Gikk tidligere i år til innkjøp av Bratberg Kompaktbrygger helt uten erfaring med ølbryging.
Nye kunder måtte forhåndsbetale, og bryggeren var raskt i posten. Skuffelsen var stor da bryggeriet som kom var bulket. Enda større ble skuffelsen da leverandør av bryggeriet skyldte på Posten og fraskrev seg ethvert ansvar. JEg søkte kun og en liten kompensasjon for bulken, og øsnket ikke å vente lenger på å bytte bryggeriet (alt for ivrig med å komme i gang med bryggingen). Leverandør ga meg alt ansvar for å få kompensasjon fra Posten og ønsket ikke å bidra i det hele tatt.
Historien ender med at jeg har en bulk i bryggeriet - ingen har gjort opp for seg ang. den bulken og ikke har noen tenkt å gjøre det heller. Bryggeriet koste i overkant av 3500,- noe som er en brøkdel av hva man bruker på å komplettere et bryggeri med det man trenger. Alt jeg har kjøpt _etter_ hendelsen med bryggeren er kjøpt hos konkurenter av leverandør.
Uansett, bryggeriets funksjon var intakt og bryggen ble satt i gang umiddelbart. Jeg har nå brygget 3 brygg på det, og har følgende tilbakemeldinger.
Man får det man betaler for, bryggeriet har utvilsomt en billig utførelse med en kjip følelse mtp byggekvalitet og materialvalg.
Effekten på bryggeriet er for lavt til å kunne oppnå god kok - spesiellt uten liggeunderlag rundt bryggeri.
Termostaten/tempføleren er feil. Jeg har sjekket med flere eksterne temperaturgivere og jeg har antagelig mesket på 63-64garder istedenfor 66.
Tappekran er tragisk. Man skal ikke behøve og borre et nytt hull i et helt nytt produkt for å få det til å virke. går tett og har alt for lav kapasiet.
Umulig å stille inn temperatur på en bestemt temperatur. Innslag/utkobling av varmelement har alt for vid toleranse.
Skal man opprettholde god kok under humling, bør man bruke 1500W element. Da brenner vørteret seg veldig lett i bunnen..
Men når det er sagt - man får hva man betaler for. Hadde jeg måtte kjøpt en Speidel til 12-13000 hadde jeg nok aldri prøvd meg på brygging, og Bratbergen er et springbrett inn i bryggeriverdenen. Dessuten er det fullt mulig å produsere gooooodt øl i bryggeriet. Ølet blir skikkelig magisk.
Men, den byttes fort ut i et bedre produkt.