Hjelp et par grønne ølbryggere! :)

Det høres bra ut. Og luft under overføring til gjæringskar er ikke noe problem, men jeg ville nok vurdert å skaffe en slange som passer.

Seinere i prosessen er luft absolutt et problem, så det var klokt å spørre.
Ja jeg kjøpte en overgang på brewshop men skulle målt litt nøyere for bestilte en ny nippel som var aaaaalt for stor, haha.

Dette har vært en god nybryggertråd takket være deg @Stensland . Bra. Vi trenger slike som gjør at flere tør å prøve. Nå kommer det vanskeligste for mange bryggere: Ventetiden før ølet blir ferdig. La gjæren gjøre sin jobb og kos dere etterhvert med et godt resultat.
I mellomtiden får dere trøste med butikkøl. (Da jeg bodde i nærheten av Sortland var det ølutsalg der med minstekjøp på en symaskin=12 flasker i en pappkasse, men det har kanskje endret seg på de 40 årene siden jeg var der)

Dette har vært en god nybryggertråd takket være deg @Stensland . Bra. Vi trenger slike som gjør at flere tør å prøve. Nå kommer det vanskeligste for mange bryggere: Ventetiden før ølet blir ferdig. La gjæren gjøre sin jobb og kos dere etterhvert med et godt resultat.
I mellomtiden får dere trøste med butikkøl. (Da jeg bodde i nærheten av Sortland var det ølutsalg der med minstekjøp på en symaskin=12 flasker i en pappkasse, men det har kanskje endret seg på de 40 årene siden jeg var der)
Takk for det, det har vært en utrolig morsom reise så langt, og den er bare nettopp begynt! Lærte veldig mye om hva vi trenger for veien videre, hva som ikke funka så bra og hva vi burde endre på ved neste kok, og jeg kan mildt sagt si at jeg gleder meg enda mer nå til både å se resultatet av denne kokingen og å begynne på neste kok.

Uten dere her på forumet hadde vi nok ikke fått til et like bra resultat som vi gjorde i dag. Jeg bare håper at vi gjorde en god nok jobb med både renhold og desinfisering. Only time will tell.

En annen ting jeg lurer på angående utgjæring og cold crash - det står i oppskriften og lengre opp i denne tråden at man burde kjøre en diacetylrest på 16 grader siste 4-5 dagene av gjæringen, men hvor lenge burde vi kjøre CC etter dette dersom vi ønsker å kjøre cold crash?

Sist redigert:
En annen ting jeg lurer på angående utgjæring og cold crash - det står i oppskriften og lengre opp i denne tråden at man burde kjøre en diaceytylrest på 16 grader siste 4-5 dagene av gjæringen, men hvor lenge burde vi kjøre CC etter dette dersom vi ønsker å kjøre cold crash?
Hvis dere vil kaldkræsje etter diacetylrest så anbefales det å ikke avkjøle med mer enn seks grader i døgnet. Når dere har senket temperaturen så er det opp til dere hvor lenge dere vil vente. Ølet er ferdig, men jo lenger det står kaldt jo klarere blir det. Smaksmessig har det også ofte godt av litt lagring.

Hvordan skal dere karbonere og servere ølet? Med co2, sukker? Flasker, fat?

Hvis dere vil kaldkræsje etter diacetylrest så anbefales det å ikke avkjøle med mer enn seks grader i døgnet. Når dere har senket temperaturen så er det opp til dere hvor lenge dere vil vente. Ølet er ferdig, men jo lenger det står kaldt jo klarere blir det. Smaksmessig har det også ofte godt av litt lagring.

Hvordan skal dere karbonere og servere ølet? Med co2, sukker? Flasker, fat?
Okei, så fra 16c ned til 0-4c burde vi bruke minst 2 døgn, helst litt mer altså?

Ettersom vi kjøpte et sett på finn med alt dette utstyret fikk vi med en haug med glassflasker, så planen er å karbonere med sukker og flaske dem.

Okei, så fra 16c ned til 0-4c burde vi bruke minst 2 døgn, helst litt mer altså?

Ettersom vi kjøpte et sett på finn med alt dette utstyret fikk vi med en haug med glassflasker, så planen er å karbonere med sukker og flaske dem.
Væske og gass krymper når det blir nedkjølt, så jeg anbefaler å ha en løsning på hvordan du skal få tilsatt CO2 under kald kræsj ellers blir det sugd inn O2.

Sist redigert:
ca. 5% av headspace blir erstattet med luft
Hvis ikke CC trekker ut i tid tror jeg ikke det gjør så mye

men selvfølgelig dumt å si det til en "grønn brygger" når jeg ikke har testet selv ;-)

Nå er jeg på tynn is, men: jeg ville ikke kaldkrasja om jeg skulle karbonere med sukker. Du trenger gjæren til å karbonere flaskene. Da ville jeg heller vært sikker på at jeg hadde gjær igjen i flaskene. Tapp på flasker ved 16 grader, med sukkerbiter. Sett varmt et par uker, så i kjøl til det er klart for drikking.

Nå er jeg på tynn is, men: jeg ville ikke kaldkrasja om jeg skulle karbonere med sukker. Du trenger gjæren til å karbonere flaskene. Da ville jeg heller vært sikker på at jeg hadde gjær igjen i flaskene. Tapp på flasker ved 16 grader, med sukkerbiter. Sett varmt et par uker, så i kjøl til det er klart for drikking.
Ahhh det hadde jeg ikke tenkt på. Da venter vi med CC til vi har fat og skal karbonere med Co2. Tusen takk :)

Vask flaskene godt, i det minste med glass og ballongrens fra Europris om du ikke har annet. Fulgte det med tappestav så demonter den og vask, eller kjøp en ny en. Best kvalitet mener jeg at du får ved å tilsette sukker eller drops i hver flaske heller enn å stikke om, blande sukkerlake og så tappe igjen. Fyll flaska helst helt opp så det bare er en centimeter til korken. Ikke overdriv varme ved karbonering, la det stå i omtrent samme temperatur som gjæringen ble avslutta på. Vent en måned med første smak etter tapping, da er ølet både klarnet og fått unnagjort modning av biprodukter under gjæringen.

Vask flaskene godt, i det minste med glass og ballongrens fra Europris om du ikke har annet. Fulgte det med tappestav så demonter den og vask, eller kjøp en ny en. Best kvalitet mener jeg at du får ved å tilsette sukker eller drops i hver flaske heller enn å stikke om, blande sukkerlake og så tappe igjen. Fyll flaska helst helt opp så det bare er en centimeter til korken. Ikke overdriv varme ved karbonering, la det stå i omtrent samme temperatur som gjæringen ble avslutta på. Vent en måned med første smak etter tapping, da er ølet både klarnet og fått unnagjort modning av biprodukter under gjæringen.
Takk for svar! Har kjøpt inn pumper på 10ml så planen er å koke opp sukkerlake og fylle på hver flaske. Har både glass og ballongrens, starsan og flaskefyller/tappestav. Alt blir vasket og desinfisert før flasking.

Tilbake
Topp