Koke flasker

Flasker er forbruksvare og billig i forhold til at man risikerer en slags russisk rulett i ølkassene.

Snodig det der. Man bokser øl til 5-6 kr enheten i engangsemballasje, men når flaska koster 8 kr må den nesten uansett gjenbrukes. Terskelen for å levere i glasscontainer er for mange ganske høy. Jeg kaster flasker som ikke er synlig reine etter vask og skyll, og er de synlig reine (lyssterk lommelykt) får de en starsandusj så er de klar for nytt innhold. Flasker som står øl på i årevis blir vanskelig å få helt reine.
 
Gammel forumvisdom sier vel at koking er en grei metode, men at varmebehandling i ovn er mindre effektiv (trenger lenger tid) – og kan medføre at flaskene blir sprø og knuser lettere. Har dog ikke sett noen studier som støtter dette. Starsan i rene flasker er uansett en overlegent enkel metode, etter min syn.
 
Flasker koster en del, opp til 17 kr stk, er tungvinte å få tak i, så jeg presiserer flaskene rene tilbake, ølet snakker vi ikke om, det får du.
Skal til helgen spyle mange og deretter starsanne de.
Lut tærer på flasker hvis det får tid nok.
 
Flasker koster en del, opp til 17 kr stk, er tungvinte å få tak i, så jeg presiserer flaskene rene tilbake, ølet snakker vi ikke om, det får du.
Skal til helgen spyle mange og deretter starsanne de.
Lut tærer på flasker hvis det får tid nok.
Jeg også passer godt på flaskene mine, og har ikke helt skjønt hvorfor jeg skal gidde å bruke masse penger på engangsemballasje som i bestefall noen få gidder å returnere til gjenvinning
 
Gammel forumvisdom sier vel at koking er en grei metode, men at varmebehandling i ovn er mindre effektiv (trenger lenger tid) – og kan medføre at flaskene blir sprø og knuser lettere. Har dog ikke sett noen studier som støtter dette. Starsan i rene flasker er uansett en overlegent enkel metode, etter min syn.
Jeg er skeptisk til varmebehandling i ovn, ja. Har opplevd et par ganger at bjørnunger har brutt sammen under flasking, og det trur jeg kan ha sammenheng med at jeg kjørte en del gjennom steikeovnen. Jeg veit jo ikke, men mistenker altså at det kan ha vært årsaken.

Flasker er verdisaker, og skal behandles som det - særlig bjørnunger:). Folk som får øl av meg, returnerer flaskene godt skylt. Det er betingelsen. Enkelttilfeller er noe annet. Litt svinn tåler jeg.

Har generelt aldri trøbbel med å få flaskene reine. De som konsumeres her hjemme, vaskes og desinfiseres på direkten. De jeg får i retur, får bade i ei diger balje med vann med maskinoppvaskmiddel i.

Har brukt kaustisk soda noen få ganger på bjørnunger som jeg har kjøpt fra butikk. Det har vært mye rart nedi dem, og et bunnfall som minner litt om sement. Ellers skal ikke kaustisk soda brukes på glass, nei, men en liten runde tåler nok flaskene. det virker i alle fall sånn:).
 
Hvordan gjør du det?
Skyller, har oppi litt maskinoppvaskmiddelvann og rister litt, lar det stå ei stund, gir det en rask omgang med flaskebørste, skyller og sprayer litt starsan nedi. Rister flaska godt så det skummer, lar det stå litt. Heller ut starsan og henger flaska på flasketre.

Høres visst litt omstendelig ut, men det er lite arbeid og går kjapt unna. Det er ikke alltid jeg gjør alt samme dagen, men flaskene skal være skylt, og ha fått litt oppvaskmiddelvann i seg.
 
Jeg har hatt infeksjoner tidlig i karrieren som følge av dårlig flaskereinhold, så jeg drar med meg den erfaringa.
Samme her. Har en lignende rutine.
Skyller samme dag. Lar stå til jeg har ca 10 flasker. Koker opp 1,5 L vann. Blander med en spiseskje oppvaskpulver. Fordeler dette på flaskene. Rister, lar stå 10 min. En runde med flaskebørste. Skyller 2-3 ganger. Setter oppned i kasse.

Så får de en runde med starsan før flasking.
 
Flasker koster en del, opp til 17 kr stk, er tungvinte å få tak i, så jeg presiserer flaskene rene tilbake, ølet snakker vi ikke om, det får du.
24 flasker for 199 hos Ølbrygging, 20 for 199 hos Bryggselv. Litt strategisk bestilling så blir det fri frakt også om det må sendes. Kjøper man parti når det er salg blir det ned mot 7-8 kr flaska. 17 kr er vin og sånt det.
 
24 flasker for 199 hos Ølbrygging, 20 for 199 hos Bryggselv. Litt strategisk bestilling så blir det fri frakt også om det må sendes. Kjøper man parti når det er salg blir det ned mot 7-8 kr flaska. 17 kr er vin og sånt det.
693,- for 100 flasker hos Brewshop, det går nok mot slutten for oss som fortsatt flasker når bryggebutikkene kjører salg for å få ut lageret.

 
Er jo veldig praktisk i praksis å få rengjort og desinfisert flaska i samme slengen
hvis man for eks. har kokende vann i springen eller en vannkoker
 
Skyller, har oppi litt maskinoppvaskmiddelvann og rister litt, lar det stå ei stund, gir det en rask omgang med flaskebørste, skyller og sprayer litt starsan nedi. Rister flaska godt så det skummer, lar det stå litt. Heller ut starsan og henger flaska på flasketre.

Høres visst litt omstendelig ut, men det er lite arbeid og går kjapt unna. Det er ikke alltid jeg gjør alt samme dagen, men flaskene skal være skylt, og ha fått litt oppvaskmiddelvann i seg.
Ca samme prosedyre her, skylle ut bunnfall umiddelbart, fyller med varmt vann med en knivsodd flaskevaskemiddel i, tørker dem og dekker til hvis de går i kjelleren, starsanerer når de skal brukes.
 
Er jo veldig praktisk i praksis å få rengjort og desinfisert flaska i samme slengen
hvis man for eks. har kokende vann i springen eller en vannkoker

Gjorde det samme nå nettopp, en risting med lunka vann så kokende
Enkelt å greit
Får star san dagen, eller dagen før tapping så den kan renne av seg
 
Å koke flasker er veldig energiintensivt, og sikkert litt tungvindt ifht å bare starsanne de?

Uansett. Varme er det som er mest sikkert. Varme går gjennom godset, starsan gjør ikke det.

Tørr varmebehandling (stekeovn) gjør ofte flaskene mer skjøre over tid. Koking hindrer litt det. Men.. Med disse strømprisene som er nå om dagen..?

Tømt flaske skylles i vann, og ved flasking først inspiseres, evt vaskes mer, så starsan sprayes, ville vært mitt forslag.
 
Tilbake
Topp