Tåler flaskene våre å bli kokt? Og da spesielt å bli satt ned i kokende vann fra romtemperatur?
Jeg også passer godt på flaskene mine, og har ikke helt skjønt hvorfor jeg skal gidde å bruke masse penger på engangsemballasje som i bestefall noen få gidder å returnere til gjenvinningFlasker koster en del, opp til 17 kr stk, er tungvinte å få tak i, så jeg presiserer flaskene rene tilbake, ølet snakker vi ikke om, det får du.
Skal til helgen spyle mange og deretter starsanne de.
Lut tærer på flasker hvis det får tid nok.
Jeg er skeptisk til varmebehandling i ovn, ja. Har opplevd et par ganger at bjørnunger har brutt sammen under flasking, og det trur jeg kan ha sammenheng med at jeg kjørte en del gjennom steikeovnen. Jeg veit jo ikke, men mistenker altså at det kan ha vært årsaken.Gammel forumvisdom sier vel at koking er en grei metode, men at varmebehandling i ovn er mindre effektiv (trenger lenger tid) – og kan medføre at flaskene blir sprø og knuser lettere. Har dog ikke sett noen studier som støtter dette. Starsan i rene flasker er uansett en overlegent enkel metode, etter min syn.
Hvordan gjør du det?De som konsumeres her hjemme, vaskes og desinfiseres på direkten.
Skyller, har oppi litt maskinoppvaskmiddelvann og rister litt, lar det stå ei stund, gir det en rask omgang med flaskebørste, skyller og sprayer litt starsan nedi. Rister flaska godt så det skummer, lar det stå litt. Heller ut starsan og henger flaska på flasketre.Hvordan gjør du det?
Ja, men vi har alle våre vaner, og det er aldri feil å overkille litt så lenge man har tid og er fornøyd selvHøres visst litt omstendelig ut
Jeg har hatt infeksjoner tidlig i karrieren som følge av dårlig flaskereinhold, så jeg drar med meg den erfaringa.Ja, men vi har alle våre vaner, og det er aldri feil å overkille litt så lenge man har tid og er fornøyd selv
Samme her. Har en lignende rutine.Jeg har hatt infeksjoner tidlig i karrieren som følge av dårlig flaskereinhold, så jeg drar med meg den erfaringa.
24 flasker for 199 hos Ølbrygging, 20 for 199 hos Bryggselv. Litt strategisk bestilling så blir det fri frakt også om det må sendes. Kjøper man parti når det er salg blir det ned mot 7-8 kr flaska. 17 kr er vin og sånt det.Flasker koster en del, opp til 17 kr stk, er tungvinte å få tak i, så jeg presiserer flaskene rene tilbake, ølet snakker vi ikke om, det får du.
693,- for 100 flasker hos Brewshop, det går nok mot slutten for oss som fortsatt flasker når bryggebutikkene kjører salg for å få ut lageret.24 flasker for 199 hos Ølbrygging, 20 for 199 hos Bryggselv. Litt strategisk bestilling så blir det fri frakt også om det må sendes. Kjøper man parti når det er salg blir det ned mot 7-8 kr flaska. 17 kr er vin og sånt det.
Ca samme prosedyre her, skylle ut bunnfall umiddelbart, fyller med varmt vann med en knivsodd flaskevaskemiddel i, tørker dem og dekker til hvis de går i kjelleren, starsanerer når de skal brukes.Skyller, har oppi litt maskinoppvaskmiddelvann og rister litt, lar det stå ei stund, gir det en rask omgang med flaskebørste, skyller og sprayer litt starsan nedi. Rister flaska godt så det skummer, lar det stå litt. Heller ut starsan og henger flaska på flasketre.
Høres visst litt omstendelig ut, men det er lite arbeid og går kjapt unna. Det er ikke alltid jeg gjør alt samme dagen, men flaskene skal være skylt, og ha fått litt oppvaskmiddelvann i seg.
Er jo veldig praktisk i praksis å få rengjort og desinfisert flaska i samme slengen
hvis man for eks. har kokende vann i springen eller en vannkoker