Hva fikk du i posten i dag?

Vis vedlegget 74603

Fermzilla Flat bottom og en RAPT pill! Nå skal nysgjerrigheten virkelig stilles under gjæring :D Fy søren, gleder meg som et barn til å gjære i gjennomsiktig beholder. Også så søt og liten den var. Helt topp.
hehe - jeg kan ikke tenke meg noe annet enn helt klar gjæringsdunk nå. Jeg vilel blitt kjempefrustrert over ikke å kunne se utviklinga. Og jeg er veldig glad i flatbottomene mine. Jeg trur de har en veldig gunstig geometri. Godt forhold mellom høyde og bredde, og den runde overgangen til bunnen er ideell for sirkulasjonen i vørteren. Og så er det en stor gjæroverflate i bunnen.

hehe - jeg kan ikke tenke meg noe annet enn helt klar gjæringsdunk nå. Jeg vilel blitt kjempefrustrert over ikke å kunne se utviklinga. Og jeg er veldig glad i flatbottomene mine. Jeg trur de har en veldig gunstig geometri. Godt forhold mellom høyde og bredde, og den runde overgangen til bunnen er ideell for sirkulasjonen i vørteren. Og så er det en stor gjæroverflate i bunnen.
Jeg går rundt og irriterer meg grønn over old ale-n min her nå. Den er i en hvit bøtte. Jeg kan ikke dra en hydrometerprøve uten å suge inn luft (hydrometeret/røret mitt krever bortimot 3dl), og jeg kan ikke se om det er gjærlokk på uten å fjerne gjærlåsen eller lette på lokket. Jeg har dermed ingen mulighet til å sjekke om ølet er ferdig uten å oksidere det...

Jeg brukte tidligere et Tilt flytende hydrometer, men sluttet med det for mange år siden. Med tida fant jeg ut at det ikke gir meg noe viktig informasjon underveis. Den viser endring i SG, men er ikke like presis på eksakt SG, som jeg måler med hydrometer uansett. Så jeg så ikke noe behov for det. Økning av gjæringstemperatur skjer etter visuell inspeksjon (der er gjennomsiktig Allrounder nyttig). Når du ikke lenger kan høre gass gjennom spunding valven, skjer det ikke så mye mer. Og øker jeg temperaturen og venter litt til, vet jeg at gjæringen er ferdig.

Bare mine 5 cent for at man ikke nødvendigvis må drive å måle og lure hele tida. :)

Jeg brukte tidligere et Tilt flytende hydrometer, men sluttet med det for mange år siden. Med tida fant jeg ut at det ikke gir meg noe viktig informasjon underveis. Den viser endring i SG, men er ikke like presis på eksakt SG, som jeg måler med hydrometer uansett. Så jeg så ikke noe behov for det. Økning av gjæringstemperatur skjer etter visuell inspeksjon (der er gjennomsiktig Allrounder nyttig). Når du ikke lenger kan høre gass gjennom spunding valven, skjer det ikke så mye mer. Og øker jeg temperaturen og venter litt til, vet jeg at gjæringen er ferdig.

Bare mine 5 cent for at man ikke nødvendigvis må drive å måle og lure hele tida. :)
Neida, det blir sånn nå: Vente til det har gått to uker og flaske i vei. Jeg tar ikke sjansen på noe annet. Bakgrunnen her er at jeg syns gjæringa av denne har vært litt tverr. Stormgjæringa ga seg nokså tidlig, og da var det langt igjen til FG. Jeg har brukt Verdant to ganger nå, og opplever den som litt mer lunefull enn feks S-04 som jeg tidligere har brukt som engelsk gjær.

Nå har jeg fått en RAPT pill. Helt klar over det du sier med at man uansett må til med hydrometer for å få faktiske tall, men jeg får litt ro i sjela av å kunne følge utviklingen, se når det flater ut osv. At tallene ikke er helt riktige er ikke så farlig. Neste batch har jeg både kontinuerlige målinger og klar sikt, så da bør jeg kunne holde hodet kaldt :D

Kjekk sak, men parkerer ikke beergunen som har vært i tjeneste i 10+ år. Gassventilen burde hatt en foring, hullet er for stort så den slipper ut gass om man såvidt berører den. Men fungerte meget bra og enkel å bruke samt rengjøre så kan bli venn med denne.
IMG_4213.jpeg

Tilbake
Topp