Oppskrifter Kinn Bryggeri

Den oppskrifta der ser veldig merkelig ut. Kaustisk soda, natron og kalk brukes for å trekke pH opp, og det kan jeg garantere at du ikke har behov for. Tvert i mot vil du trenge en del syre i tillegg til saltene for å få pH langt nok ned, sjøl om du har bløtt vann med liten bufferkapasitet (som er det vanlige i Norge).

Til et brygg på 25 liter ville jeg bruke ei teskje magnesiumsulfat, ei teskje kalsiumsulfat og ei teskje kalsiumklorid.

Magnesiumklorid er ikke viktig, og er vrient å få tak i. Men magnesium bør du få med om du kan, og da er magnesiumsulfat den enkle løsninga. Her kan du godt bruke ei teskje til av det, om du vil understreke den tørrheta som sulfatet gir.

Uten å gå noe mer inn på det her: Gjæren trenger magnesiumet. (Men bruker du tørrgjær, eller ny ferskgjær, har den antakelig greie lagre.)
Jeg har kun lagt inn ingredienser fra den originale oppskriften og brukt vannprofilen Hoppy. Denne ga ikke helt mening for meg heller..

Jeg har kun lagt inn ingredienser fra den originale oppskriften og brukt vannprofilen Hoppy. Denne ga ikke helt mening for meg heller..
Du har ekstremt mye sulfat i oppskriften din, en ipa skal ha mye sulfat, men en ratio mot klorid på 5,2 er veldig høyt. Ellers ser det greit ut. Her er hva jeg ville lagt til av mineraler og syre:

IMG_9427.png

Jeg har kopiert mean brew sin vann profil på amerikansk IPA. Fungerer veldig bra :p

Til sjuende og sist er det jo et spørsmål om hvordan man liker det. Jo drøyere forhold mellom sulfat og klorid, og jo mer sulfat, jo mer gir du ølet et "tørt" preg, og sender maltet i bakgrunnen. Og jo mer salter du bruker totalt, jo "hardere" blir ølet.

Jeg er ikke så glad i de mer ekstreme forholdene og mengdene, men mener så klart likevel at en klassisk IPA skal ha tydelig overvekt av sulfat.

Er du litt forsiktig med sulfatet, kan du vel dessuten bruke mer humle (altså høyere IBU, mener jeg). Det er også noe å tenke på - kanskje?

Er du litt forsiktig med sulfatet, kan du vel dessuten bruke mer humle (altså høyere IBU, mener jeg). Det er også noe å tenke på - kanskje?
Den oppskriften er mye mer heftig på humla enn mine. Jeg bruker mindre totalt og ligger på 55-60 i IBU. Det fungerer veldig bra for meg, skal jeg være helt ærlig ser jeg ingen grunn til å endre noe som også har vært en vinnerformel :p .

Tilbake
Topp