Old Ale, øl for vinteren 2024/25

Men jeg kan jo si at jeg synes old ale er et vanskelig øl å få til. Men samtidig er wee heavy egentlig bare den skotske versjonen av denne stilen, så ...
Syns du? Old ale er en av de stilene jeg syns har vært lettest å treffe på. Hiv oppi nok amber malt og gi det litt tid til modning så sitter det :D Kanskje jeg har vært for ukritisk? Jeg har planer om å brygge det snart igjen.

Syns du? Old ale er en av de stilene jeg syns har vært lettest å treffe på. Hiv oppi nok amber malt og gi det litt tid til modning så sitter det :D Kanskje jeg har vært for ukritisk? Jeg har planer om å brygge det snart igjen.
Det er vel en god beskrivelse av hva jeg har prøvd :p . Det har stort sett dreid seg om Fuller's 1845 og 19 % amber. Og helt bra blei det aldri, sjøl om det hjalp litt da jeg fikk bytta ut Fawcett's amber med noe mer normalt:). (Fawcett's er sånn ca. dobbelt så mørkt som andre.)

Sist redigert:
Det er vel en god beskrivelse av hva jeg har prøvd :p . Det har stort sett dreid seg om Fuller's 1845 og 19 % amber. Og helt bra blei det aldri, sjøl om det hjalp litt da jeg fikk bytta ut Fawcett's amber med noe mer normalt:). (Fawcett's er sånn ca. dobbelt så mørkt som andre.)
Jeg har brukt 10% crisp amber sammen med 10% crystal 75L og mener jeg endte opp med noe jeg ikke klarte å skille fra Gamleguten, som riktignok ikke er helt lik 1845 - men likefullt en suksess i min bok. Men det ble aldri verifisert av noen med skarp gane.

Jeg får brygge en og få den vurdert.

Sist redigert:
"Winter warmer" er ett navn old ale har gått under. Samuel Smith lager en sånn; i år heter den WInter Welcome - og med litt flaks kan dere fremdeles finne den i juleølhyllene.

Det er et helt utrulig øl. Jeg bestilte like gjerne ei kasse i år, etter i fjor å ha opplevd det tragiske i at det var utsolgt da jeg skulle kjøpe flere etter å smakt den første. Ikke for tjukt, ikke for sterkt (6%), og med en fabelaktig balanse mellom syre/bitterhet og sødme (ikke for søtt), og masse nydelig mørk frukt/marmelade.

Ikke veldig ulikt 1845 fra Fuller's - men den har jeg hatt trøbbel med å klare et helt glass av. Denne er perfekt - og for de av dere som savner 1845: Denne kan avhjelpe savnet - med en bonus.

"Winter warmer" er ett navn old ale har gått under. Samuel Smith lager en sånn; i år heter den WInter Welcome - og med litt flaks kan dere fremdeles finne den i juleølhyllene.

Det er et helt utrulig øl. Jeg bestilte like gjerne ei kasse i år, etter i fjor å ha opplevd det tragiske i at det var utsolgt da jeg skulle kjøpe flere etter å smakt den første. Ikke for tjukt, ikke for sterkt (6%), og med en fabelaktig balanse mellom syre/bitterhet og sødme (ikke for søtt), og masse nydelig mørk frukt/marmelade.

Ikke veldig ulikt 1845 fra Fuller's - men den har jeg hatt trøbbel med å klare et helt glass av. Denne er perfekt - og for de av dere som savner 1845: Denne kan avhjelpe savnet - med en bonus.
Jeg husker ikke detaljene nå, men ser jeg smakte den så sent som 25 .november i år og noterte meg at det var for mye preg av diacetyl og at jeg ikke vil prøve den igjen... Så smaken er som baken!

Sist redigert:

Måtte kjøle ned og teste den jeg hadde stående. Helt enig, nydelig øl. Må lære meg å brygge noe sånt. Enn så lenge - nettopp utsolgt på Strømsø. :cool:

Sist redigert:
Det ølet, eller helt og holdent? Dette er dårlig nytt!
Japanske Asahi kjøpte Fuller's i 2019, og har prioritert sine egne merker. Ikke at jeg skjønner noe som helst av det der, men sånn er det. De kan ha ulik politikk i ulike markeder, så det kan godt hende de selger til Sverige.

Carlsberg har jo også kjøpt opp flere britiske bryggerier, som Marston's - og der mista vi Owd Roger.

Theakston er fremdeles et familieeid bryggeri, og produserer Old Peculier, så det finnes i alle fall fremdeles. Men der gleder Vinmonopolet oss med følgende hyggelige melding: Sluttsolgt, vil ikke komme for salg:(.

Så både staten og kapitalismen sammensverger seg mot oss!

Sist redigert:
Tilbake
Topp