"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg får 119 EBC.

Carafa Special 2 og Simpsons roasted barley har begge 1150 EBC
Det var jo ikke så langt unna, men skjønner ikke hvordan du lander der med 1150 på den røsta. 1600 er snittet for Simpsons roasted barley, med spenn fra 1300-1900 i følge dem. Sjokolademalten ligger rundt der da :D

Det var jo ikke så langt unna, men skjønner ikke hvordan du lander der med 1150 på den røsta. 1600 er snittet for Simpsons roasted barley, med spenn fra 1300-1900 i følge dem. Sjokolademalten ligger rundt der da :D
Svaret er veldig enkelt. Det var det som var oppgitt hos leverandør når maltet ble bestilt og lagt inn i Beersmith.

Noen som har prøvd å lage Coca Cola? ChatGPT ga meg denne oppskriften, som det hadde vært artig å prøve.

Oppskriften på Coca-Cola er en av verdens best bevarte hemmeligheter, og den eksakte formelen er ikke offentlig kjent. Likevel finnes det noen oppskrifter basert på antatte ingredienser som gir en lignende smak. Her er en omtrentlig oppskrift på en hjemmelaget versjon som kan minne om Coca-Cola.

### **Ingredienser for 20 liter Cola**
#### **Hovedbase:**
- 16 liter vann
- 4 liter kullsyrevann (kan tilsettes etter koking for mer brus)
- 4 kg sukker (juster etter smak)
- 100 ml karamellfarge (E150d) for farge
- 50 g sitronsyre

#### **Essensielle oljer/smakstilsetninger:**
- 10 ml appelsinolje
- 5 ml sitronolje
- 2 ml kanelolje
- 1 ml muskatolje
- 1 ml korianderolje
- 1 ml lavendelolje
- 1 ml limeolje

#### **Annet:**
- 20 ml vaniljeekstrakt
- 5 ml koffein (valgfritt)
- 1 g fosforsyre (E338) for syrlighet

---

### **Fremgangsmåte**

1. **Lag sirupen:**
- Kok opp 16 liter vann i en stor kjele.
- Tilsett sukkeret og rør til det er helt oppløst.
- Tilsett karamellfarge og sitronsyre, og rør godt.

2. **Bland smakstilsetninger:**
- I en separat liten bolle, bland alle essensielle oljer med litt etanol eller vodka (dette hjelper med å løse dem opp jevnt i væske).
- Tilsett oljeblandingen forsiktig i sirupen og rør godt.

3. **Tilsett ekstra ingredienser:**
- Ha i vaniljeekstrakt, koffein (hvis ønsket), og fosforsyre.
- Smak til med mer sitronsyre eller sukker hvis nødvendig.

4. **Kjøl ned og karboner:**
- La blandingen avkjøles helt i kjøleskapet.
- Tilsett 4 liter kullsyrevann for en lettere karbonert drikke.
- Alternativt kan du bruke en karboneringsmaskin eller CO₂-tank for en kraftigere brus.

5. **Server og nyt!**
- Hell over is og nyt din hjemmelagde cola!

---

### **Merk**
Denne oppskriften gir en cola-lignende drikk, men vil ikke være identisk med Coca-Cola på grunn av deres hemmelige blanding av ingredienser og presise produksjonsmetoder.

Noen som har prøvd å lage Coca Cola? ChatGPT ga meg denne oppskriften, som det hadde vært artig å prøve.

Oppskriften på Coca-Cola er en av verdens best bevarte hemmeligheter, og den eksakte formelen er ikke offentlig kjent. Likevel finnes det noen oppskrifter basert på antatte ingredienser som gir en lignende smak. Her er en omtrentlig oppskrift på en hjemmelaget versjon som kan minne om Coca-Cola.

### **Ingredienser for 20 liter Cola**
#### **Hovedbase:**
- 16 liter vann
- 4 liter kullsyrevann (kan tilsettes etter koking for mer brus)
- 4 kg sukker (juster etter smak)
- 100 ml karamellfarge (E150d) for farge
- 50 g sitronsyre

#### **Essensielle oljer/smakstilsetninger:**
- 10 ml appelsinolje
- 5 ml sitronolje
- 2 ml kanelolje
- 1 ml muskatolje
- 1 ml korianderolje
- 1 ml lavendelolje
- 1 ml limeolje

#### **Annet:**
- 20 ml vaniljeekstrakt
- 5 ml koffein (valgfritt)
- 1 g fosforsyre (E338) for syrlighet

---

### **Fremgangsmåte**

1. **Lag sirupen:**
- Kok opp 16 liter vann i en stor kjele.
- Tilsett sukkeret og rør til det er helt oppløst.
- Tilsett karamellfarge og sitronsyre, og rør godt.

2. **Bland smakstilsetninger:**
- I en separat liten bolle, bland alle essensielle oljer med litt etanol eller vodka (dette hjelper med å løse dem opp jevnt i væske).
- Tilsett oljeblandingen forsiktig i sirupen og rør godt.

3. **Tilsett ekstra ingredienser:**
- Ha i vaniljeekstrakt, koffein (hvis ønsket), og fosforsyre.
- Smak til med mer sitronsyre eller sukker hvis nødvendig.

4. **Kjøl ned og karboner:**
- La blandingen avkjøles helt i kjøleskapet.
- Tilsett 4 liter kullsyrevann for en lettere karbonert drikke.
- Alternativt kan du bruke en karboneringsmaskin eller CO₂-tank for en kraftigere brus.

5. **Server og nyt!**
- Hell over is og nyt din hjemmelagde cola!

---

### **Merk**
Denne oppskriften gir en cola-lignende drikk, men vil ikke være identisk med Coca-Cola på grunn av deres hemmelige blanding av ingredienser og presise produksjonsmetoder.
Det finnes vel en open cola under gnu-lisens. Garantert ikke identisk med coca-cola, men kanskje godt? Tror Tøyen-cola var basert på den oppskriften. De hadde vel oppskrift på flaskene sine også.

Skal prøve meg på en Irish Stout kalt Guinnish satt opp av Marebrygg. Hvordan karbonere jeg den når jeg skal flaske med sukker og i tilfelle hvor mye ?
I opskrifta står det Co2 volum 2,4 men hva utgjør det i gr, sukker pr liter ?

New Zealand IPA - den skall kokes neste søndag.
Noe innspill fra dere? Kanskje @Kold Brygg har noe å legge til?

Her er oppskriften og takk for hjelpen.
Nici

Skal prøve meg på en Irish Stout kalt Guinnish satt opp av Marebrygg. Hvordan karbonere jeg den når jeg skal flaske med sukker og i tilfelle hvor mye ?
I opskrifta står det Co2 volum 2,4 men hva utgjør det i gr, sukker pr liter ?
Hei Per, du finner en kalkulator på brewersfriend, se linken.
Velg riktig type sukker.

New Zealand IPA - den skall kokes neste søndag.
Noe innspill fra dere? Kanskje @Kold Brygg har noe å legge til?

Her er oppskriften og takk for hjelpen.
Nici

Jeg brukte en del mindre humle i min og synes kanskje den ble hakket for humletung. Jeg tror jeg ville ha kuttet ned på Nelson i min oppskrift neste gang. Kanskje droppet helt.

Utfra min preferanse og erfaring hadde jeg definitivt droppet Galaxy i din oppskrift.

Droppe og ikke erstatte med noe annet?
Stilen pleier å bruke litt lettere NZ humler som Motueka, Riwaka, Wakuatu osv

Jeg brukte 50g Wakuatu som er ei humle som ligner med på Mittelfruh, 50g Mokueta og 25g Nelson. Skal jeg brygge denne på ny vil jeg nok redusert eller kuttet Nelson.

Du har 50g Galaxy som jeg opplever som veldig dominant, 50g Nelson som også er dominerende. Jeg tror det er blir litt for "tungt" i en stil som skal være leskende og lettdrikkelig. Jeg hadde heller brukt mer Motueka og begrenset se tunge humlene. Du kan selvfølgelig ønske et tydelig tropisk uttrykk i ølet, da er det selvfølgelig riktig å bruke Galaxy/ Nelson.

Beklager, ser nå du snakker om IPA. Glem alt jeg har skrevet o_O .

Jeg ville kanskje hatt enda mer humle :p

Personlig er jeg litt usikker på hvor mye 10, 5 og 1 minutt stegene gir. Men det skader jo ikke å gjøre det slik heller.

Galaxy kan være litt røff i koken, tror jeg kun hadde brukt den i Whirlpool/ tørrhumle.

Beklager, ser nå du snakker om IPA. Glem alt jeg har skrevet o_O .

Jeg ville kanskje hatt enda mer humle :p

Personlig er jeg litt usikker på hvor mye 10, 5 og 1 minutt stegene gir. Men det skader jo ikke å gjøre det slik heller.

Galaxy kan være litt røff i koken, tror jeg kun hadde brukt den i Whirlpool/ tørrhumle.
Takk for tilbakemeldingen - da har jeg fått lit inspirasjon til NZ pilsner og.

Vurderer å brygge en blode ale imorgen, men lurte på hvordan det hadde hvert å tilsette 2 kg bringebær under gjæring? Eventuelt 500-1000g med laktose under kok?

Noen som har noen tips til hvordan man vannjusterer noe som dette? Hvilken stil går man for?

Vedlegg

• Screenshot_20250509_213452_Brewfather.jpg
    Screenshot_20250509_213452_Brewfather.jpg
    388,2 KB · Sett: 6
  • Screenshot_20250509_213759_Brewfather.jpg
    Screenshot_20250509_213759_Brewfather.jpg
    341,5 KB · Sett: 6
Ha det for enkelhets skyld i en times whirlpool ved typ 75-80 grader, i en meskepose f.eks. heller bruk litt meir enn å dumpe det i gjæring for å riske både ubudne gjester og det med å få tappet det ferdige produktet..

Tilbake
Topp