Jeg mistet allgrain-dyden i går og Bratbergen er heller ikke lenger jomfruelig.
Det ble vel en debut som de fleste andre debuter. Greit nok, men med en del uforutsette hendelser, og med et element av kaos, fordi jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre. Bl.a. strømbrudd, temperatur-rot, improvisert omlegging fra 2-trinns mesking til 1-trinns mesking, intenst googling for å finne blandingsforhold og temperaturer som jeg ikke hadde tenkt på, ueffektiv luftkjøling og nysgjerrige/klåfingrede unger
Jeg satte et ferdig sett som skulle/skal bli et mørkt bokkøl. Her er notatene fra bryggingen. Topptemp er målt med termometer i toppen av kjelen, bunntemp er lest av displayet og term er termostaten på kjelen. Si gjerne ifra hvis det er noe som er inne i natta på trynet...
- [11:40] Start
- Koker opp vann (15cm fra topp, term.75⁰, 2500W)
- Blandet StarSan i en spruteflaske (1/4 oz + 4,5 l vann)
- [12:30] Reduserte term til 65⁰
- Reduserte til 1000W
- [12:40] Blandet i malt under omrøring
- Bunntemp 72⁰
- Sirkulerte noen minutter
- [13:06] Bunntemp 68⁰, topptemp 62⁰
- Isolerte kjele med ullteppe
- [14:00] Bunntemp 78⁰ (?-riktig avlesning-rar verdi)
- Fjernet teppe
- [14:10] Bunntemp 73⁰
- Satte term på 80⁰
- [14:15] Sirkulerte, bunntemp 75⁰, tar ut fra kran, måles i øse til 70⁰
- Løtftet opp silkar
- Skylte med 6l, 75⁰
- Satt opp term til 110⁰
- [14:40] Bunntemp 73⁰
- Satte på lokk
- [15:00] Bunntemp 85⁰
- [15:09] Bunntemp 99⁰
- [15:20] Kok, lokket fjernet
- Hadde i bitterhumle, rørte forsiktig i toppen
- [16:10] Aromahumle
- [16:15] ½ ts Irish moss
- [16:20] Bar ut kjelen for luftkjøling
- [21:00] Tappet om til gjæringskar
- 11,5g tørrgjær rett i bøtta
- OG 1.064
Brukte ikke pumpa og kjøleren første gangen, men skal prøve på det neste gang. Kvaliteten på de virker ikke all verden...
Jeg målte ikke temperaturen før pitching, jeg hadde rett og slett ikke tid til å vente lengre, og tenkte det fikk briste eller bære. Jeg brukte Saflager s-23. Den står nok helt på grensa kaldt (9-11 grader), men håper det går bra. Jeg mister ikke motet selv om det må ofres til porselenguden....
Prøver igjen til helga, da blir det en porter...
Kjelen er vasket og ser fin ut, ingen svidd mesk!