Co2 / Fat smak?

Hei

Har brygget 7-8 brygg nå og har satt dei fleste på fat etter endt gjæring og tvangskarbonert de, men har reagert på ein "bismak" som har kommet i ølet, merket
det mest da jeg brygget ein Weizen, den smakte godt rett fra gjæringskaret men fekk ein merkelig smak etter karbonering.
Som ein test tok jeg forrige brygg og delte det i 2, halvparten på flasker og andre halvparten på fat, og det er uten tvil forskjell på smaken på disse, dette er ein Brown Ale
så det er et smaksrikt øl, men alikevel er der antydning til den samme "bismaken" som på dei andre.

Hav er det som gjør dette? Setter Co2`n smak eller er det noe annet som gjør det? Kan det være ein ide å heller karbonere naturlig på fat og bruke co2`n kun som drivgass?  :attevar:
 
Ok? så du trur ikkje det kan ha noe med karboneringa evnt. Co2 å gjere?  Flusher gjennom slangene med Starsan ved gjevne mellomrom...
 
Bruker du tappetårn eller picnic kran?

Oppdaget selv en metallisk smak med ølet mitt når jeg brukte tappekran, som ikke var der da jeg brukte picnic kran. Fant ut at det enten måtte være i shankene mine (som er ett kobberfarget metall som er tydelig oksidert (kobber/sort-ish farge, billig tappetårn) eller i slangene. Bestilte nye shanks til tappetårnet samt slanger, og skal fikse det enten til helga eller neste helg.
 
Co2 er Co2 uansett om den kjem fra sukker eller gassflaske. Den skal heller ikkje sette (bi) smak på brygget.
Men det kan vere mange grunnar til at det er forskjell på smak ved flaskekarbonering og fatkarbonering med gass.

Fyller du fatet med  co2 før tapping? Det kan vere lurt for å unngå oksidering, som vil ha ein negativ konsekvens på smaken over tid. Vil ikkje vere eit så stort problem ved naturleg karbonering.
 
Det kan også være CO2'en din. Det kommer ann på hvor du har fått den fra. Dersom den ikke er beregnet for bruk i drikkevarer, men F.eks til sveising e.l. Kan den være tilsatt luktstoffer med tanke på lekkasje.
 
Jeg siterer meg selv:

Jeg har da vært i kontakt med AGA ang. detaljer rundt dette med CO₂ som er næringsmiddelgodkjent eller ikke.

I Norge er det da slik at CO₂ er CO₂, og den blir produsert likt, uansett om det er snakk om Næringsmiddelgodkjent eller ikke. Det som derimot er forskjellen, er at alle beholdere og tanker som brukes i transport og oppbevaring av CO₂ er garantert for, og blir kontrollert av AGA om det er snakk om næringsmiddelgodkjent CO₂.
Om AGA da kommer over ett kontaminert parti med gass, kan de kalle tilbake flaskene. Med ikke-næringsmiddelgodkjent CO₂ kan ikke produsenten eller transportøren garantere for hvordan gassen har blitt oppbevart.

Så forskjellen ligger altså i all hovedsak i flaskene/tankene.

Altså, det TILSETTES ikke noe i Norsk CO₂ med mindre det er noe galt med flaskene det oppbevares på, noe som er lite trolig.
 
Bruker tappetårn av billig type med rustfrie Perlick kraner, og næringsmiddelgodkjente ølslanger.

Co2 flaskene er kjøpt ferdig fylt fra candirect, så de skal være beregnet for dette.

Fyller alltid fatet med co2 før tapping og blør av sikkerhetsventilen et par ganger etter tapping for å få ut evnt. oksygen.

Har lest gjennom tråden inne på medlemsidene angående karbonering og boken "moderne hjemmebrygging", så eg meiner og trur, at det blir gjort rett ?

Kanskje ein ide å bestille ein picnic kran for å sjekke om det er der problemet ligger då....
 
Da er rustfrie shanker bestilt sammen med ein picnic kran, så får eg krysse fingrene for at de løyser seg med det.

Takk for hjelpen så langt  :skitbra: 

Hører gjerner fra deg ang. resultat Hallstein  :ilike:
 
Mr.Baggins skrev:
Det er ikke hva jeg har hørt etter tidligere diskusjoner her inne, men selvsagt kan andre ha feil :)
Overhodet ikke for å kverulere, men er litt interessert i hva du har "hørt"..

Luktstoffer tilsettes flere typer gasser for å gi brukeren av disse en mulighet for å oppdage en lekkasje før noe alvorlig skjer. Propan er jo et godt eksempel som de fleste kjenner til. Har ikke hørt om dette når det gjelder CO2 da gassen ikke er eksplosiv/brennbar/katalysator ved brann, men den vil jo ved stor konsentrasjon føre til bevisstløshet/død...
 
Jeg skal se om jeg finner det igjen. Jeg har nemlig spurt her inne tidligere om CO2 er CO2, med tanke på å kjøpe for å bruke i mine brygg. Jeg fikk flere svar hvor det stod at det var det ikke. Jeg har ikke greie på dette selv, så jeg sier bare det jeg har hørt.
Men som sagt, jeg skal se om jeg finner det igjen...
 
Her er ett svar jeg fikk på et innlegg som jeg startet ( er CO2, CO2?)

"Nei, CO₂ er ikke bare CO₂. Du får med på kjøpet sporgasser som kan sette smak og ikke minst O₂.
Næringsmiddelgodkjent har max 30ppb 02 hos Air Liquide som jeg bruker.
Jeg kjøper "vanlig" CO₂ og måler  innholdet av O₂  samt lager
ei tønne farris for å kjenne evt bismaker før jeg bruker den til øl.
Men etter at jeg begynte å bruke 30 kg flasker ( med stigerør) har jeg ikke hatt problemer
og O₂ innholdet ligger rundt 30 ppb.
Rart at ikke fler bryggere går sammen og leier ei sånn ei. Jeg
betaler rundt 40 kr kg og det eneste du trenger er en tappeslange til 2-300 kr."

Det er det jeg vet om saken. Så skyt ikke budbringeren  :attevar:
 
jeg vet ikke... og regner med at min co2 som er brukt til brannslokking uansett inneholder lite o2... det er veldig dårlig brannslokking med o2 etter mine kunnskaper.
selvfølgelig er det "kvalitetsforskjell", men en blandingsgass er ikke dermed så dårlig.
ikke vet jeg, menn o2 opptak av væske kontra co2 opptak av væske er også en faktor...
kjøp gjerne medisinsk co2 om dette finnes for meg, men aga selger brusmaskiner og gass til disse, forskjellen mellom den gassen og brannslukker har ihertfall ikke jeg merket....
bensin er bensin om det er statoil eller shell mener jeg da.... motoren går.
 
Om du føler jeg skyter må jeg beklage!  :roedme:

Var bare interessert i å høre om dine erfaringer og andres erfaringer for rett og slett bli bedre "opplest"  :)

Som gammel ubåtmann var jo en viktig del av vaktrunden å sjekke målerne for CO, CO2 og O2 i "oppholdsrommene" samt evt. knallgass i batteritankene en livsviktig jobb  :yes:

Sporgasser av O2 som måtte finnes i CO2 vil være så lave at vi kan se bort i fra dette. Husk at det meste CO2 brukes til brannslukking og sveising. Om konsentrasjonen av spor av O2 var noe å ta hensyn til ville jo det være direkte livsfarlig å bruke en CO2 slukker da man risikerte å tilføre O2 som ville virke som en katalysator sammen med brennbart materiale. Det meste av O2 som finnes i våre fat er nok det vi ikke klarer å lufte ut etter fylling.
 
Du har et veldig godt poeng der. Selv har jeg alltid trodd at CO2 er CO2 for jeg har ikke merket noe galt selv. Men siden jeg ikke visste, så måtte jeg jo spørre, og da fikk jeg det svaret. Men som sagt, så har du et veldig godt poeng. Er det andre som VET, så kom gjerne med innspill...  :)
 
BaardS.
skyt ivei, jeg krangler heller ikke. :)
jeg kommer med brukererfaringer, og mine erfaringer sier ihvertfall at det ikke er noen forskjell.
men så har jeg også brukt mindre co2 flasker enn fat da :) mulig øllet ikke er likt.... :)
 
Eg brukar brannslokkingsgass som etter det eg har lest tidlegare kjem frå samme kjelde som Gahr får sin co2. Er det godt nok for han er det godt nok for meg uansett kva sporstoff som måtte finnast i den.
 
Tror vi har ganske så like erfaringer Magne!  :)

Fyller selv mine CO₂ tanker hos NOHA på Laksevåg i Bergen, og de pumper flytende CO₂ fra svære AGA flasker. Siden jeg som de fleste hjemmebryggere er over middels interessert i enhver detalj som kan påvirke brygget har jeg selvsagt stilt spørsmålet om luktstoffer til både NOHA-folkene og til Gasservice hvor jeg kjøper O₂. Svaret fra begge hold er at luktstoffer ikke er tilsatt, og at CO₂ er CO₂ samt at O₂ er O₂. Vet det finnes medisinsk O₂, men det har mer med kvalitetsgaranti å gjøre enn tilsatt luktstoff.

Når det gjelder trådstarters spørsmål tror jeg det hverken er tappekranens metall/legering, shankene, fat eller ventiler som er problemet. Det skal ganske lang kontakttid mellom øl og metall før smak avsettes. Står ølet lenge i systemet vil selvsagt smak kunne avgis, men da bare i den første halvliteren.

Om slangene derimot ikke er av næringsmiddelkvalitet ville jeg først sett på disse.

Lagringstid på brygget har jo også en tendens til å gi positiv påvirkning av smak ;D
 
Tilbake
Topp