"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

En slags syrnet rød Neipa.

2.7 Rahr pale ale
0.13 Chit wheat flake
0.1 kg syremalt
0.7 havremalt
0.15 kg cara amber
0.05 roasted Barley

Syrnet til 3.4.
Ca 13 liter til gjæring. OG 50 + . usikker enda
IBU 18

Huel melon 15 gr i 60 minutter
Dip hop ved 80 grader ca . 1 time
40 gr huel melon
40 gr Belma
20 gr HBC 366

Tror jeg dropper tørrhumling.

2 pk. Lalbrew New England Neipa
Noen innspill?
Ikke annet enn at jeg er spent på resultatet:). Det ser jo solid ut med den humlinga - men det totale forbruket er slett ikke avskrekkende i et sånt øl.

Ikke annet enn at jeg er spent på resultatet:). Det ser jo solid ut med den humlinga - men det totale forbruket er slett ikke avskrekkende i et sånt øl.
Blir spennende ja.
Aldri prøvd de 3 humlene
Tanken var å få et rødt øl med karakter av røde bær.
Tenkte å tilsette avkok av kirsebær også , men sesongen for kirsebær var over.

Blir spennende ja.
Aldri prøvd de 3 humlene
Tanken var å få et rødt øl med karakter av røde bær.
Tenkte å tilsette avkok av kirsebær også , men sesongen for kirsebær var over.
Høres lovende ut, synes jeg. HBC 366 er Eukanot, forresten. Velkjent god NEIPA-humle.

Hvor mye røde bær du vil kjenne, er jeg litt usikker på - men at det blir godt, tviler jeg ikke på.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Sitter snart med litt prima nyoppdyrka Abbaye, og funderer på hva jeg skal bruke den til. Malt til en mexicansk lager og relativt diskrret dip hop med ... ja, med hva?

Håpløs ide?

En slags syrnet rød Neipa.

2.7 Rahr pale ale
0.13 Chit wheat flake
0.1 kg syremalt
0.7 havremalt
0.15 kg cara amber
0.05 roasted Barley

Syrnet til 3.4.
Ca 13 liter til gjæring. OG 50 + . usikker enda
IBU 18

Huel melon 15 gr i 60 minutter
Dip hop ved 80 grader ca . 1 time
40 gr huel melon
40 gr Belma
20 gr HBC 366

Tror jeg dropper tørrhumling.

2 pk. Lalbrew New England Neipa
Noen innspill?
Syns humliga er beskjeden for neipa, dog sur neipa. Mulig dip hopping gjør underverker, viss ikke ville jeg vurdert betraktelig mer.

Syns humliga er beskjeden for neipa, dog sur neipa. Mulig dip hopping gjør underverker, viss ikke ville jeg vurdert betraktelig mer.
For sent :p .
Smakte på vørteren og den ble jeg fornøyd med. Passe syrlig og smak av røde bær. Det gjenstår å se hva gjæren bidrar med.
Kan jo slenge oppi humle i dag forå få mere aroma kanskje......

For sent :p .
Smakte på vørteren og den ble jeg fornøyd med. Passe syrlig og smak av røde bær. Det gjenstår å se hva gjæren bidrar med.
Kan jo slenge oppi humle i dag forå få mere aroma kanskje......
Basert på egen erfaring med dip hopping - som er veldig tynn, det skal sies - så er det nok humle der. Men jeg kan jo ikke si at det er noen garanti for at det er nok:).

Men hiver du oppi mer, får du jo ikke vite om det kanskje var nok der allerede;).

IMG_2838.png
Hei! Vi ble sein med juleølet i år og tenkte oss en dobbelbock. Det er en nesten kopi Ayinger dobbelbokk. Skal brygges på en brewtools 150 neste lørdag og oppskriften er bare skalert opp. Noen tanker rundt denne?

Vis vedlegget 64255
Hei! Vi ble sein med juleølet i år og tenkte oss en dobbelbock. Det er en nesten kopi Ayinger dobbelbokk. Skal brygges på en brewtools 150 neste lørdag og oppskriften er bare skalert opp. Noen tanker rundt denne?
Jeg har ingen erfaring med øltypen eller med utstyret dere bruker, men synes det meste ser veldig greit ut. Men jeg stusser over forholdet mellom meskevann og skyllevann. Hvorfor bruker dere så lite til skylling?

Jeg har egentlig lite sans for lyse lagere med særlig mye mer enn 5% ABV. Men jeg blei veldig positivt overraska da jeg testa Kinns Oktoberfest. Dessverre har de ikke lagt ut noe om dette ølet på sidene sine, så dette blir gjetning. Kanskje er det mer en maibock enn en et festøl? (Jeg trur ikke Kinns var veldig typeriktig, heller.)

OG 1.056, FG 1.011, 5,9% ABV, 35 IBU, 13EBC. 0,5 ts kalsiumklorid, 0,25 ts magnesiumsulfat, 0,25 ts kalsiumsulfat.

Malt til 15 liter før tapping
1,7 kg Isaria pilsnermalt (60%)
0,9 kg Wienermalt (Castle) (30%)
0,3 kg Victory (10%)
0,1 kg syremalt
Humle
7 gr Perle @ 60
30 gr Tettnang @ 30
30 gr Tettnang @ 5
Gjær
Fermentis W 34/70

Sist redigert:
Uten at det sier så mye om oppskrift, de har selv kalt det Festbier på Untappd. Det er bryggeriet som har registrert dette, ikke en bruker.
Og ikke bare på Untappd, men på etiketten, også;).

Nei, det sier vel ikke så mye.

Mulig jeg surrer litt. Her er hva BJCP sier om festbier sammenligna med "nabostiler": Less intense and less richly toasted than a Märzen. More rich-heavy in body than a Helles, with more hop flavor and higher alcohol. Less rich in malt intensity than a Maibock. The malt complexity is similar to a higher-gravity Czech Premium Pale Lager, although without the associated hops.

Trur kanskje det passer ganske godt med ølet til Kinn. Oppskrifta mi beveger seg seg nok mer over i grenselandet mot maibock, men blir kanskje stående et sted i mellom. Ikke at det betyr så mye, jeg er ikke glad i maibock, og prøvde ikke å komponere en sånn.

Pils, Nothern Brewer + Perle
Litt inspirert av Septem Monday Pils
Ser grei ut?

Vis vedlegget 64295
Ser veldig streit ut for meg:). Jeg aner ikke noe om det ølet som er modellen. Det jeg lurer litt på, er bruken av Northern Brewer - som jeg ikke oppfatter som noen typisk pilshumle. Jeg hadde kjørt Perle hele veien - men det er jo en smakssak. Og så har jeg landa på tilsetninger ved 60, 30 og 5 (eventuelt 2) som standard. 15 faller mellom to stoler, sånn som jeg forstår det. Den humla får for kort tid til at du får ut de spicy smakene av den, samtidig som den er med så lenge at det meste av de mer volatile oljene fordamper.

Dette er teoribasert, jeg kan ikke si at jeg har erfaring for det, sida jeg ikke har brukt 15. Men 60/30/5 er mye brukt, ser jeg.

Det jeg lurer litt på, er bruken av Northern Brewer - som jeg ikke oppfatter som noen typisk pilshumle.
Ser ingen problemer med at @loebrygg bruker Northern Brewer i en pils. Det er ei humle som gir rein og fin bitterhet.

Tidligere nevnte Kinn bruker Northern Brewer en del i sine øl. Humlepils, Vårbukk og Dampen.

Jeg bruker NB fordi det står på flaska ;-)
Står også motueka på denne sia, men det tror jeg de har slutta med
Er ellers en ganske crisp og bitter pilsner

Vedlegg

• IMG_1627.png
    IMG_1627.png
    478,7 KB · Sett: 19
Ser ingen problemer med at @loebrygg bruker Northern Brewer i en pils. Det er ei humle som gir rein og fin bitterhet.

Tidligere nevnte Kinn bruker Northern Brewer en del i sine øl. Humlepils, Vårbukk og Dampen.

Som jeg skreiv; det er en smakssak.

I Dampen, som er en California common, er NB signaturhumle - det blir ikke Cc uten. Vårbukk skal jo ikke ha humlepreg, og NB er ei grei bitterhumle. Og i italopilsen vil jeg tru - men det kan jeg ikke vite - at den også er bitterhumle. Det har jeg brukt den en god del som før i tida.

Ellers kjører Kinn Magnum og Mittelfrüh i de to reine pilsene sine. Det er jo rimelig klassisk - sjøl om purister vil insistere på å bruke Mittelfrüh som bitterhumle, også:).

Det er vel særlig minte du får av smak/aroma fra NB, og sjølsagt er det lov å brygge pils med et hint av det. Men det er vel ikke typisk - om man nå sikter seg inn mot klassisk pils.

Jeg har ingen erfaring med øltypen eller med utstyret dere bruker, men synes det meste ser veldig greit ut. Men jeg stusser over forholdet mellom meskevann og skyllevann. Hvorfor bruker dere så lite til skylling?
Jeg er lutter øre for gode knep som kan gjøre ølet bedre. Burde det være en hvis prosent av den totale mengden vann til skyllevann?

Jeg er lutter øre for gode knep som kan gjøre ølet bedre. Burde det være en hvis prosent av den totale mengden vann til skyllevann?
Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.

Jeg kjører batch sparging med to tappinger, og da er det optimale å sørge for at du får ut like mye i hver tapping.

Tilbake
Topp