Siden jeg deltok på møtet, kan jeg prøve å klargjøre litt. NM, som snart har 30-årsjubileum, har vært en fast konkurranse hvert år. For mange har det óg vært den eneste flaskekonkurransen de kan delta på. Dels fordi det ikke har vært noen i nærheten. Og dels fordi de som blir arrangert andre steder ikke godtar flasker sendt i posten.
Vi tror noen sender inn øl til NM, fordi de er usikre på om ølet er godt nok eller ikke. Jeg har ikke vært dommer så lenge, men i en flight på 10-12 øl, har det aldri vært tvil om hvilke øl som skal gå videre. Det kan være flaskefeil, det kan være urolig transport, eller det kan være noe man bare sender inn for å få en tilbakemelding.
Derfor har vi vært litt tydligere på at vi har andre kanaler vi kan bruke. Og om man bare ønsker å få en tilbakemelding, er NM et dårlig alternativ. For i søken etter det beste og typeriktige ølet, har man liten tid til de som ikke når opp.
Så om du er fornøyd, send det inn med god samvittighet! Er du usikker, er det muligheter til å sende det til norbrygg-dommere utenom konkurranse. Men gjerne i god tid, i tilfelle du sitter på en gullkandidat.