;
anrande skrev:
Orker ikke å scrolle igjennom hele tråden så til dere som har brygget 3+ brygg på bratbergern:
Virker den bra?
Hva er verdt å merke seg av feil/problemer/behov for justeringer o.l.
Hva slags erfaringer har dere så langt, fint hvis dere har andre bryggere/metoder å sammenligne med av erfaring.
på forhånd takk
Kan skrive litt om min erfaring.
Har ikke all verdens erfaring, kun brygget 4 brygg på denne på kort tid, eller et par forsøk med beerkit tidligere.
Hadde en litt dårlig start.
Ettersom jeg kjøpte med startsett med pumpe, helte jeg i malten etter kort tid for å sirkulere vørteren men som den samtidig ble varmet opp.
Men om det var at jeg helte malten opp i maltrøret mens vannet kun var ca 30 grader, for fint knust malt og dertil brent vørter i bunn, eller for følsom temperaturvern, vet jeg ikke.
Jeg kom ihvertfall ikke over 42 grader. Løsningen ble å ta ut maltrør med malten, tappe av vørteren og ta av temperaturvernet og legge en ekstra skive under den før jeg monterte den tilbake igjen.
Da fikk jeg fullført mitt første brygg litt utpå natten :skitbra:
Etter dette har jeg alltid varmet vannet opp til ca 70 grader, helt opp i malt og starter sirkulering.
Det har fungert veldig flott, og har ikke hatt noe problemer med fastbrent vørter etter dette.
Noe jeg gjorde ganske med en gang, var å handle inn et liggerunderlag som jeg har skjært til og spent fast rundt.
Dette hjelper veldig på temperaturen under mesking.
To ting som jeg har tenkt å endre på er;
- bytte til ny kran og kanskje sette på et bazooka filter på innsiden.
- også har jeg kjøpt en Sestos D1S-VR-220 med PT100 føler for å se om jeg kan få en mer nøyaktig temp i maltrøret.
Det med krana er ikke veldig viktig, men om man ønsker å tyne de siste literne ut av bryggeren, så tetter krana seg fort med trub og humle.
Jeg har brukt en BIAB pose i gjæringskaret i det jeg heller i vørteren for å sile ut trub og humle.
Sestos D1S-VR-220 med SSR rele og PT100 er ankommet fra Hong Kong og settes kanskje sammen rett over helga. :ilike:
Dette er ikke helt nødvendig, men veldig morsomt å mekke litt selv. Kostet ca $42 så ikke store investeringen.
Pumpa synes jeg fungerer helt greit, selv om den ikke er spesielt kraftig.
Men holder for sirkulering av vørter under mesking.
Kjøleren er helt ok, men krever at du rører litt forsiktig rundt under kjøling for at det skal gå tålig fort.
Jeg har den som er laget av 3 m rør, jeg ville bedt om å få byttet med den litt større av 6 m rør om jeg hadde vist dette tidligere.
Ellers så liker jeg at det er norsk lokal leverandør, med god service som hjelper deg om du står fast eller råker opp i trøbbel på bryggedagen.
Leif eller noen av de lokale forhandlerne er ikke lenger enn en telefon unna.
Edit: rettet feil vedrørende PID og STC-1000