Craft co/ Bryggselv konkurs

Craftco så for meg ikke ut som en konkurskandidat utfra proff.no
Screenshot_2023-06-12-12-33-55-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Det skulle vært interessant om noen med kompetanse på regnskap kunne sett på hvordan tilstanden på bryggebutikkene er. @Anders Christensen ?

Jeg har i grunn ikke greie på dette og ser kun overfladisk på proff.no. Det virker som Ølbrygging, Brewshop og Strømmen klarer seg greit.


Screenshot_2023-06-12-12-33-23-78_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2023-06-12-21-26-30-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Vestbrygg virker som de har mistet en del omsetning, men har egenkapital.
Screenshot_2023-06-12-12-32-58-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Petit var størst? for 10 år siden, de tror jeg sliter.
Screenshot_2023-06-12-21-29-33-67_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Dette er vel de største butikkene?
 
Sikkert mye som har skjedd siden ´21 regnskapene. Når det ligger så mange under samme paraply så drar de jo med seg de butikkene som går bra også. Vi får satse på at noen kjøper ut disse av boet og fortsetter de lokalbutikkene, dog kanskje med litt endringer i utvalget.
 
Craftco så for meg ikke ut som en konkurskandidat utfra proff.no

Det skulle vært interessant om noen med kompetanse på regnskap kunne sett på hvordan tilstanden på bryggebutikkene er. @Anders Christensen ?

Jeg kan gjøre et forsøk. Nei, de ser ikke ut som noen åpenbar konkurskandidat. Eller, kanskje, de så ikke ut som noen åpenbar konkurskandidat i desember 2021, som er de siste tallene vi har tilgang til. Med fasit i hånd er det jo lettere å se faresignaler, og det finnes jo firmaer som er eksperter på å gjøre kredittvurderinger og kna tallene. Uten at jeg er helt sikker, så antar jeg at regnskapet er konsernregnskap som inkluderer datterselskapet i Sverige.

Omsetninga er rimelig stabil, men de har hatt litt varierende driftsreultat. Det er ikke noe problem i seg selv, spesielt når det har forbedret seg de siste årene. Driftsmargin på under 1,5% virker umiddelbart lavt, men jeg kjenner ikke varehandelen godt nok til å vite om de er akseptabelt. Jeg synes kundefordringene virker høye. Litt over en tredjedel av omsetninga er i butikkene, så da virker kanskje kundefordringene litt høye. Det er uansett ikke veldig mye gjeld.

Butikkene, særlig den i Oslo, ser jo også ut til å ha gått overraskende dårlig.

Det som kanskje virker mest foruroligende er at varekostnaden er 65% av omsetninga. Da kan valutauro kombinert med litt fallende omsetning fort bli veldig vanskelig å håndtere. De øvrige kostnadene er ikke veldig lette å redusere raskt.

Jeg har i grunn ikke greie på dette og ser kun overfladisk på proff.no. Det virker som Ølbrygging, Brewshop og Strømmen klarer seg greit.


Vestbrygg virker som de har mistet en del omsetning, men har egenkapital.


Ved første øyekast, så ser det ut til å stemme ja, men alle jeg snakker med i bransjen er tydelige på at det er vesentlig vanskeligere tider nå enn for et år siden. De som skal overleve må kunne takle synkende omsetning etter pandemien, kombinert med høyere priser. Det er kombinasjon som kan være veldig vanskelig å håndtere.

Hvis jeg kan være litt kynisk, så er nok dette en typisk konkurs som rydder litt i en bransje som led litt av overetablering. Jeg synes oppriktig synd på dyktige og engasjerte ansatte, som blir stående uten arbeid på dagen. Så vidt jeg vet, så er det eksempler på par der begge mister jobben samtidig i denne konkursen. Det er viktig å ha med seg, men kanskje kan dette bidra til at de gjenværende jobbende i bryggebutikkene blir litt tryggere.

Petit var størst? for 10 år siden, de tror jeg sliter.
Definitivt.
 
Takk for en solid oppdatering @gustavf jeg skjønner ikke alt. Men nok :D . Med fasit i hånd, det var nok ikke uten grunn at Bryggselv trakk Norbrygg-rabatten. Vi mistet også Bryggerlosjen tidligere i år etter de gikk konkurs.

Vi som lever i denne bobla tenker at Brewshop, Ølbrygging og Craftco er giganter. Noe de er i vår boble. Men de er ikke større enn en middels Rema butikk. Det er åpenbart et begrenset marked for malt, humle og gjær. Vi får håpe at dette gjør det enklere for de mindre aktørene.

Bryggmann er den minste butikken som gir Norbrygg rabatt, har nesten halvert omsetningen. Dere som har mulighet i Stavanger-området får sette dere i bilen.
Screenshot_2023-06-12-23-31-56-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Jeg kan gjøre et forsøk. Nei, de ser ikke ut som noen åpenbar konkurskandidat. Eller, kanskje, de så ikke ut som noen åpenbar konkurskandidat i desember 2021, som er de siste tallene vi har tilgang til. Med fasit i hånd er det jo lettere å se faresignaler, og det finnes jo firmaer som er eksperter på å gjøre kredittvurderinger og kna tallene. Uten at jeg er helt sikker, så antar jeg at regnskapet er konsernregnskap som inkluderer datterselskapet i Sverige.

Omsetninga er rimelig stabil, men de har hatt litt varierende driftsreultat. Det er ikke noe problem i seg selv, spesielt når det har forbedret seg de siste årene. Driftsmargin på under 1,5% virker umiddelbart lavt, men jeg kjenner ikke varehandelen godt nok til å vite om de er akseptabelt. Jeg synes kundefordringene virker høye. Litt over en tredjedel av omsetninga er i butikkene, så da virker kanskje kundefordringene litt høye. Det er uansett ikke veldig mye gjeld.

Butikkene, særlig den i Oslo, ser jo også ut til å ha gått overraskende dårlig.

Det som kanskje virker mest foruroligende er at varekostnaden er 65% av omsetninga. Da kan valutauro kombinert med litt fallende omsetning fort bli veldig vanskelig å håndtere. De øvrige kostnadene er ikke veldig lette å redusere raskt.




Ved første øyekast, så ser det ut til å stemme ja, men alle jeg snakker med i bransjen er tydelige på at det er vesentlig vanskeligere tider nå enn for et år siden. De som skal overleve må kunne takle synkende omsetning etter pandemien, kombinert med høyere priser. Det er kombinasjon som kan være veldig vanskelig å håndtere.

Hvis jeg kan være litt kynisk, så er nok dette en typisk konkurs som rydder litt i en bransje som led litt av overetablering. Jeg synes oppriktig synd på dyktige og engasjerte ansatte, som blir stående uten arbeid på dagen. Så vidt jeg vet, så er det eksempler på par der begge mister jobben samtidig i denne konkursen. Det er viktig å ha med seg, men kanskje kan dette bidra til at de gjenværende jobbende i bryggebutikkene blir litt tryggere.


Definitivt.
Energipriser og kronekurs spiser fort opp overskudd. Man skal henge godt med for å uppe prisene hele tiden, og så er det hva markedet er villig til å betale for varen. Jeg går glatt forbi spekeskinke hylla på Meny om dagen..
 
Sist redigert:
BS hadde veldig ofte tomme hyller. I hvertfall i Asker/Bærum. Gikk alltid dit først. Hadde ikke de, så kjøpte jeg over nett et annet sted. Må prøve å finne ut hvor jeg får fyllt CO2 flaska nå. Det er ikke så lett over nett. Noen som vet hvor i Asker/Bærum man får fyllt CO2?
 
BS hadde veldig ofte tomme hyller. I hvertfall i Asker/Bærum. Gikk alltid dit først. Hadde ikke de, så kjøpte jeg over nett et annet sted. Må prøve å finne ut hvor jeg får fyllt CO2 flaska nå. Det er ikke så lett over nett. Noen som vet hvor i Asker/Bærum man får fyllt CO2?
 
Strømmen hjemmebrygg ligger definitivt ikke I Bærum.... Dog (Det heter ikke men i Bærum) er det en kort og fin kjøretur under hovedstaden til Strømmen. De bytter co2 tanken din. Der finner du også alt en hjemmebrygger beærer.
 
Tilbake
Topp