Finn Berger
Moderator
Har vært ute av stand til å brygge på ei stund, men nå skal bli øl igjen. Starter med noe tåkete amerikansk. Lurer litt på humlinga. Jeg har lite erfaring med BBC-humler, og det er dessuten lenge sida jeg har brygga noe særlig av dette ølet. Og så vil jeg ikke tørrhumle.
Dip hopping: Tenker å tappe av 2 liter kokende oppå humla i en erlenmeyerkolbe. Setter den bare til side og lar den stå til kjølinga nærmer seg slutten. Da hiver jeg den oppi kjelen, kjøler ferdig, og så tapper jeg helt rein vørter på vanlig måte.
Noen grunn til ikke å bruke New England? Skummer den godt, sånn at det kan bli behov for blow off? (Har visst aldri brukt den før, men det lå en pose i kjøleskapet. Gikk ut i fjor, men det går sikkert bra. Dyrker den opp i en to-liters starter.)
OG 1.053, FG 1.012, 5,4% ABV, ??? IBU (25?). Enkel infusjonsmesk på 67 grader. GJærer på 17 =>20 grader. 2:1 klorid sulfat.
Malt til 28 liter før tapping
2,2 kg pilsnermalt
2,2 kg pale ale malt
1,1 kg hvetemalt
Humle
30 gr Columbus 14% @ 15
70 gr Cascade 6% @ 2 + wp 10 min/80C
50 gr Citra BBC @ dip hop
50 gr Mosaic BBC @ dip hop
Gjær
Lallemand New England
Dip hopping: Tenker å tappe av 2 liter kokende oppå humla i en erlenmeyerkolbe. Setter den bare til side og lar den stå til kjølinga nærmer seg slutten. Da hiver jeg den oppi kjelen, kjøler ferdig, og så tapper jeg helt rein vørter på vanlig måte.
Noen grunn til ikke å bruke New England? Skummer den godt, sånn at det kan bli behov for blow off? (Har visst aldri brukt den før, men det lå en pose i kjøleskapet. Gikk ut i fjor, men det går sikkert bra. Dyrker den opp i en to-liters starter.)
OG 1.053, FG 1.012, 5,4% ABV, ??? IBU (25?). Enkel infusjonsmesk på 67 grader. GJærer på 17 =>20 grader. 2:1 klorid sulfat.
Malt til 28 liter før tapping
2,2 kg pilsnermalt
2,2 kg pale ale malt
1,1 kg hvetemalt
Humle
30 gr Columbus 14% @ 15
70 gr Cascade 6% @ 2 + wp 10 min/80C
50 gr Citra BBC @ dip hop
50 gr Mosaic BBC @ dip hop
Gjær
Lallemand New England