NM 2026, den store diskusjonstråden

bryren

Sentralstyre
Hei

Planleggingen til NM 2026 er i gang. Ting du lurer på, eller kanskje ikke lurer på, vil du finne i denne tråden. Samletråden for NM26 er rett rundt hjørnet, men viktige datoer finner du her. Første møte ble gjennomført denne uka, og referatet ligger vedlagt.

Vedlegg

• NM-Kom Møtereferat 01_251101_201927.pdf
    305,5 KB · Sett: 27
Ikke at jeg sitter med noen ambisjoner om å delta i NM , men kan man nærmest brygge "hva som helst" bare man får det til å passe i en av Norbryggs 13 typedefinisjoner?

Ikke at jeg sitter med noen ambisjoner om å delta i NM , men kan man nærmest brygge "hva som helst" bare man får det til å passe i en av Norbryggs 13 typedefinisjoner?
Min forståelse: Det kan du! Det er ingen krav om å dokumentere hverken ingredienser eller prosess. Typedefinisjonene er reglene som ølet vurderes etter. Hvis det du leverer inn treffer på beskrivelsene som er angitt så er det mindre viktig om de konkrete målene er helt innafor.

Absolutt.

Jeg har prøvd et par ganger - med nokså deprimerende resultat:). Men kommer nok til å prøve igjen :p . Innmari irriterende å sitte med et øl du synes du har fått til - og så er det ikke av en type som finnes på lista til Norbrygg.

That's life;).

Ikke at jeg sitter med noen ambisjoner om å delta i NM , men …
Jeg ser absolutt ingen grunn til at du ikke skal delta i NM. Vi har en fin fordeling av ferske og godt etablerte bryggere på pallen.
Dette er en oppfordring til alle :)

• Like
Reaksjoner: Ove
@Ove :
Skulle du havne på pallen, må du sende inn oppskrifta, sånn at andre kan kopiere (eller la seg inspirere av) det gode ølet ditt. Men når du melder deg på, oppgir du bare øltypen du vil ølet skal bedømmes innafor. Og oppskrifta kreves altså ikke som grunnlag for eventuell etterforsking.

Ølkonkurransene er basert på tillit. Det er de faktisk nødt til å være, for fusk vil være omtrent umulig å avsløre.

Om du har brygga noe som var ment som en amerikansk cream ale - som ikke er med i Norbryggs sett av definisjoner - og synes den faktisk ligner på en pils og sender den inn, er det forøvrig ikke fusk, så du vil ikke ha noe å skamme deg over. Tvert i mot; klarer du å brygge en cream ale som kunne passere som en god pils, er det en prestasjon å være stolt over:).

• Like
Reaksjoner: Ove
Jeg ser absolutt ingen grunn til at du ikke skal delta i NM. Vi har en fin fordeling av ferske og godt etablerte bryggere på pallen.
Dette er en oppfordring til alle :)
Både NM og OL kommer sannsynligvis for tidlig for meg i år. Har per i dag ikke noe som egner seg for innsending, så da må jeg være både god og heldig over nyttår for å tenke det kan være verdt et forsøk

"Øl som sendes inn til NM bør ha en vinnersjanse." står det i et møtereferat, så jeg må i det minster være fornøyd selv. :)

"Øl som sendes inn til NM bør ha en vinnersjanse." står det i et møtereferat, så jeg må i det minster være fornøyd selv.
Og det betyr vel antakelig at det skal både være et ekstremt bra øl, og et øl som virkelig treffer på stilen du registrerer det som.

Jeg har litt vanskelig for å se at det sitatet harmonerer med posten til @msevland over her.

Edit: Sorry, Morten (og dere andre), leste bedre nå. Når ferske bryggere faktisk tar premier i nm, som du sier, er det jo ingen motsetning. Jeg lar posten min stå til skrekk og advarsel. :)

Sist redigert:
Det er lett å bli for kritisk også. Men @Ove jeg syns ikke du skal legge fra deg NM fordi du ikke har noe bra nå. Det er tre måneder til innsending. Så skal ølet reise og være medium godt oppbevart i en Posten-bil før det bedømmes. Mange av ølene vi hjemmebryggere lager har sin peak før det har gått tre måneder vil jeg tro. Januar er nok et bra tidspunkt å brygge noen forsøk til NM.

Siden jeg deltok på møtet, kan jeg prøve å klargjøre litt. NM, som snart har 30-årsjubileum, har vært en fast konkurranse hvert år. For mange har det óg vært den eneste flaskekonkurransen de kan delta på. Dels fordi det ikke har vært noen i nærheten. Og dels fordi de som blir arrangert andre steder ikke godtar flasker sendt i posten.

Vi tror noen sender inn øl til NM, fordi de er usikre på om ølet er godt nok eller ikke. Jeg har ikke vært dommer så lenge, men i en flight på 10-12 øl, har det aldri vært tvil om hvilke øl som skal gå videre. Det kan være flaskefeil, det kan være urolig transport, eller det kan være noe man bare sender inn for å få en tilbakemelding.

Derfor har vi vært litt tydligere på at vi har andre kanaler vi kan bruke. Og om man bare ønsker å få en tilbakemelding, er NM et dårlig alternativ. For i søken etter det beste og typeriktige ølet, har man liten tid til de som ikke når opp.

Så om du er fornøyd, send det inn med god samvittighet! Er du usikker, er det muligheter til å sende det til norbrygg-dommere utenom konkurranse. Men gjerne i god tid, i tilfelle du sitter på en gullkandidat.

Tilbake
Topp