Takker så mye. skal prøve den ved neste bryggedag. 8)
KSO skrev:Har lest en del denne tråden og vurderer nå å kjøpe en brattberg. Ser at det nevnes at kjøleren er i minste laget. Den må kjøpes separat, så da kan vel annen kjøler kjøpes. Har sett på 2 alternativer barattbergs store kjøler og speidel 20L kjøler http://www.vinsenteret.no/produkt/hjemme-bryggeri/kjoler-speidel-20liter . Er det noen som har prøvd andre kjølere eller har diameteren på på disse kjølerene og maltrøret tl kompakt bryggeren? Ser også at brattberg sine sine kjølere er anneledes utformet enn andre spiralkjølere, kan dette ha noen innvirkning på kjøleegenskapene?
Bear Eric skrev:Jeg har prøvd begge varianter, ved å la kjølere henge i fred bruker jeg 50 min ++ for å kjøle ned 25L til 18 grader. Ved å bevege kjøleren opp og ned bruker jeg rundt 15 min.
Bear Eric skrev:Jeg bruker kjøleren som fulgte med, det er ikke store saken så den blir nok bytta ut :yes:
KSO skrev:Tanken bak det å flytte krana ned var for å montere bazooka filter. Dette for å hindre partikler inn i pumpa og fordeler under mesking , samt hindre trub og humlerester i gjæringskaret! Er helt fersk, så jeg har ikke så mye erfaring med problemet!