Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Har hatt min i over ett år nå. Har brygget 11 brygg på denne. Fungerer bra for mitt bruk. Eneste jeg har gjort er å klippe og tilpasse et liggeunderlag for isolering av kjelen utvendig. Jeg brygger for det meste i garasjen. Bilen til samboeren har den ene plassen. Den andre delen er forbeholdt brygging. Så da står den andre bilen utendørs.  ::) 

Skal jeg klage på noe må det være at om en følger rådet om å kun benytte 1.500W elementet for kokingen av vørter, får en ikke skikkelig rullende kok. Det koker litt sånn forsiktig. Når jeg brygget før med gryter på gass lot jeg det koke litt mer enn det denne bryggegryten gjør på 1.500W elementet. Noen av dere andre som har denne som har det likt?
 
Skal jeg klage på noe må det være at om en følger rådet om å kun benytte 1.500W elementet for kokingen av vørter, får en ikke skikkelig rullende kok. Det koker litt sånn forsiktig. Når jeg brygget før med gryter på gass lot jeg det koke litt mer enn det denne bryggegryten gjør på 1.500W elementet. Noen av dere andre som har denne som har det likt?


[/quote]
Vi har brygget 5 brygg på denne nå. De fire første ble brygget på kjøkkenbenken, men kona ble lei av lukten av kokt vørter, så vi måtte flytte ut i garasjen. Opplevde at vi hadde grei kok på 1500W når vi brygget inne, men da vi brygget i garasjen, opplevde vi også at vi ikke fikk ordentlig kok på 1500W. Løste det ved å koble inn elementet på 1000W av og til, men ikke en helt optimal løsning. Fikk noe brent vørter, men ikke mye. Noen som har prøvd å koke med ebgge elementer? Antar at dette vil gi mye mer fatsbrent vørter?
 
Jeg har nå sendt e-post til Leif Stana om denne "problemstillingen" Så får vi avvente og se hva svaret blir. Fint om andre som har samme bryggekjele kan dele med oss om de opplever det samme?
 
Funker fint med 1500W til koking for min del, men jeg koker inne.
Benytter begge elementene når jeg vil komme raskt opp på 90C+
men kun det ene under kok.
Litt smådritt som sitter fast i midten av bunnen etter endt kok, men ikke så mye at det gjør noe. Løser seg fint opp
 
Fikk nå svar fra Leif Stana på dette med kokingen.


Fosskoking er helt unødvendig, det var i gamle dager at det blei påstått at det var nødvendig, nyere forskning konkluderer med at trekking rundt 100 grC er det best, da forsvinner også mindre av aromastoffene i maltet og effekten av humle blir den samme.

Du kan selvsagt sette på begge elementa ei stund, men da vil du oppleve at det blir en del svidd vørter i bunnen. Dette må fjernes etter brygging, det er enklest å ta bort ved å koke 2 liter vann med ei spiseskje kaustisk soda, i løpet av noen minutter ser det borte. (pass på øynene ved bruk av kastisk soda, kan sprute hvis det tilsettes varmt vann)
 
Mats Thu skrev:
Mats-87 skrev:
Kjell G skrev:
Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?

Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?

Igår var det bryggedag igjen. Denne gangen brukte jeg en stc 1000 som tempkontroll. Sensoren rett i mesken. Merket at den jobbet en jobbet ganske mye og fikk inntrykk av temp varierte litt mye ifht hva som vil være normalt. Tror det er bedre som du sier og ha føler på sirkulasjonsvannet.

Da har jeg fått Katla (www.bryggmaker.no) til å hjelpe meg med hulltaking og montering av nødvendige deler. Har kjørt autotune på min Sestos PID, og alt fungerer fint. Tester foreløpig bare med vann, så jeg er spent på resultatet fra meskingen ved neste brygg. Blir vel et par uker til.
 

Vedlegg

  • 2014-01-22 19.52.27.jpeg
    2014-01-22 19.52.27.jpeg
    461,5 KB · Sett: 979
Da bruker jeg den opprinnelige kranen. Den sitter litt høyere og sparer meg for trub.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her er den enkle nykranvarianten, hvor jeg fortsetter å bruke medlevert pumpe inn på krantuten. Gjennomføringen fra Bryggmaker er svært godt forarbeidet, med o-ring innvendig og spor i gjennomføring til ringen. Jeg tenkte riktignok ikke nok på forhånd, skulle hatt en med litt kortere rørstuss inne i kjelen, den er litt for lang til mellomrommet mellom kjele og "meskerør", jeg må derfor kappe stussen litt.
IMG_1866_zps658ca2b2.jpg

IMG_1870_zpse98ba400.jpg
 
Har kjørt noen brygg med Bratberg'n og er veldig fornøyd. Til helgen skal jeg lage en IPA og kjøpt inn ingredienser. Bryggesjappa har imidlertid klart å knuse 8 kg malt, og ikke 7,3 som jeg ba om. Har lagt inn endringen i Beersmith2, og eneste forskjellen (slik jeg ser det) blir høyere OG. Men, får jeg virkelig plass til 8 kg malt i Bratberg'n?
 
Jeg har kjørt med 7,5 kg, det har fungert greit. Tror det burde gå med 8 kg også, men det er vel helt på grensen.
 
Leverandør sier vel 7 kg maks, men det er jo bare å prøve. Blir det for fullt er det bare å øse ut en "klatt".
 
Har brygga en vestkyst med 7.6 kilo malt, gikk greit det. så tror ikke att 400 gram til skal ha den store forskjellen..
 
Har brukt 7,9kg en gang. Det gikk sånn høvelig greit, men kommer nok til å prøve å holde meg på rundt 7,5kg som maks.
 
8 kilo går greit. Jeg kommer til å teste med 9 kilo også. Vil da meske et kvarter før jeg hiver oppi den siste kiloen. Kommer også til å meske minst 90 minutter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjell G skrev:
8 kilo går greit. Jeg kommer til å teste med 9 kilo også. Vil da meske et kvarter før jeg hiver oppi den siste kiloen. Kommer også til å meske minst 90 minutter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvor mye vann beregner du pr kg malt med så fult rør?
Jeg har også mesket flere ganger med 7 til 7,5 kg, så det er ihvertfall ikke noe problem.
 
arefsahl skrev:
Kjell G skrev:
8 kilo går greit. Jeg kommer til å teste med 9 kilo også. Vil da meske et kvarter før jeg hiver oppi den siste kiloen. Kommer også til å meske minst 90 minutter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvor mye vann beregner du pr kg malt med så fult rør?
Jeg har også mesket flere ganger med 7 til 7,5 kg, så det er ihvertfall ikke noe problem.
Jeg vet ikke enda hvor mye vann jeg kan få plass til. Må sikkert starte med ca 20 liter, og etterfylle til nivået er litt lavere enn nivået i maltrøret.
 
Fått testet med 9kg enda? Vurderer en oppskrift med samme mengde, men tenkte å høre med deg om du hadde noen erfaringer før jeg prøver.
 
Gikk tidligere i år til innkjøp av Bratberg Kompaktbrygger helt uten erfaring med ølbryging.

Nye kunder måtte forhåndsbetale, og bryggeren var raskt i posten. Skuffelsen var stor da bryggeriet som kom var bulket. Enda større ble skuffelsen da leverandør av bryggeriet skyldte på Posten og fraskrev seg ethvert ansvar. JEg søkte kun og en liten kompensasjon for bulken, og øsnket ikke å vente lenger på å bytte bryggeriet (alt for ivrig med å komme i gang med bryggingen). Leverandør ga meg alt ansvar for å få kompensasjon fra Posten og ønsket ikke å bidra i det hele tatt.

Historien ender med at jeg har en bulk i bryggeriet - ingen har gjort opp for seg ang. den bulken og ikke har noen tenkt å gjøre det heller. Bryggeriet koste i overkant av 3500,- noe som er en brøkdel av hva man bruker på å komplettere et bryggeri med det man trenger. Alt jeg har kjøpt _etter_ hendelsen med bryggeren er kjøpt hos konkurenter av leverandør.

Uansett, bryggeriets funksjon var intakt og bryggen ble satt i gang umiddelbart. Jeg har nå brygget 3 brygg på det, og har følgende tilbakemeldinger.

Man får det man betaler for, bryggeriet har utvilsomt en billig utførelse med en kjip følelse mtp byggekvalitet og materialvalg.
Effekten på bryggeriet er for lavt til å kunne oppnå god kok - spesiellt uten liggeunderlag rundt bryggeri.
Termostaten/tempføleren er feil. Jeg har sjekket med flere eksterne temperaturgivere og jeg har antagelig mesket på 63-64garder istedenfor 66.
Tappekran er tragisk. Man skal ikke behøve og borre et nytt hull i et helt nytt produkt for å få det til å virke. går tett og har alt for lav kapasiet.
Umulig å stille inn temperatur på en bestemt temperatur. Innslag/utkobling av varmelement har alt for vid toleranse.
Skal man opprettholde god kok under humling, bør man bruke 1500W element. Da brenner vørteret seg veldig lett i bunnen..

Men når det er sagt - man får hva man betaler for. Hadde jeg måtte kjøpt en Speidel til 12-13000 hadde jeg nok aldri prøvd meg på brygging, og Bratbergen er et springbrett inn i bryggeriverdenen. Dessuten er det fullt mulig å produsere gooooodt øl i bryggeriet. Ølet blir skikkelig magisk.

Men, den byttes fort ut i et bedre produkt.
 
adoniz skrev:
Gikk tidligere i år til innkjøp av Bratberg Kompaktbrygger helt uten erfaring med ølbryging.

Nye kunder måtte forhåndsbetale, og bryggeren var raskt i posten. Skuffelsen var stor da bryggeriet som kom var bulket. Enda større ble skuffelsen da leverandør av bryggeriet skyldte på Posten og fraskrev seg ethvert ansvar. JEg søkte kun og en liten kompensasjon for bulken, og øsnket ikke å vente lenger på å bytte bryggeriet (alt for ivrig med å komme i gang med bryggingen). Leverandør ga meg alt ansvar for å få kompensasjon fra Posten og ønsket ikke å bidra i det hele tatt.

Historien ender med at jeg har en bulk i bryggeriet - ingen har gjort opp for seg ang. den bulken og ikke har noen tenkt å gjøre det heller. Bryggeriet koste i overkant av 3500,- noe som er en brøkdel av hva man bruker på å komplettere et bryggeri med det man trenger. Alt jeg har kjøpt _etter_ hendelsen med bryggeren er kjøpt hos konkurenter av leverandør.

Uansett, bryggeriets funksjon var intakt og bryggen ble satt i gang umiddelbart. Jeg har nå brygget 3 brygg på det, og har følgende tilbakemeldinger.

Man får det man betaler for, bryggeriet har utvilsomt en billig utførelse med en kjip følelse mtp byggekvalitet og materialvalg.
Effekten på bryggeriet er for lavt til å kunne oppnå god kok - spesiellt uten liggeunderlag rundt bryggeri.
Termostaten/tempføleren er feil. Jeg har sjekket med flere eksterne temperaturgivere og jeg har antagelig mesket på 63-64garder istedenfor 66.
Tappekran er tragisk. Man skal ikke behøve og borre et nytt hull i et helt nytt produkt for å få det til å virke. går tett og har alt for lav kapasiet.
Umulig å stille inn temperatur på en bestemt temperatur. Innslag/utkobling av varmelement har alt for vid toleranse.
Skal man opprettholde god kok under humling, bør man bruke 1500W element. Da brenner vørteret seg veldig lett i bunnen..

Men når det er sagt - man får hva man betaler for. Hadde jeg måtte kjøpt en Speidel til 12-13000 hadde jeg nok aldri prøvd meg på brygging, og Bratbergen er et springbrett inn i bryggeriverdenen. Dessuten er det fullt mulig å produsere gooooodt øl i bryggeriet. Ølet blir skikkelig magisk.

Men, den byttes fort ut i et bedre produkt.

Jøss! Det samme hadde skjedd med min kompaktbrygger da jeg mottok den,- den hadde en stor bulk i siden. Men Bratberg sendte meg et nytt bryggeri på dagen, uten ekstra kostnader for meg! Så jeg skjønner ikke hvorfor de skulle være så kjipe denne gangen..  Dette er uansett ikke et firma jeg handler noe av lenger, da det er min erfaring at man får råvarer og utstyr av langt høyere kvalitet andre steder, til like lav eller lavere pris..
 
Tilbake
Topp