Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Jeg kjøpte min versjon 1 etter to BIAB brygg og er veldig fornøyd etter 14 brygg med kompaktbryggeren. Jeg byttet dog til ny kran som de har satt på versjon 2. At plasten er borte er et pluss, nesten alt som var av plast (håndtak og temp. regulator) var knekt når jeg hentet den på posten.

Løp og kjøp:)

Jonas
 
Det kan virke som at dere går gode for oppgraderingene til versjon 2, og det er jo betryggende :)

Må si jeg ble veldig overrasket når jeg fikk vite tykkelsen på godset. Versjon 1 har en tykkelse på kun 0,3mm, mens versjon 2 nå er oppgradert til 0,4mm. Det er en god økning rent prosentmessing, men det er fortsatt bare 0,1mm forbedring.

Det eneste som plager meg med dette kompaktbryggeriet, er størrelsen. En størrelse på 50-60L (liknende BB60) ville vært helt perfekt, men nå er jeg tross alt nybegynner og bør vel starte en plass? Utvikleren av kompaktbryggeriet har heller ikke planer om å utvikle en lik versjon med større volum. Mulig det blir en større utgave av en fremtidig versjon 3, men så lenge kan jeg ikke vente i uvissheten!:)
 
Det kan virke som at dere går gode for oppgraderingene til versjon 2, og det er jo betryggende :)
Det eneste som plager meg med dette kompaktbryggeriet, er størrelsen. En størrelse på 50-60L (liknende BB60) ville vært helt perfekt, men nå er jeg tross alt nybegynner og bør vel starte en plass? Utvikleren av kompaktbryggeriet har heller ikke planer om å utvikle en lik versjon med større volum. Mulig det blir en større utgave av en fremtidig versjon 3, men så lenge kan jeg ikke vente i uvissheten!:)

Om du ser for deg et behov lik det du stipulerer her, så hvorfor ikke hoppe i det med en gang? Koster litt mer til å starte med, men du kan perfeksjonere det bryggeriet du skal ha i lang tid fra dag 1.
 
Under har jeg plukket ut en handleliste av det utstyret jeg trur jeg trenger/er kjekt å ha til å begynne med. Det ville vært fint om noen av dere som har brygget før kunne kommentert dette. Er det noe som er unødvendig, dyrt, eller mangler?

Dette har en total kostnad på 10 172, noe jeg synest var litt dyrt til å begynne med. Kan det være en idee å droppe corneliusfat til å starte med? Ellers har jeg også samlet på en god mengde tomflasker, så det trengst ikke i første omgang. Øse og termometer medfølger selve kokekaret.

Capture.PNG
 
Synes noe av det du har valgt her er unødvendig dyrt.

Sammenlignet med prisene til Bryggselv:
Gjæringskar med kran får du til 199 (150,- spart)
Autohevert med pumpe, stor 199 (100,- spart)
Flaskefyller 59,- (66,- spart)
Håndkorker Bordmodell 399,- Denne er god nok. (1250,- spart)
15m spiralkjøler 990,- (200,- spart)


Fat kan du selvsagt vente med, det er smak og behag. Om du går for kun flasker så kan jeg anbefale
Flaskeskyller med pumpe 199,- (for desinfisering av flasker)
Flaskestativ 325,- for tørking av flasker.


Hydrometer er som det blir påpekt over her, også et must.


HansKr
 
Sist redigert:
  • Tusen takk for gode tips! Hydrometer har jeg hørt rykter om at både er gode nok og billigere på europris? Derfor dette ikke var lagt til i listen :) Jeg får handle litt her og litt på bryggselv ser det ut som da det var en del å spare der :)
 
Det du kan spare mye på er å gå for bjørnunger til lagring.
Selv har jeg sluttet å gjære med bøtter med kran. De to jeg kjøpte i starten begynte å lekke etter kort tid.
Men en med kran er greit å ha til flaskefylling. Kjøper du bøttene på ett sted tar de minst plass når de skal stables.
 
Jeg har bestilt den nye kompaktbryggeren. har ventet siden april.. og ringe dem i slutten av juni.. da fikk jeg beskjed at dem ikke kom før 22 september!!!! NEDTUR etter som jeg er sikkelig giret på og starte med brygging. og har ALT annet klart.

men det var bare og bite i det sure eple og vente. bestilte et par ferdig extrakt sett fra bryggselv i mellomtiden. en IPA på gjæring nå! :)

Mvh Nybrygger Espen
 
Spurte forleden dag om hvordan det ligger an med leveringstidspunkt, dessverre er den ytterligere forsinket :(

Her er svaret jeg fikk :
Hei
Den blir nok noe forsinket. Det er bestilt frakt frå Kina 20 september og vil være her i slutten av oktober
Sigbjørn

Så da blir det noen flere BIAB brygg til på 32 liters kjelen jeg kjøpte på Coop Obs i vår for skyllevannet.
Funker det også, så ingen krise her i heimen enda :)
 
I påvente av den nye bryggeren, har jeg mekket sammen en ny løsning for pumpa mi i dag. Sett mange fancy løsninger med pid, timer, buzzer og til og med en motstrømskjøler bygget inni verktøykasser.
Men jeg har i første omgang bare montert pumpe, med bryter og LED.

Så, her er min versjon av Brew Toolbox http://refsahl.net/blog/index.php/2014/09/brew-toolbox/

P9060830.jpg
 
Bare håper den svarer til forventningene, gjør den det, så klarer jeg å vente litt til.
Brygget siste brygg som BIAB på en alu kjele jeg kjøpte på Obs i vår for å varme skyllevannet i.
Så det blir nok et par brygg til på den før den nye bryggeren kommer. Men det gjør ikke noe, prøvde aldri BIAB først, så da får man litt erfaring med det også.
 
sente mail for 3 uker siden anngående ny bryggern som er forhondsbestilt. ville at de skulle sende me en kvern sammtidig når de får den inn. venter enda på svar. og er ikke første gangen jeg ikke får svar fra dem. møkkafirma?
etter og ha betalt mange tusen til dem forventer man svar på mail vertfall. enda de fikk en mnd på seg....
 
Det var synn, jeg fikk svar på mitt spørsmål etter to dager og med enda litt mer info dagen etter igjen.
 
Med dei oppgraderingene dette apparatet har fått har det vore utfordringer knyttet til utviklingen av apparatet. Me kunne ikkje godkjenne produksjonnstart av et apparat me ikkje kunne stå inne for. Me fikk tilsendt flere prototyper me underkjente og produsenten måtte tilbake til tegnebrettet. Dette dreiet seg om kvalitet på materialene og design og brukervennlighet.Først i juli ga me "good to go" for oppstart. Denne siste forsinkelsen er rein forsinkelse i produksjonen i Kina. Noe eg ikkje har kontroll over. Men nå er alle apparatene ferdigproduserte ,og er av en kvalitet og brukervennlighet me kan stå inne for. Håper dette kan være oppklarende.
Eg er fremdeles åleine som ansatt i dette firmaet og svarer på 30 email om dagen. Noen ganger glipper en mail. Det beklager eg
 
Er fornøyd med versjon 1 som jeg har hatt i to år nå. Kjøpte med en gang den ble lansert. Ca. 25 brygg på den. Håper bare at versjon 2 har bedre kokekapasitet når du skrur av det ekstra elementet. Må nå drive og skru av og på de ekstra 1.500 watt for å ha god kok. Har en på begge svir det seg. Isolert med liggeunderlag og får ikke "rullende" kok. Må bare få tid til å montere effektregulator som jeg tror vil Gjøre susen. Muligens det er standard på v2?

Men eller er jeg godt fornøyd med denne brygge gryten. Selv om jeg drømmer om Speidel...
 
Med tanke på at vi som er så heldige å få den nye versjonen av Bratberger, ikke får den før i begynnelsen av November. Er det da for seint å få til noe godt brygg før jul? Hadde gledet meg til hjemmelaget juleøl.
 
Lag noe som ikke har behov for lang lagring. F.eks en IPA eller Wit. De kan være drikkeklare etter 4 uker
 
Tilbake
Topp