Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Jeg fikk problemer med at overopphetingsvernet på elementene slo seg inn under oppvarmingen. Det viste seg at det var mye "koks" i bunnen av kjelen, og det kan selvfølgelig ha noe med saken å gjøre. Det ble slitsomt å gjennomføre kokingen, men vi får se etter at gjæringen er ferdig. Får likevel ny kjele til helgen  :skitbra:

Leif Stana foreslår:
"...Dette er enkelt å motvirke ved å løfte silkaret opp 2 cm og plassere opphenget oppå "hukene" i stedet for nedi. En får da en avstand mellom silplata og bunnseksjonen på 30 mm og det vil gjøre susen.
Sirkulasjonen blir også bedre når silkaret kommer opp pga større nivåforskjell mellom væskespeila. Gir pumpa mer enn det renner unna så er det bare å sette ei klemme på pumpeslangen fra pumpa og redusere flowen (den er uten innsnevring på hele 250 liter pr time
)"

Flott og rask service fra Leif, og jeg tror dette skal bli veldig bra!
 
Hei, da har jeg også hatt mitt aller første brygg både med Bratberg og er meget førnøyd. Fikk litt hjelp av en kompis som har en BM30 og som har brygget et par brygg før.
Han synes Bratbergen var mer gjennomtenkt å sa han kom nok til å anbefale det til sine kompiser. Det positive er jo hvordan du henger av silkaret hvor enkelt og stabilt det er,
og hvor god klaring det er mellom silkaret å kokekaret som gjør at det ikke renner over med en gang du rører silkaret. men det skal være sagt at jeg svidde den i bunn litt.
Det tror jeg har med at jeg rørte i mesken under hele prosessen, og da trøkte kornet ned gjennom silen og dette da legger seg på bunn.
Jeg har i hvertfall lest det her inne av flere at det svir seg helst når en rører mye i mesken underveis.

Det som også har vært positivt er at det kommer SMS fra selger om ting som er verdt å gjøre noe med etter som han har fått tilbakemeldinger fra brukere.
F.eks å løfte silkaret opp på kanten av festene for å få enda mer klaring til bunn slik som nevnt tidligere i posten her, og som å huske slangeklemme på pumpa slik at den ikke hopper av kranen.

Nå står mitt aller første øl til gjæring og jeg gleder meg til å få smakt på det:D
 
Geir B. Guin skrev:
er det egentlig nødvendig å røre i mesken når man bruker pumpe?

Jeg rørte for at det ble tett, eller det rant så sakte gjennom.
Det var som sagt mitt første brygg, så neste gang skal jeg bare holde an litt vis det ikke renner fort nok gjennom.
 
Mulig dette er litt dumt spørsmål, men det står i beskrivelsen at "Meske/silkaret skal ikke løftes ut av bryggekjelen under brygging!!" noe som får meg til å lure på følgende: Ikke engang under koking? Hvordan i alle dager skal man tilsette humle og slikt da? Hva gjør dere?
 
NicolaiGj skrev:
Mulig dette er litt dumt spørsmål, men det står i beskrivelsen at "Meske/silkaret skal ikke løftes ut av bryggekjelen under brygging!!" noe som får meg til å lure på følgende: Ikke engang under koking? Hvordan i alle dager skal man tilsette humle og slikt da? Hva gjør dere?

Her menes det nok " under mesking" . Selvfølgelig løfter du ut maltrøret etter mesking.....
 
Jeg fikk tidenes beste julegave i går: Innpakket i et bilde av Kompaktbryggeren lå en pengesum tilsvarende prisen for herligheten. Snill kone, ja!
 
Snill kone ja he he, jeg fikk min litt før jul av en herlig dame..  Forskudd på jule stemning..

Hun får og smake på brygg he he ..  Loddefjord ja..  Gode ting ,, bor på bjorøy med bratbergen og damen da ..  :yes:
 
Jeg har hatt veldig lavt utbytte, 50%.. Men skal gjøre noen grep til neste brygg nå i helga, så vil det forhåpentligvis øke litt!
 
terje1ok skrev:
haakonjo skrev:
Har et Bratberg Kommpaktbryggeri på vei.

Hva trenger jeg i tillegg til det som følger med i pakka? Jeg har også kjøpt tilleggspakka.

Se her: http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat
Hva annet er kjekt å ha?

Slange til kjølespiralen regner med at jeg må ha?

Noe annet?

Er det meste der. Røre sleiv er kjekt.
Starsan til desinfisering må du ha.
Fler ting kommer garantert etterhvert. :)

Hvor har dere kjøpt slange til kjøleren og pumpa?

Noen som vet dimensjonen evt. har lenke til et produkt (Clas, Biltema e.l)?

Hevert og Starsan er på vei, sammen med en del Simcoe-humle. Synes Humleprofilen i IPAen som fulgte med pakka var litt vel enkel.
 
Jeg er også på jakt etter en slange til kjøleren.
Lurer også på hvordan den legges oppi når vørteren er ferdig kokt.
Legges den oppi før koketid er omme for sterilisering eller skal den henges på kanten på en eller annen måte? Bør slangene i så fall tåle koketemp?
Dårlig ide med hageslange og slangeklemme?
 
Jeg er også på jakt etter en slange til kjøleren.
Lurer også på hvordan den legges oppi når vørteren er ferdig kokt.
Legges den oppi før koketid er omme for sterilisering eller skal den henges på kanten på en eller annen måte? Bør slangene i så fall tåle koketemp?
Dårlig idé med hageslange og slangeklemme?

Du kan godt bruke hageslange. Jeg kjøpte imidlertid en kveil med blank slange hos Biltema (båtavdelingen) og festet med vanlige slangeklemmer.
Legger den oppi silkaret 4-5 minutter før koketiden er over. Da henger den på slangeklemmene mot kantenn på silkaret. Slangen har så langt tålt det fint.
Jeg synes kjølingen tar litt lang tid, men har ikke prøvd knepet med å bevege kjøleren opp og ned i silkaret under kjølingen. På BB30 ser jeg det blir brukt slik av noen.
 
Kjell G skrev:
Jeg synes kjølingen tar litt lang tid, men har ikke prøvd knepet med å bevege kjøleren opp og ned i silkaret under kjølingen. På BB30 ser jeg det blir brukt slik av noen.

Prøv dette, gjerne i kombinasjon med røring med bryggesleiv, for det gir ei veldig nedkorting av kjøletida. Men husk å ikkje plaske med vørteren før den er under 30 grader pga fare for oksidasjon av vørter og dermed usmak i ølet.
 
I kveld har jeg testa Kompaktbryggeren på 7,45 kg malt i en American IPA!
Var veldig spent på hvordan dette skulle gå, og hadde vel egentlig trodd at jeg ville ende opp med å dobbelmeske.
Fylte likevel opp vann til 15 cm under toppen og blandet i alt maltet. Fikk tendenser til stuck malt med en gang jeg satte på pumpen, men etter å ha løftet maltet i bunnen forsiktig med sleiven, begynte det å renne gjennom. Satte tre klesklyper på pumpeslangen, og dermed gikk meskingen helt flott  :)
Skylte med 10 liter vann og endte opp med 17,5% Brix ( 1.072 Öcsle).
Hadde bestemt meg får å koke humlen rett i kjelen for å unngå at det "skvetter" over kanten, noe jeg har opplevd tidligere når jeg har ganske full gryte. Dermed kunne jeg koke opp med begge elementene mens jeg rørte litt med tresleiven for å unngå å brenne vørteren på elementet. Det fungerte veldig bra.
Har lest i denne tråden at det er smart å røre med kjøleren under nedkjøling, og det stemte virkelig. Jeg fikk kjølt fr 100 til 20 grader på 16 minutter. Det er tre ganger raskere enn å la kjøleren henge i ro. Takk for tipset!
Det ble mye humletrub i kjelen, men nå står det likevel 23,5 liter i gjærigskaret. Håper WLP028 gjør en god jobb. Første gangen jeg prøver med flytende gjær.

Har laget min egen revisjon av Leif Stana sin bruksanvisning. Legger den ved hvis dere skulle være interessert.
 

Vedlegg

  • kompaktbryggeriet-rev1.txt
    3,3 KB · Sett: 545
  • Like
Reaksjoner: JEG
Mitt 4 brygg på denne ble med ren humleblomst.
Manualen til Bratberg sier at man kan bruke silkaret dersom man brygger slik.
Silkaret skal helt til bunns når du koker med humle oppi for å ikke få denne "skvette over kanten effekten".
Da jeg forsøkte dette skjedde 2 ting: 1. Spenningsvernet slo seg på etter å ha 2. Svidd fast vørter/humlepartikler i bunn.
I tillegg røyk sirkulasjonspumpen under mesking på denne batchen (Noen tips for å få gang på den igjen?).
Endte opp med å koke opp vørteren 3 ganger før jeg først prøvde å låse det i meskeposisjon = vørter på hele kjøkkenet. Deretter krøyp jeg til korset og tok ut silkaret og helte alt direkte oppi kjelen. Noen stygge ord kom ut og tanker rundt et brev til Bratberg at de ikke må skrive slike katastrofetips i veiledningen uten å endre litt på designet sitt.
Etter å gjøre dette gikk resten greit utenom at kranen tettet seg med humle, selvfølgelig, når jeg skulle slå ut til gjæring.
Noen tips for å fjerne brent vørter i bunn av rustfri stålgryte?
 
Grei skrev:
Silkaret skal helt til bunns når du koker med humle oppi for å ikke få denne "skvette over kanten effekten".
Da jeg forsøkte dette skjedde 2 ting: 1. Spenningsvernet slo seg på etter å ha 2. Svidd fast vørter/humlepartikler i bunn.
I tillegg røyk sirkulasjonspumpen under mesking på denne batchen (Noen tips for å få gang på den igjen?).
Endte opp med å koke opp vørteren 3 ganger før jeg først prøvde å låse det i meskeposisjon = vørter på hele kjøkkenet. Deretter krøyp jeg til korset og tok ut silkaret og helte alt direkte oppi kjelen. Noen stygge ord kom ut og tanker rundt et brev til Bratberg at de ikke må skrive slike katastrofetips i veiledningen uten å endre litt på designet sitt.
Etter å gjøre dette gikk resten greit utenom at kranen tettet seg med humle, selvfølgelig, når jeg skulle slå ut til gjæring.
Noen tips for å fjerne brent vørter i bunn av rustfri stålgryte?
Hadde samme erfaringen når jeg satte silkaret på bunnen. Løftet det umiddelbart opp, og fikk fullført bryggingen.
I IPA'en jeg brygget, se over, tettet kranen seg når jeg var stort sett ferdig med tappingen, men da hadde jeg hatt store mengder humlepellets direkte i kjelen. Jeg kuttet ut å humle i silkaret fordi det tettet seg så lett med humlepellets. Nå ble rengjøringen enklere, og kokingen roligere.
Det er lett å få bort det svartbrente. Kjøp en flaske kaustisk soda på butikken. Fyll opp med litt vann og kaustisk soda. Varm opp til 60C og slå av varmen. La stå over natten.
 
Tilbake
Topp