Finn Berger
Moderator
Jeg har veldig vondt for å tru at det var gjæren sin skyld, ja. Nå var dette en split batch mellom Diamond og Brewly, og Diamond-ølet er blitt ganske godt - jeg sitter faktisk med et glass nå. Jeg behandla vel begge likt, bortsett fra at Diamond'en blei satt på en starter med én pose som utgangspunkt, og fikk oksygen da jeg pitcha, mens jeg pitcha tre poser Brewly rett i dunken. Diamonden tok av som et skudd, mens Brewly'en var treig.Det har jeg aldri opplevd med Brewly så vil tro det skyldes noe annet. Og for all del kan godt hende det er flere steg i prosessen min som gjør at H2S problemet mitt er borte, men det var et seriøst problem her i gården og såvidt jeg kan huske så er det bare 2 store forandringer og det er fosforsyre istedenfor syremalt og melkesyre og det faktumet at jeg bruker fermaid O
Men vi får se, kanskje gjøre et splittbrygg igjen etterhvert hvor begge får Brewly, men en av de uten fermaid O, kanskje det ikke er så relevant som jeg føler.
Forøvrig så har gjæra sunket til bunn i Viennaen som ble brygget i dag. Foreløpig er det stort sett bare trub man ser, men den ligger nå så og si nøyaktig på 2 liters merke.
Vis vedlegget 60274
Tar et nytt bildet hvert døgn også et siste når første plåpp dupper ut av blow off.
Bildet ditt vekker et gammelt spørsmål til live: Hva driver gjæren med der nede? Er det sånn at det bare er den som er i suspensjon, og altså svømmer rundt i ølet, som jobber - eller ... ? Hva skjer, egentlig?