Hvilken maltmølle?

Jeg bruker tykkelsen på et bankkort. Ca 0,8 . Kverner ganske sakte uten drill.
0,76 mm:).

Du river nok opp skallene en del mer om du kjører fortere, og om du får trøbbel med tett mesk om du gjør det, skal du sjølsagt kverne sakte. Men om det ikke er noe problem, kan du bare kjøre på. Jo mer mjøl du får, jo lettere vil enzymene kunne konvertere stivelsen, Og du får ikke problemer med uttrekk av tanniner; det er ei av de gamle seigliva mytene.

Jeg kjører på 0,8 og grei fart med Rollers Crush'ern min, og har ingen problemer. Men det skal sies at jeg fukter maltet før kverning. Jeg kunne sikkert kverna finere, også, men trur ikke det hadde hatt så stor effekt.

Er folk fortsatt fornøyd med disse møllene? Klarer ikke helt å bli kompis med mølla jeg har, tror det er litt sleng i ene rulla som gjør at det blir vanskelig (..umulig) å justere den riktig. Så litt lei mel og stuck mash :)

Er folk fortsatt fornøyd med disse møllene? Klarer ikke helt å bli kompis med mølla jeg har, tror det er litt sleng i ene rulla som gjør at det blir vanskelig (..umulig) å justere den riktig. Så litt lei mel og stuck mash
Ikke noe i veien med min, nei. Og det har gått temmelig mye malt gjennom den nå - minst ett tonn. (Kjøpte den brukt av @hrukin , men husker i farten ikke hvor lenge sida det er. Han hadde vel også kverna noen kilo.

Er folk fortsatt fornøyd med disse møllene? Klarer ikke helt å bli kompis med mølla jeg har, tror det er litt sleng i ene rulla som gjør at det blir vanskelig (..umulig) å justere den riktig. Så litt lei mel og stuck mash :)
Hatt min i mange år og aldri hatt stuck mach, 90 + brygg på Grainfater G30, versjon 2 . Fugter malt og 0.7 åpning på kværn, kjører sakte ca 60 rpm, så det tar litt tid.
Hva bruker du for å måle åpning? Og pleier du og Fugte malt før kværning?

Bruker 2 stk https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/skyvelare/bladmal-mmtommer-2000028588 - en i hver ende av valsene.
Sist brygg satt jeg den til 0,9xmm (husker ikke tallet nøyaktig). Kverner - ser mel, mel, mel, justerer, mel mel, justerer, hele korn ja, litt tilbake.
Har kranglet en del med den fram og tilbake - til slutt kjøper man seg ut av problemene :)

Fugter med en sprayflaske, rører rundt i kornet og prøver å la stå par minutter før jeg kverner med drill. Kunne sikkert droppa vannet, kverner uansett ute så støv har lite å si for meg. Jeg brygger maks 60-70 kg i året, så ~2500 fordelt over 10-15 år skal jeg kunne klare å få inn på et budsjett her.

Min er strøken den. tror jeg var den første som kjøpte på forumet her i oktober 2018.

Kan bare si at åtte år seinere så gå denne fremdeles upåklagbart.

Tror ikke det er å overdrive at jeg har kjørt tre tonn malt gjennom denne.

Sist redigert:
Tilbake
Topp