Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Jeg testa min igår med kun vann. Og pumpa er jævlig dårlig. Tenkte jeg kunne bruke den til å pumpe ut vannet fra kjelen til vasken men det klarte den ikke. Klarer å løfte ti cm over kjelen thats it. Men ellers virka den veldig bra med tanke på temperatur, led temperatur måleren stemte godt overens med min måler. Men pumpa er søppel, den tåler ikke mer 70grader heller. Når den koster 600 burde den være bedre.
 
terje1ok skrev:
Jeg testa min igår med kun vann. Og pumpa er jævlig dårlig. Tenkte jeg kunne bruke den til å pumpe ut vannet fra kjelen til vasken men det klarte den ikke. Klarer å løfte ti cm over kjelen thats it. Men ellers virka den veldig bra med tanke på temperatur, led temperatur måleren stemte godt overens med min måler. Men pumpa er søppel, den tåler ikke mer 70grader heller. Når den koster 600 burde den være bedre.
kjøpte ikke pumpen da jeg sikter meg inn på en annen , godt med feedback på den så vi vet ikke å satse på den .. :skitbra:
 
Jeg mistet ”allgrain”-dyden i går og Bratberg’en er heller ikke lenger jomfruelig.
Det ble vel en debut som de fleste andre debuter. Greit nok, men med en del uforutsette hendelser, og med et element av kaos, fordi jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre. Bl.a. strømbrudd, temperatur-rot, improvisert omlegging fra 2-trinns mesking til 1-trinns mesking, intenst googling for å finne blandingsforhold og temperaturer som jeg ikke hadde tenkt på, ueffektiv luftkjøling og nysgjerrige/klåfingrede unger…

Jeg satte et ferdig sett som skulle/skal bli et mørkt bokkøl. Her er notatene fra bryggingen. Topptemp er målt med termometer i toppen av kjelen, bunntemp er lest av displayet og term er termostaten på kjelen. Si gjerne ifra hvis det er noe som er inne i natta på trynet...

- [11:40] Start
- Koker opp vann (15cm fra topp, term.75⁰, 2500W)
- Blandet StarSan i en spruteflaske (1/4 oz + 4,5 l vann)
- [12:30] Reduserte term til 65⁰
- Reduserte til 1000W
- [12:40] Blandet i malt under omrøring
- Bunntemp 72⁰
- Sirkulerte noen minutter
- [13:06] Bunntemp 68⁰, topptemp 62⁰
- Isolerte kjele med ullteppe
- [14:00] Bunntemp 78⁰ (?-riktig avlesning-rar verdi)
- Fjernet teppe
- [14:10] Bunntemp 73⁰
- Satte term på 80⁰
- [14:15] Sirkulerte, bunntemp 75⁰, tar ut fra kran, måles i øse til 70⁰
- Løtftet opp silkar
- Skylte med 6l, 75⁰
- Satt opp term til 110⁰
- [14:40] Bunntemp 73⁰
- Satte på lokk
- [15:00] Bunntemp 85⁰
- [15:09] Bunntemp 99⁰
- [15:20] Kok, lokket fjernet
- Hadde i bitterhumle, rørte forsiktig i toppen
- [16:10] Aromahumle
- [16:15] ½ ts Irish moss
- [16:20] Bar ut kjelen for luftkjøling
- [21:00] Tappet om til gjæringskar
- 11,5g tørrgjær rett i bøtta
- OG 1.064

Brukte ikke pumpa og kjøleren første gangen, men skal prøve på det neste gang. Kvaliteten på de virker ikke all verden...

Jeg målte ikke temperaturen før pitching, jeg hadde rett og slett ikke tid til å vente lengre, og tenkte det fikk briste eller bære. Jeg brukte Saflager s-23. Den står nok helt på grensa kaldt (9-11 grader), men håper det går bra. Jeg mister ikke motet selv om det må ofres til porselenguden....

Prøver igjen til helga, da blir det en porter...

Kjelen er vasket og ser fin ut, ingen svidd mesk!
 
Blandet StarSan i en spruteflaske (1/4 oz + 4,5 l vann)
he he svæær sprute flaske he he
neida ingenting her som er helt på tryne.. 
vet ikke sluttvolumet men en pakke tørrgjær er kansje litt i underkant , men skal gå..  luftkjøling har jeg ikke prøvd enda ( tror ikke jeg skal prøve det heller ;) )
"[13:06] Bunntemp 68⁰, topptemp 62⁰
-  Isolerte kjele med ullteppe
-  [14:00] Bunntemp 78⁰ (?-riktig avlesning-rar verdi)"
mulig du får litt mye ugjærbart sukker og du ender opp med litt høy Final grav. men nå vet jeg ikke hva øl du lager heller ,
jeg har hørt noe om DMS som er ett biprodukt av spaltingen av stivelsen mener jeg og det er derfor man bør koke av 5% av vørteren i kok, samtidig viktig med kjapp avkjøling..  hvor lang tid tok det før du kunne tilsette gjær ved luft kjøling ( nå er det jo h..... kaldt )
det er visst en kål odør man forventer med høye verdier av DMS , en type sulfid..

dette blir nok bra øl skal du se , pleier å ordne seg.. 
 
endreEZBrew skrev:
kjøpte ikke pumpen da jeg sikter meg inn på en annen , godt med feedback på den så vi vet ikke å satse på den .. :skitbra:

Hvilken pumpe du sikter deg inn på? :) Vi bestiller settet mot jul nå, og tenker å kjøpe en pumpe til settet
 
Brygga idag første gang på bratbergkompakt , og det gikk finfint, pumpa er egentlig helt grei til det den er ment som å brukes til, gir en bra flow uten behov for å strupe. Brukte 6,5kg malt og havna på en OG på 60 ,22liter etter kok. Jeg guffa på full pupp når jeg skulle få kok så det satt litt igjen i bunn.
Men ikke brent fast slik det ble på BB30.
Krana er litt bob/bob , får vel bytte den etterhvert. Ellers er jeg veldig fornøyd med bratbergen.
 
Jeg synes det er moro med kjøleboks-mesking, men med denne prisen blir jeg fristet til å kjøpe bratberg kompakt istede.
Tar mindre plass. Slipper å styre med kjele og gassbrenner i tillegg.

Hvor krevende er rengjøringen?
Hvordan er elementløsningen? Er det èn panne i bunnen, eller er det 2 elementer som stikker ut?

Til sommeren kanskje...
 
Geir B. Guin skrev:
Jeg synes det er moro med kjøleboks-mesking, men med denne prisen blir jeg fristet til å kjøpe bratberg kompakt istede.
Tar mindre plass. Slipper å styre med kjele og gassbrenner i tillegg.

Hvor krevende er rengjøringen?
Hvordan er elementløsningen? Er det èn panne i bunnen, eller er det 2 elementer som stikker ut?

Til sommeren kanskje...

det er en glatt panne i bunnen , type kaffi kjele , maltrøret og kjelen er lett å vaske , er ikke mer en 1-2 l tomrom under maltrør, brenner seg ikke i bunn, litt mye varmetap i fra topp til bunn , uten liggeunderlag vellogmerke .. litt unøyaktig tempratur styring under mesking, men alt i alt er jeg veldig fornøyd..
 
Kan det virke som at bunnen på bratberg er tjukkare en på BB30? Har vel egentlig ikkje vert plaga med for fast brent guffe i bunnen på BB30. Litt grå/brunaktig masse ette kok. Men et par tima eller et døgn med litt PBW så er det løyst :yes:
 
det er en glatt panne i bunnen , type kaffi kjele , maltrøret og kjelen er lett å vaske , er ikke mer en 1-2 l tomrom under maltrør, brenner seg ikke i bunn, litt mye varmetap i fra topp til bunn , uten liggeunderlag vellogmerke .. litt unøyaktig temperatur styring under mesking, men alt i alt er jeg veldig fornøyd..
[/quote]


Så pass med plass under maltrøret altså? Hvilken for for "føtter" er det på maltrøret i cm høgd?
 
Lasse80 skrev:
det er en glatt panne i bunnen , type kaffi kjele , maltrøret og kjelen er lett å vaske , er ikke mer en 1-2 l tomrom under maltrør, brenner seg ikke i bunn, litt mye varmetap i fra topp til bunn , uten liggeunderlag vellogmerke .. litt unøyaktig temperatur styring under mesking, men alt i alt er jeg veldig fornøyd..


Så pass med plass under maltrøret altså? Hvilken for for "føtter" er det på maltrøret i cm høgd?
[/quote]

yepp, noe den samme fastbrenningen av brunaktig vørter på elementet, men ingen føtter på røret, den henger på tre braketter inside av kokekjelen med to høyde innstillinger ,
der den nedre posisjonen på malt røret er tre haker som holder maltrøret over bunn, lengre oppe på røret er tilsvarende haker som holder røret ca 15 cm under øvrste kant på kjelen, stabilt og grei avrenning.. 
 
Ok  :) Så ingen føtter altså. Høyrest bra ut den patenten der, og sikkert meir stabil avrenning under skylling ;)
 
jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på brygging og har sett på beer brew 30 lenge, men nå har jeg bestilt dette..
 
Er nybrygger som fikk mitt Kompaktbryggeri i hus for tre fire uker siden. Har kjørt ett brygg med Porter (skal selvfølgelig hete GjerdePorter siden jeg bor i Gjerdevegen), men var ikke helt heldig med det. Brukte nok litt lite vann, så det  ble bare 10 liter ferdigvare istedenfor 22 liter. Den er nå på flaske, og kjennes faktisk ikke så ille ut. Får se etter noen ukers modning...

Fikk nettopp oversendt en bruksanvisning fra Leif Stana, så når jeg brygger på nytt i dag tenker jeg alt går mye bedre. Har pakket kjelen inn i liggeunderlag, og skal benytte meg av bruksanvisningen. Ville tatt meg en mannsalder å finne ut av dette selv.
Starter med å blande maltet i kaldt vann, og setter så termostaten på 65C. Har nå 44C etter en drøy time med 1000W.

Tror jeg brukte 45 minutter med 1000W + 1500W sist gang med 20 liter 10C vann.
 
Takk for info Kjell!

Det tar altså litt lenger tid enn med gassbrenneren min.
Men alikevel høres det fristende ut.
Det er jo bare å stå opp å sette på elemntet, og sette seg å drikke kaffe...
Trenger ikke å flytte vann/vørter mellom kjøleboks/kjele osv.
Jeg føler jeg kan konsentrere meg mer om selve bryggingen, og ikke alt annet mikkmakk. (selv om jeg også synes det er en egen sjarm med kjøleboks-mesk)
 
Dere kan jo også vurdere å bruke det varme vannet dere har i springen fra varmtvannsberederen. Med mindre den er veldig gammel går det helt greit.
 
Kjell G skrev:
Er nybrygger som fikk mitt Kompaktbryggeri i hus for tre fire uker siden. Har kjørt ett brygg med Porter (skal selvfølgelig hete GjerdePorter siden jeg bor i Gjerdevegen), men var ikke helt heldig med det. Brukte nok litt lite vann, så det  ble bare 10 liter ferdigvare istedenfor 22 liter. Den er nå på flaske, og kjennes faktisk ikke så ille ut. Får se etter noen ukers modning...

Fikk nettopp oversendt en bruksanvisning fra Leif Stana, så når jeg brygger på nytt i dag tenker jeg alt går mye bedre. Har pakket kjelen inn i liggeunderlag, og skal benytte meg av bruksanvisningen. Ville tatt meg en mannsalder å finne ut av dette selv.
Starter med å blande maltet i kaldt vann, og setter så termostaten på 65C. Har nå 44C etter en drøy time med 1000W.

Tror jeg brukte 45 minutter med 1000W + 1500W sist gang med 20 liter 10C vann.

Ser at du blander maltet i kaldt vann, om det er fordel / ulempe kan jeg ikke gi noe svar på men jeg varmer helst ett par grader over target før jeg tilsetter malten.
 
Kjell G skrev:
Er nybrygger som fikk mitt Kompaktbryggeri i hus for tre fire uker siden. Har kjørt ett brygg med Porter (skal selvfølgelig hete GjerdePorter siden jeg bor i Gjerdevegen), men var ikke helt heldig med det. Brukte nok litt lite vann, så det  ble bare 10 liter ferdigvare istedenfor 22 liter. Den er nå på flaske, og kjennes faktisk ikke så ille ut. Får se etter noen ukers modning...

Fikk nettopp oversendt en bruksanvisning fra Leif Stana, så når jeg brygger på nytt i dag tenker jeg alt går mye bedre. Har pakket kjelen inn i liggeunderlag, og skal benytte meg av bruksanvisningen. Ville tatt meg en mannsalder å finne ut av dette selv.
Starter med å blande maltet i kaldt vann, og setter så termostaten på 65C. Har nå 44C etter en drøy time med 1000W.

Tror jeg brukte 45 minutter med 1000W + 1500W sist gang med 20 liter 10C vann.

hei, jeg får mitt bratberg bryggeri idag, har du noen flere erfaringer med siste brygg når du startet med malt i kaldt vann?  jeg fikk også det tipset av Leif Stana at man burde gjøre det når man benytter seg av pumpe under meskingen..
 
Tilbake
Topp