noe annet enn dodraugen.

Så da blir jo spørsmålet hva er det som gjør at hos meg er det mindre tilgjengelig næring? Er det vannet? Jeg har hardt vann og til 17 liter meskevann og 5kg malt til f.eks Viennaen som brygges i dag må det 4ml 75% fosforsyre til å få pH'en til 5,3. Til 15 liter skyllevann ryker ytterligere 2ml fosforsyre.

Jeg mener å ha lest at tunge metaller er noe gjæra må kvitte seg med og jeg vet ikke om det kanskje tærer på næringsbruken og dermed er det nødvendig med mer hos meg?

Uansett så er det en ting jeg har bestemt meg for etter min søken på H2S frie øl, der er at H2S produksjon, hvor enn vanlig med lagergjær, er et sikkert tegn på stresset gjær. Nå er det ingen H2S i mine lagerøl lengre og det tror jeg ene og alene er takket være fermaid O :)
Det er kanskje ei mulig forklaring at noe ved vannet ditt forstyrrer næringsopptaket til gjæren, ja.

Jeg har ikke opplevd at Fermaid O har hatt noen helt magisk effekt på H2S-problemet mitt, men jeg har opplevd de siste brygga som temmelig reine - og jeg mener jeg er nokså følsom for stoffet. I et brygg jeg har stående til gjæring nå, tilsatte jeg gjærnæringa etter at 1/3 av sukkeret var spist, men før det var begynt å lukte svovel - og etter ei stund stinka den som vanlig:). Men det er jo normalt. Det som har vært unormalt her, er at lukta ikke har blitt borte. Og det har den altså blitt i de siste brygga, så jeg har ikke samme angsten om det lukter litt underveis nå.

Men det er litt tidlig å si noe om effekten. Og så er det dette med ulike gjærtyper, også. De er jo ikke like når det gjelder sovelproduksjonspotensiale. Jeg får vel prøve Brewly igjen, sjøl om jeg blei litt skremt av det første forsøket. Ølet fikk en ubehagelig fenolsk smak - litt som en mislykka saison, faktisk - og er rett og slett udrikkelig.
 
@Finn Berger og @Kloakk, bruker dere annen gjærnæring i tillegg til Fermaid O, eller kun det ved hhv. ca. 1/3 ut i gjæringen og ved gjæringsstart og ca. 1/3 ut i gjæringen?
Det varierer litt med hva slags gjær jeg pitcher, men jeg tilsetter alltid noe i startere, enten det er en vanlig starter eller en vitaliseringsstarter (type SNS). Bruker jeg Fermaid O tilsetter jeg litt sink i tillegg - men jeg bruker også Wyeast, som har sink. Jeg har Cervomyces, også - men den har jeg ikke brukt på ei stund nå.

Og siden jeg tilsetter i starter, ville det i alle fall blitt overkill å tilsette ved pitching i tillegg.
 
Hvor fort de ulike aminosyrene tas opp, er ikke så viktig. Dels er det snakk om at noen typer er viktigere enn andre - og det er en haug helt uviktige som tas opp veldig fort. (De er uviktige fordi gjæren like gjerne kan produsere dem sjøl.) Fermaid O har alle de viktige, og de er mer tilgjengelige for gjæren - sjøl om de tas opp langsommere - slik de forekommer i Fermaid O, som er reint organisk (gjærekstrakt), enn i inorganisk FAN (f.eks. DAP, diammoniumfosfat). Det betyr at det trengs mindre Fermaid O enn av gjærnæringer basert på inorganisk FAN. (Trur det vanlige er ei blanding av organisk og inorganisk FAN).

Fra dataarket til Fermaid O:
Highly bio- available amino acids and peptides. The speed and uptake of most amino acids is slower compared to NH4
+ salts. It is postulated that these amino acids are stored within the cell and used later in fermentation, hence reducing the
tailing off of fermentation rate at the end of fermentation.
( https://catalogapp.lallemandwine.co.../a8838776839e50b324e64592ba968550584be9a9.pdf )

Jeg trur det siste der kan være årsaken til at de brygga der jeg har brukt Fermaid O nå, har blitt reinere.

(Hvis det innimellom skulle høres ut som om jeg snakker om noe jeg har greie på, så er det bare en effekt av at jeg gulper opp resultatet av litt hastig djupdykking i Principles of Brewing Science av George Fix - stort sett s.23-29. Jeg har jo ikke peiling, egentlig:)!)
 
Får vel prøve Brewly igjen, sjøl om jeg blei litt skremt av det første forsøket. Ølet fikk en ubehagelig fenolsk smak - litt som en mislykka saison, faktisk - og er rett og slett udrikkelig.
Det har jeg aldri opplevd med Brewly så vil tro det skyldes noe annet. Og for all del kan godt hende det er flere steg i prosessen min som gjør at H2S problemet mitt er borte, men det var et seriøst problem her i gården og såvidt jeg kan huske så er det bare 2 store forandringer og det er fosforsyre istedenfor syremalt og melkesyre og det faktumet at jeg bruker fermaid O :)

Men vi får se, kanskje gjøre et splittbrygg igjen etterhvert hvor begge får Brewly, men en av de uten fermaid O, kanskje det ikke er så relevant som jeg føler.

Forøvrig så har gjæra sunket til bunn i Viennaen som ble brygget i dag. Foreløpig er det stort sett bare trub man ser, men den ligger nå så og si nøyaktig på 2 liters merke.
IMG_20230112_134338_copy_1509x2013.jpg

Tar et nytt bildet hvert døgn også et siste når første plåpp dupper ut av blow off.
 
Det har jeg aldri opplevd med Brewly så vil tro det skyldes noe annet. Og for all del kan godt hende det er flere steg i prosessen min som gjør at H2S problemet mitt er borte, men det var et seriøst problem her i gården og såvidt jeg kan huske så er det bare 2 store forandringer og det er fosforsyre istedenfor syremalt og melkesyre og det faktumet at jeg bruker fermaid O :)

Men vi får se, kanskje gjøre et splittbrygg igjen etterhvert hvor begge får Brewly, men en av de uten fermaid O, kanskje det ikke er så relevant som jeg føler.

Forøvrig så har gjæra sunket til bunn i Viennaen som ble brygget i dag. Foreløpig er det stort sett bare trub man ser, men den ligger nå så og si nøyaktig på 2 liters merke.
Vis vedlegget 60274

Tar et nytt bildet hvert døgn også et siste når første plåpp dupper ut av blow off.
Jeg har veldig vondt for å tru at det var gjæren sin skyld, ja. Nå var dette en split batch mellom Diamond og Brewly, og Diamond-ølet er blitt ganske godt - jeg sitter faktisk med et glass nå:). Jeg behandla vel begge likt, bortsett fra at Diamond'en blei satt på en starter med én pose som utgangspunkt, og fikk oksygen da jeg pitcha, mens jeg pitcha tre poser Brewly rett i dunken. Diamonden tok av som et skudd, mens Brewly'en var treig.

Bildet ditt vekker et gammelt spørsmål til live: Hva driver gjæren med der nede? Er det sånn at det bare er den som er i suspensjon, og altså svømmer rundt i ølet, som jobber - eller ... ? Hva skjer, egentlig?
 
Stusselitt her jeg.... Brygga en haug lagere med Brewly... Aldri brukt mere enn 2pk på 25L. Greit...en liberal dose Wyeast pr batch, men Fermaid vet jeg ennå ikke hva er. Trur faktisk jeg må brygger en Tjekker til helga for å se om gjæra har endra seg siden siste fellesinnkjøp...
 
Stusselitt her jeg.... Brygga en haug lagere med Brewly... Aldri brukt mere enn 2pk på 25L. Greit...en liberal dose Wyeast pr batch, men Fermaid vet jeg ennå ikke hva er. Trur faktisk jeg må brygger en Tjekker til helga for å se om gjæra har endra seg siden siste fellesinnkjøp...
Fylte nettopp glasset med en Ris-lager, er ikke mye å gjømme seg bak der og den smaker helt fortreffelig, så ingenting i veien med mine pakker, vel så langt :)
IMG_20230112_210406_copy_1459x1945.jpg
 
Reflekterer litt her.... Kloakk har jo smakt og vet hva jeg brygger... Lager er min spesialitet...Belgiere er noe jeg ikke orker sjøl med naboens smaksløker, Jeg har en følelse av at folk overtenker lagerbrygging... Det er faktisk ikke veldig komplisert...Lav temperatur og tid er faktisk de viktigste parametrene...i min erfaring..
 
Reflekterer litt her.... Kloakk har jo smakt og vet hva jeg brygger... Lager er min spesialitet...Belgiere er noe jeg ikke orker sjøl med naboens smaksløker, Jeg har en følelse av at folk overtenker lagerbrygging... Det er faktisk ikke veldig komplisert...Lav temperatur og tid er faktisk de viktigste parametrene...i min erfaring..
+ nok gjær
 
Bildet ditt vekker et gammelt spørsmål til live: Hva driver gjæren med der nede? Er det sånn at det bare er den som er i suspensjon, og altså svømmer rundt i ølet, som jobber - eller ... ? Hva skjer, egentlig?
Det lurer jeg på også. Kanskje de bare er nedom og hviler litt .

I mitt sinn så gjør de nesten ingenting. Dersom et bryggeri bunnhøster gjær for ett nytt brygg så er det vel de de får?
 
Sist redigert:
- og gjær som er godt rusta til oppgaven. Og det betyr først og fremst gjær med gode energilagre.

Nå har jeg akkurat bomma kraftig der. 36 timer uten tegn til liv sida jeg satte 28 liter pils til gjæring. Så da blir det ny gjær. Litt tynn vørter i en stor kjele står til kjøling , og den skal jeg strø tre poser Brewly i. Forsiktig rehydrering, altså.

Dermed får jeg testa Brewly'en igjen litt fortere enn jeg hadde regna med:).
Det lurer jeg på også. Kanskje de bare er nedom og hviler litt .

I mitt sinn så gjør de nesten ingenting. Dersom et bryggeri bunnhøster gjær for ett nytt brygg så er det vel de de får?
Den gjæren de høster, har jo vært gjennom et gjæringsforløp. Har den vært stelt pent med, kan den vel for en stor del være ganske sunn. Mens gjær med maks lagre av glykogen faktisk består av 40% glykogen (tørrvekt), er den oppe igjen på 30% ved slutten av et gjæringsforløp - etter at den har vært helt nede på 10% etter at toppen av stormgjæringa er passert. Vi kan kanskje si at den er på 75% av maks sunnhet, da:)?

Men den vi ser på bildet over, hva driver den med der nede?
 
Slapp heldighvis unna denne gang, var liv når jeg sto opp i morrest.

@Finn Berger, jeg tok et nytt bilde før senga i går og da hadde det komprimert seg endel, og det var allerede liv i blow off når jeg sto opp, så kan vel si at bildebevisene mine ikke kan brukes i retten, men her er de nå uansett :)

Vis vedlegget 60286
Vis vedlegget 60287
Interessant. Det kan jo tolkes som komprimering, men i og med at aktiviteten nå tar seg opp, vil jeg heller tru at det betyr at gjæren som lå der, har tatt veien opp i ølet. Den er altså i suspensjon, om det stemmer. Det passer i alle fall med kurven over gjær i suspensjon i gjæringsforløpet som Whitelabs viser. Den økningen den viser, henger sjølsagt først og fremst sammen med at gjæren formerer seg, men det er vel ikke urimelig om gjær som ligger på bunnen, hever seg når det blir anledning til å haike med CO2 som nå dannes. (Kan være et artig skuespill å følge med på, det der. Fullt på høyde med Hurtigruta minutt for minutt:).)
 
Interessant. Det kan jo tolkes som komprimering, men i og med at aktiviteten nå tar seg opp, vil jeg heller tru at det betyr at gjæren som lå der, har tatt veien opp i ølet. Den er altså i suspensjon, om det stemmer. Det passer i alle fall med kurven over gjær i suspensjon i gjæringsforløpet som Whitelabs viser. Den økningen den viser, henger sjølsagt først og fremst sammen med at gjæren formerer seg, men det er vel ikke urimelig om gjær som ligger på bunnen, hever seg når det blir anledning til å haike med CO2 som nå dannes. (Kan være et artig skuespill å følge med på, det der. Fullt på høyde med Hurtigruta minutt for minutt:).)
Ja altså at tettheten på laget med gjærceller ikke er den samme? At det ikke nødvendigvis er så mange flere celler enda, men at de som blei pitcha har vokst og at de ikke ligger like tett som en ferdiggått starter etter en uke i kjøleskapet? Men ja det gir jo forsåvidt mening, men vørteren over kaken i bunn er enda rimelig klar.

Glad den kom greit i gang i alle fall, så nå som kidsa er levert, må jeg få kastet meg rundt å lage en fermaid O slurry :D
 
Interessant. Det kan jo tolkes som komprimering, men i og med at aktiviteten nå tar seg opp, vil jeg heller tru at det betyr at gjæren som lå der, har tatt veien opp i ølet. Den er altså i suspensjon, om det stemmer. Det passer i alle fall med kurven over gjær i suspensjon i gjæringsforløpet som Whitelabs viser. Den økningen den viser, henger sjølsagt først og fremst sammen med at gjæren formerer seg, men det er vel ikke urimelig om gjær som ligger på bunnen, hever seg når det blir anledning til å haike med CO2 som nå dannes. (Kan være et artig skuespill å følge med på, det der. Fullt på høyde med Hurtigruta minutt for minutt:).)
Absolutt moro å følge med på, selv om det er aktivitet i blow off så syns jeg det var verdt å nevne at den har enda ikke spist et eneste SG poeng, skulle tro den formerer seg nå? Vørteren er enda temmelig klar og jeg kan ikke se, med det blotte øye, at det er noe særlig med gjær i suspensjon. Tanker?
IMG_20230114_084827_copy_1573x2097.jpg
 
Absolutt moro å følge med på, selv om det er aktivitet i blow off så syns jeg det var verdt å nevne at den har enda ikke spist et eneste SG poeng, skulle tro den formerer seg nå? Vørteren er enda temmelig klar og jeg kan ikke se, med det blotte øye, at det er noe særlig med gjær i suspensjon. Tanker?
Vis vedlegget 60313
Dersom du tilsetter oksygen vil den bare fortsette å formere seg?
 
Tilbake
Topp