Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Ut fra alt jeg har sett av opplysninger så er en time for kjøling alt for lenge. Jeg brukte også en ferdigkjøpt kjøler en tid. Den besto av bare ca 5 m kobberrør. Jeg tok derfor å skjøtte den sammen med 5 m til med kobberrør som jeg lagde en spiral til med på utsiden av den originale. Med det oppsettet så går kjølingen mye raskere også uten røring. Jeg pleier imidlertid også å bevege litt forsiktig på kjøleren med jevne mellomrom under kjølingen. Jeg anbefaler deg også å utvide kjøleren din enten du vil bevege på den eller ikke.
 
Noen som har erfaring med å få bytta krana til noe mer fornuftig? Mener jeg leste en gang at hullet er mindre enn "standard".

Har tenkt å mekke pumpe til skylling etter hvert.
 
Har byttet kran til 1/2" kran.  Borret opp med stegborr! Deler kjøpt på ebay! Har funket bra ennå :)
asuzybyr.jpg
 
Slystr skrev:
Hva pleier dere å få i utbytte?

Jeg sliter fremdeles med lavt utbytte. Har egentlig prøvd det meste.
I dag testet jeg Yuletide Ale'en fra Bryggselv. Den kom ferdig kvernet.

Jeg har skaffet et nytt termometer som viser 100 grader ved kok og er helt nøyaktig.

Jeg fylte opp til 15 cm fra toppen med vann( silkaret i nederste posisjon). 6,55 kg korn og 300g sukker.
Skylte med 14 liter vann.

Jeg fikk en Pre-Boil SG på 1062 etter tempjustering.
men, etter kok fikk jeg en OG på 1052. Da ligger jeg på 60% utbytte. Noe som er i laveste laget.
Jeg kokte i 90 minutter, kanskje det er lenge og skapte problemer?

Noen som har noen tanker om dette??
Du må røre godt før du måler før kok. Opplevd det samme. :)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
PerPerPer skrev:
Noen som har erfaring med å få bytta krana til noe mer fornuftig? Mener jeg leste en gang at hullet er mindre enn "standard".

Har tenkt å mekke pumpe til skylling etter hvert.

Jeg har også byttet kran på min og kjøpte da en hullgjennomføring med pakning på bryggselv. og ei kulekran på min lokale rør butikk.
I stedet for å borre opp, kjøpte jeg noen små slipesteiner som du kan bruke på drillen og slipte hullet stort nok.

Jeg har bare satt på en tut som står rett ut, og denne drypper det litt av når man stenger krana. Så må ha en skål under for at det ikke skal bli så mye gris.

Planen er ny kraftigere pumpe som tåler kok, også bruke denne til sirkulering ved utvask og kjøling.
Da blir det å montere slanger med hurtigkoblinger slik at man enkelt kan sette sammen og demontere.
 
Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?
 
Kjell G skrev:
Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?

Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?
 
Har akkurat gjort ferdig min første bryggedag! Gikk nylig til anskaffelse av en Bratberg kompaktbrygger og div utstyr, og har null erfaring. Har tilbringet dagen småstresset på kjøkkenet med jukselapper i hytt og gevær.

Det ble en petit ipa som fikk æren av å ta jomfrudommen. Råvarene skulle gi 25 liter, med en target OG på 1070 (ved 85% utbytte) . Endte opp med 21 liter i bøtta, og en OG på 1067. Lettet og fornøyd.

Hadde planlagt å bruke 24 liter til mesking av 6kg malt, og skylle med ca 12 liter. Under skyllingen trodde jeg nivået ble for høyt, og sløyfet ca 3 liter. Smakte på malten, og det var ikke noe søtsmak igjen hele veien til bunn.

Hadde det vært en fordel å bruke resten av skyllevannet for å få 25 liter i bøtta, eller hadde dette resultert i lavere OG? Det ligger jo igjen en del i bunn av kokekaret etter kokinga. Vil 25 i oppskriften bety i kokekaret eller i bøtta?

Sitter med noen spørsmål som dere ser, men er også mange erfaringer rikere. Ser fram til neste bryggedag!
 
Gratulerer med vel gjennomført bryggedag. Jeg vil tro, ut fra egen erfaring at det er 25 liter endt kok. Så det du setter til gjæring, skulle da ideelt sett vært 25 liter minus det som blir igjen i kokekaret.

Hadde du skylt med mer vann, ville du sittet med litt mer vørter, men med lavere ok.

Du bruker stort sett samme mengder som meg. Ca 23-25 liter vann til mesking, skylling med 12-13 liter vann. Og 22-23 liter til gjæring.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Da er jeg i såfall glad jeg ikke skyllet mer. Kvalitet fremfor kvantitet. Tusen takk for tilbakemeldingen :)

Nå har det allerede begynt å ploppe godt i gjærlåsen også! Ser frem til flasking, og etter hvert smaking :)
 
Mats-87 skrev:
Kjell G skrev:
Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?

Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?

Igår var det bryggedag igjen. Denne gangen brukte jeg en stc 1000 som tempkontroll. Sensoren rett i mesken. Merket at den jobbet en jobbet ganske mye og fikk inntrykk av temp varierte litt mye ifht hva som vil være normalt. Tror det er bedre som du sier og ha føler på sirkulasjonsvannet.
 
Kjøpte krana med gjennomføring på homebrewstuff.
Trur det var denne:
http://www.ebay.com/itm/12-WELDLESS-BALL-VALVE-BARB-HOMEBREW-BEER-KETTLE-POT-/360470176948
 
Hei, Litt bilder fra min første bryggedag med min nyinnkjøpte Bratberg 35 L, Brygget med råvarer og oppskrift fra Bratberg på en Pale ale, litt styr underveis og termometeret på bryggeriet sviket meg men Stana har et nytt på vei i posten til meg, så var det godt det fulgte med et digital termometer i tillegg :). Ølet står nå til Gjæring og i dag heiv jeg oppi 30 g Chinook, sto ikke i oppskriften men så godt som den lukter kan det ikke bli feil  :bank2:.

https://plus.google.com/photos/113590829792687716171/albums/5967009936594322209?authkey=CPzL3Yq8hqTJcA
 
Hei,

Spørsmål fra en nybegynner som sonderer terenget litt for hvilket utstyr som bør kjøpes inn...

Er denne kjelen å anbefale? Tenker da på sammenlignbare modeller..

Hvor mange liter ferdig brygg kan man få ut av denne?
 
kritro skrev:
Hei,

Spørsmål fra en nybegynner som sonderer terenget litt for hvilket utstyr som bør kjøpes inn...

Er denne kjelen å anbefale? Tenker da på sammenlignbare modeller..

Hvor mange liter ferdig brygg kan man få ut av denne?

Jeg har hatt kjelen i 3 mnd nå og brygget 10 brygg. Kjempefornøyd! Belag deg på å kjøpe inn ekstra "dingser" som pumpe, termostatstyrt mesketermometer osv. etterhvert.

Hadde jeg visst det jeg gjorde nå, hadde jeg nok kunne kjøpt en speidel 20l.

Så har du råd til det med det samme, gå for speidel.
Er du tålmodig og ikke blir lett bitt av "perfeksjonsbasillen" så kjør på!
 
Jeg kjøpte min i romjula og har brygget 4 brygg på denne.
Bestilte samtidig 1/2" kran med montering da jeg leste en plass at den krana som fulgte med ikke var noen favoritt..
Jeg brygger 20 liter til gjæring.
Veldig fornøyd med kjelen og ølet som har blitt brygget med hjelp av denne  :ilike:

Jonas
 
Tilbake
Topp