Usmaker når fat flyttes - hvordan unngå?

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei alle,

Jeg er en temmelig fersk brygger, med kun 5 batcher under beltet. Jeg har så langt vært veldig fornøyd med resultatene jeg har fått av hjemmebryggingen, men jeg har ett problem jeg sliter litt med, og det er at det oppstår en markant usmak hver gang jeg flytter på corneliusfatene mine.

Noen husker kanskje at jeg tok opp et problem i dumme spørsmål-tråden - da hadde jeg akkurat satt min batch # 2, og mitt første lagerøl. Det ble tappa gjennom gjærkaka, som resulterte i en tydelig gjærsmak. Jeg fikk råd her inne om å la fatene stå en stund og prøve å tappe ut ulumskhetene når de bunnfelte, og det fungerte. Etter noen uker var smaken fra fatet (som stod til lagring i garasjen) upåklagelig. Så var det å flytte det ned i "man caven" i kjelleren. Da oppstod usmakene på nytt (men kanskje i en litt annen form, ref under) når jeg koblet fatet til tappeanlegget, men igjen endte de opp med å forsvinne etter noen uker.

Dette tenkte jeg måtte skyldes tappefeilen. Men så har jeg satt to nye batcher med lagerøl etter det, uten å ha gjort den samme tappefeilen. Og begge gangene har det samme skjedd: Umiddelbart etter tapping fra gjæringskar, smaker ølet rett fra fatet først og fremst gjær. Når jeg kontrollsmaker etter en ukes tid er denne usmaken helt borte, og erstattet av den smaken ølet skal ha. Det er da ikke antydning til usmak. Så flytter jeg fatet ned i kjelleren for videre lagring. Og når jeg kontrollsmaker der, er det igjen usmaker i ølet. Men da mener jeg det er en litt annen usmak, jeg vil beskrive det som en slags ekstrem maltsødme, nesten honningaktig smak, som fullstendig overdøver ølets egentlige smak. Når jeg lar ølet stå en uke eller to, forsvinner dette igjen, og ølet får tilbake smaken det skal ha, uten usmaker.

Det er altså tydelig at det blir med et eller annet i fatet som skiller seg ut, men som virvles opp hver gang fatet flyttes, og deretter trenger tid for å legge seg igjen. Jeg er ikke helt sikker på hva årsaken er, men jeg nevner at første batchen jeg brygget var en Lucky Jack, altså en ale. Der var dette fenomenet fullstendig fraværende, ølet var drikkeklart fra dag 1, og ble ikke det minste påvirket av flytting. Etter det har jeg kun brygget lagerøl, og det har vært tilstede i hver eneste av disse batchene.

På en måte er det ikke noe stort problem, siden fatene stort sett står i ro i kjelleren, men på den andre siden betyr det i praksis at jeg aldri kan ta med fat utenfor huset. Og det er et hassle å drive å planlegge for at ølet skal ha tid til "ekstralagring" i kjelleren. Så er det noen som har noen formening om hva dette skyldes, og hvordan det kan løses? Har lekt med tanken å prøve å stikke om ølet til et nytt fat med en gang det smaker ok i garasjen, men mistenker vel egentlig at det vil bli med over. Har også sett at det finnes "floaters" til fat, men ønsker helst å unngå det av litt ulike grunner (irreversibelt og usikker på om det løser problemet, pluss mer å vaske).
 
Når øl står i ro vil uklarheter falle til bunn etter hvert, som du har opplevd. Når du tapper fra bunn vil disse stort sett tappes ut i løpet av den første literen. Noe vil ligge igjen da du tapper fra et lite punkt i en større bunn. Flytting medfører at de ruskes opp igjen. Ny rolig periode bunnfeller dem igjen. Og slik fortsetter det. Siste slump fra fatet vil ta med ganske mye av restene, så siste halvliter er grumset, og det ligger grums igjen på bunn etter fatet er tomt. Du kan tappe om, pass da på at du ikke tar med start og slutter fatet du tapper fra. Da får du rent øl selv om du flytter på fatet.
 
Når øl står i ro vil uklarheter falle til bunn etter hvert, som du har opplevd. Når du tapper fra bunn vil disse stort sett tappes ut i løpet av den første literen. Noe vil ligge igjen da du tapper fra et lite punkt i en større bunn. Flytting medfører at de ruskes opp igjen. Ny rolig periode bunnfeller dem igjen. Og slik fortsetter det. Siste slump fra fatet vil ta med ganske mye av restene, så siste halvliter er grumset, og det ligger grums igjen på bunn etter fatet er tomt. Du kan tappe om, pass da på at du ikke tar med start og slutter fatet du tapper fra. Da får du rent øl selv om du flytter på fatet.
Takk!

Det høres da ut som om det blir en løsning med omstikking, utfordringen blir da bare å vite når man skal "stoppe". Det blir vel i praksis bare å ta hyppige smaksprøver når man ser at det nærmer seg slutten av overføringen?
 
Takk!

Det høres da ut som om det blir en løsning med omstikking, utfordringen blir da bare å vite når man skal "stoppe". Det blir vel i praksis bare å ta hyppige smaksprøver når man ser at det nærmer seg slutten av overføringen?
Tja... en badevekt kan være nyttig der. Vei det tomme mottakerfatet, vei det fulle og stopp når mottagerfatet veier noe mindre, f.eks. 1kg, enn fatet du tapper fra. Selvsagt forutsatt at begge fat er like.
 
Tja... en badevekt kan være nyttig der. Vei det tomme mottakerfatet, vei det fulle og stopp når mottagerfatet veier noe mindre, f.eks. 1kg, enn fatet du tapper fra. Selvsagt forutsatt at begge fat er like.
Ja, er nok det det blir.

Det som er litt spesielt, er at jeg allerede har rukket å drikke flere fat tomme av de opprinnelige batchene. Og det var ingen antydning til usmak i de siste halvliterne. Det kan jo da være at det som gav usmak var det lille grumset som ble liggende igjen helt i bunnen, og aldri ble med ut. Så jeg tenker å først prøve å tappe over hele fatet til nytt fat, og se om det går - kan jo være?
 
Hvis det ikke er veldig mye grums i fatet, blir ikke siste halvliter nødvendigvis dårligere. Det er en liten cm i bunnen av fatet hvor slaget kan legge seg.

Jeg ville flyttet det til mancaven og latt det stå noen uker. Lagerøl har stort sett gått av å lagres litt uansett. Og, som John Petter foreslår, bruk en growler for å ta med deg litt ut.
 
Jeg følger opp litt med et relatert spørsmål her: Gjærsmaken jeg kjente dag 1 på fat, var en smak jeg kjente igjen fra noen av bryggene til min far. Han fater ikke, men flasker rett fra gjæringskar av plast, og der har den samme usmaken oppstått, men da uten å forsvinne.

Jeg har lurt litt tidligere (før jeg startet å brygge selv) på hva det kan være som genererer en slik smak, men når jeg merket dette "fenomenet" selv, og så hvordan det oppførte seg over tid, ble det en del klarere for meg hva som kan ha skjedd. Er dette en usmak som også vil oppstå hvis man flytter på gjæringskar av plast rett før man flasker, slik at man virvler opp bunnfallet rett før flasking? Eventuelt tapper "gjennom" bunnfallet? I så fall vil det vel fort kunne være sånn at man i realiteten ikke blir kvitt den igjen, fordi alt virvles opp igjen når flaska åpnes?
 
Jeg følger opp litt med et relatert spørsmål her: Gjærsmaken jeg kjente dag 1 på fat, var en smak jeg kjente igjen fra noen av bryggene til min far. Han fater ikke, men flasker rett fra gjæringskar av plast, og der har den samme usmaken oppstått, men da uten å forsvinne.
Hva legger du egentlig i gjærsmak? Mener du egentlig oksidering?
 
Hva legger du egentlig i gjærsmak? Mener du egentlig oksidering?
Hehe, det er litt vanskelig å beskrive, dessverre. Det er bare en smak jeg av grunner jeg ikke helt klarer å sette fingeren på mener er en gjærsmak, og uten at jeg egentlig vet om det er en særlig treffende beskrivelse. Men jeg mener vel at jeg kjenner en lukt av gjær, og at smaken også minner meg nettopp om det. Det er samme smak jeg kjenner når jeg prøver å tappe en prøve fra tanken midt i gjæringsprosessen. Det er også en smak jeg forbandt med dårlige hjemmebrygg/tomtebrygg fra tiden FØR jeg visste noe som helst om brygging, som muligens kan forklare det noe upresise navnet.

Det er nok helt klart ikke oksidering i mitt brygg, ihvertfall. Ølet gjæres på en unitank og overføres lukket til fat, hvor alt av fat, filter og slanger er purget før overføring. Og smaken forsvinner altså når ølet får stå i ro, så jeg er ganske sikker på at smaken ligger i ting som bunnfeller. Hva det er i bryggene til min far er jo mye vanskeligere å svare på, men jeg drar helt klart kjensel på smaken.

EDIT: Jeg kan si såpass - jeg var på usmakkurs med Norbrygg i fjor. Oksidert-smak minnet ikke om det jeg snakker om her. Den som minnet mest var DMS (og kanskje acetaldehyd), men jeg har vanskelig for å tro at det er årsaken.
 
Sist redigert:
Det er bare en smak jeg av grunner jeg ikke helt klarer å sette fingeren på mener er en gjærsmak, og uten at jeg egentlig vet om det er en særlig treffende beskrivelse. Men jeg mener vel at jeg kjenner en lukt av gjær, og at smaken også minner meg nettopp om det.
Da bør den endre seg om du for eksempel lager en weissbier eller saison. Kan det være diacetyl du smaker? Smør/karamell? Det vil normalt gi seg etter tid.
 
Da bør den endre seg om du for eksempel lager en weissbier eller saison. Kan det være diacetyl du smaker? Smør/karamell? Det vil normalt gi seg etter tid.
Jeg oppdaterte svaret mitt mens du skrev, så den så du sikkert ikke når du skrev. Men av de usmakene jeg kjente på kurset, var det DMS og Acetaldehyd som kunne minne mest. Oksidering og diacetyl minnet ikke i det hele tatt, ihvertfall ikke de prøvene jeg fikk. Og hos meg er det altså snakk om en usmak som er der på dag 1, så forsvinner etter bare en uke, men som så oppstår igjen (kanskje i en noe annen form) hvis jeg virvler opp bunnfall. Det er store forskjeller jeg snakker om her (både i den første uka, og hvis jeg flytter fatet i ettertid), fra en usmak som fullstendig dominerer hele ølet, til et øl som overhodet ikke har usmaker.
 
Jeg oppdaterte svaret mitt mens du skrev, så den så du sikkert ikke når du skrev. Men av de usmakene jeg kjente på kurset, var det DMS og Acetaldehyd som kunne minne mest. Oksidering og diacetyl minnet ikke i det hele tatt, ihvertfall ikke de prøvene jeg fikk. Og hos meg er det altså snakk om en usmak som er der på dag 1, så forsvinner etter bare en uke, men som så oppstår igjen (kanskje i en noe annen form) hvis jeg virvler opp bunnfall. Det er store forskjeller jeg snakker om her (både i den første uka, og hvis jeg flytter fatet i ettertid), fra en usmak som fullstendig dominerer hele ølet, til et øl som overhodet ikke har usmaker.
Om du er følsom for gjærsmak, og ikke er veganer, prøv å klarne med gelatin i forkant før du evt flytter over til nytt fat.
 
Om du er følsom for gjærsmak, og ikke er veganer, prøv å klarne med gelatin i forkant før du evt flytter over til nytt fat.
Takk for godt tips! Men vil jeg ikke da måtte åpne fatet, og potensielt utsette ølet for oksygen?

Tenkte for øvrig å flytte til nytt fat i morgen uten spesielle tiltak, og se om det resulterer i noen forbedring. Så da vet jeg forhåpentligvis hvor effektivt flytting vil være.
 
Takk for godt tips! Men vil jeg ikke da måtte åpne fatet, og potensielt utsette ølet for oksygen?

Tenkte for øvrig å flytte til nytt fat i morgen uten spesielle tiltak, og se om det resulterer i noen forbedring. Så da vet jeg forhåpentligvis hvor effektivt flytting vil være.
Neida, du kan koke litt vann, da forsvinner O2'en fra vannet, røre inn(forsiktig) 2 plater gelatin @65 grader. Bruke en 60ml sprøyte(uten spiss), dytte inn i en grå ball lock med litt slange på gass inn porten i fatet. Trykket i fatet slipper du ut av den ball lock’en, så er den purget. Dytter inn og purger fatet et par ganger, null stress :)
685467-IMG-0346_copy_1695x1272.jpg

Det er også mulig å bruke 2 karboneringskorker og en halvlitersflaske. Da fyller du flasken med Starsanblanding, da dytter du ut CO2 mens du heller blandingen over på flasken(purge gelatinflasken om du er notorisk, når du har satt på korken og evt purget, øk trykket til 1,5bar i flasken, fjern trykket fra fatet og kobler til. Da vil væsken(med gelatin) fra flasken flytte seg over på fatet.
Screenshot_20230308_222006_com.android.chrome.jpg

En tredje løsning er å ha svakt trykk på fatet med lokket av mens du heller over gelatin blandingen og purge ettepå.

Mange veier til rom, som de sier :)
 
Sist redigert:
DMS er for svak kok, og Acetaldehyd er stressa eller dårlig gjær.
Ja, det vet jeg, men tror rett og slett ikke det er det. For det første fordi jeg ikke helt kan forstå hvordan noen av de to punktene skulle ha oppstått, for det andre fordi det har opptrådt helt likt på alle batchene med lagerøl jeg har satt, og for det tredje fordi usmaken altså forsvinner fullstendig, og så oppstår igjen for full styrke hvis jeg beveger på fatet - for så å forsvinne igjen hvis jeg lar det stå. Det er da spesielt det siste punktet jeg tenker på, er det forenelig med DMS og Acetaldehyd? Kan det forsvinne og gjenoppstå på denne måten?
 
Takk for godt tips! Men vil jeg ikke da måtte åpne fatet, og potensielt utsette ølet for oksygen?

Tenkte for øvrig å flytte til nytt fat i morgen uten spesielle tiltak, og se om det resulterer i noen forbedring. Så da vet jeg forhåpentligvis hvor effektivt flytting vil være.

Det går nok bra å åpne fatet og helle i gelatinen. Etter at du har satt på lokket kan du purge headspace med co2.

Du får be inn noen venner og tømme det mens det er på topp ;)
 
Jeg ville kjørt en blindtest jeg da. Du får noen til å tappe tre øl fra samme fat i glass med lik form men som kan skilles for den uten bind for øynene. Tapp to før fatet beveges, og ett etter. Så smaker du blindt fem ganger, og ser om du klarer å plukke ut den etter fatflyttinga hver gang.
 
Tilbake
Topp