Wyeast 2565 - Kölsch gjær

Hei

Jeg holder på å gjærer en kölsch for tiden. Den har nå stått 14 dager til gjæring ved 16[sup]o[/sup]C. Gjæren er Wyeast 2565, laget gjærstarter etter mrmalty.
OG: 1.052
SG: 1.015
Planlagt FG: 1.013

Det ligger en tykk gjærkake på toppen av ølet.
Ingen aktivitet har vært å spore de siste 5-6 dagene, tett bøtte og ingen produksjon av CO2.

1. Er gjæringen over?
2. Skal gjærkaken synke til bunn når gjæringen er over? (Dette er mitt første brygg der gjæren ikke har samlet seg på bunnen etter 14 dager)
3. Ettersom jeg har gjæret den kaldere (16[sup]o[/sup]C) enn mine andre brygg(19[sup]o[/sup]C) , vil gjæringen normal ta lengre tid?

Har planlagt å kjøre den ned gradvis til rundt 4[sup]o[/sup]C når gjæringen er ferdig, slik at gjæren bunnfeller skikkelig. Men må forsikre meg om at gjæringen faktisk er ferdig.
Skal måle SG på nytt om 3-4 dager for å se om det er noen forandring.

Setter pris på svar og tips:)
 
Jeg hadde en enormt tett krausen på en IPA med rug jeg brygget for et par uker tilbake. Den tok ca 18 dager før den sank til bunns.
 
Ser ut til at jeg får bare smøre meg med tålmodighet da.
18 dager etter gjærstart og fortsatt tett lokk med gjær.
 
Hva pokker skjedde her egentlig? Jeg har satt to bøtter i av samme brygget. Med safale-05. Det ene har gjæret og ploppet og sett helt normal ut. Det andre har ikke gitt fra seg et eneste plopp på to uker Gjæren i denne bøtta ble tilsatt på 28 grader som vel er altfor høy temperatur og jeg mistenker at dette er noe av forklaringen. Forøvrig har det vært plassert i ca 16 - 17  grader romtemperatur.

Jeg tok av lokket nå og kikket oppi for å måle brygget og ble møtt av ei hard kake med, tja, tipper noen her kan fortelle meg hva. OG var 1.045 og jeg målte nå 1.014. Det tyder jo på at det har gjæret godt uten å ploppe. Kan nok tyde på en at bøtta ikke har vært tett. Jeg smakte på ølet, og det smakte aldeles jævlig. Grusomt. Jeg løp til vasken og spyttet og skylte munnen med whisky...
Selvfølgelig forandres smaken ved lagring, men jeg synes som regel at man kan få en viss ide om hvordan ølet kommer til å smake ved å smake på ferdiggjæret øl i gjæringskaret.
 

Vedlegg

  • IMG_0226[1].jpg
    IMG_0226[1].jpg
    482,9 KB · Sett: 412
Det du ser her, er gjær. Gi den mer tid så vil den bunnfelle. Ikke gi opp ølet enda, det kan bli bedre med lagring. Men å tilsette gjæren på 28 grader for så å sette det kjølig kan stresse gjæren, som antageligvis er årsaken til at ølet ikke smaker særlig nå. La den få stå i to uker og se hvordan den utvikler seg.

Stol forøvrig aldri på gjærlåsen :)
 
Har satt en dunke med Kølsch og brukte wyeast sin kølsch gjær 2565.
Og var på 1.050 og gjæringskaret ble satt til ca 14 grader. Vørter oksygenert med o2.
Allerede etter i underkant av ett døgn, var stormgjæringen i full gang. Dette fortsatte i enda drøyt 2 dager til. Gjærlås flommet over og det var gjær-suppe over alt. Så roet det seg veldig, og nå er det veldig begrenset med aktivitet. Ikke brukt denne gjæren før, og lurer på om det er normalt med en så voldsom stormgjæring som jeg hadde?
 
Putre skrev:
Har satt en dunke med Kølsch og brukte Wyeast sin kølsch gjær 2565.
Og var på 1.050 og gjæringskaret ble satt til ca 14 grader. Vørter oksygenert med O₂.
Allerede etter i underkant av ett døgn, var stormgjæringen i full gang. Dette fortsatte i enda drøyt 2 dager til. Gjærlås flommet over og det var gjær-suppe over alt. Så roet det seg veldig, og nå er det veldig begrenset med aktivitet. Ikke brukt denne gjæren før, og lurer på om det er normalt med en så voldsom stormgjæring som jeg hadde?

Helt normalt :)
 
Putre skrev:
Har satt en dunke med Kølsch og brukte Wyeast sin kølsch gjær 2565.
Og var på 1.050 og gjæringskaret ble satt til ca 14 grader. Vørter oksygenert med O₂.
Allerede etter i underkant av ett døgn, var stormgjæringen i full gang. Dette fortsatte i enda drøyt 2 dager til. Gjærlås flommet over og det var gjær-suppe over alt. Så roet det seg veldig, og nå er det veldig begrenset med aktivitet. Ikke brukt denne gjæren før, og lurer på om det er normalt med en så voldsom stormgjæring som jeg hadde?

Hmmm.... Har erfaring på at denne gjærer egentlig rolig ut. Kølsch er min personlige favoritt. Hvor mye har du til gjæring i bøtten? God margin før du når toppen?
 
Hvilken temperatur gjærer du på da?

Kölsch skal vel gjæres relativt kaldt. Rundt 15 grader vil vel være passe. O :bank2:key,var litt raskt ute ser at det står 14 grader

Kenneth
 
Denne gjæren er jo en ekte "top-cropper", så om du hadde liten plass over vørteren så skal det nok ikke mye til før det "renner over". Bortsett fra at gjæren tar lang tid før den klarner, så er dette en av mine absolutt favorittgjærer.
 
Har opplevd en gang at denne gjæren tok helt av. Da brygget vi og gjæret i et bakeri. Var mye "interesant" i luften der. Vørter tøt ut gjærlås og det som verre var :)  Virket som den var ferdig gjæret på 2 dager. Ølet kom aldri lenger ned enn FG 1020. Ølet var hyperinfisert.... Eneste råd jeg kan gi fra mitt ståsted er; Gjær den ut, mål FG og smak....
 
Har brygget kölsch, med Wyeast 2565 kolsch.
Denne hadde OG 1.052 men har nå, etter 3 uker på 16 grader, stoppet på 1.023.
Mesket ved 65-66 grader.
Dette er merkelig, fordi det er andre forsøket på kölsch, og det samme skjer. Jeg satte starter med magnetrører etter forslag fra mr.malty. Ser andre sier at det er mulig å bevege dunken forsiktig, og skru opp tempen ett par grader... Er det en god ide?
Ølet smaker godt, men er jo ikke fornøyd så lenge det ikke gjærer ut som det skal. Noen tips til hva som blir gjort galt?
 
Refraktometer og oechslevekt.
Det er en ørliten forskjell på de 2, men forskjellen er konsekvent, og jeg velger alltid å benytte verdiene fra refraktometeret.
 
Det burde være passe korrekt.
Regner med du tilfører godt med oskygen.

Når det gjelde rforsiktig risting har jeg blitt frarådet dette en del ganger, av mer erfarne bryggere, men gjort det allikevel. Kan ikke se at det er verre enn å tappe om til sekundergjæring, som også setter gjæringen i gang igjen.
 
Jeg driver jo fortsatt med kun risting av dunken får å tilføre oksygen, fordi det har fungert godt i flere år. Så jeg kan jo forbedre en del av bryggingen på det omerådet.
Tenkte kanskje at denne typen gjær var litt lunefull, men det kan jo være for dårlig oksygentilførsel.
Det jeg da forsøker er å bevege gjærbøtta litt forsiktig, og øke temperaturen til 18-19 grader for å se hva som skjer...
 
Har en kölsch gjæret med wyeast 2565 som har stått til gjæring I snart to uker nå som ser ut til å trives svært godt I min kjellertemperatur på rundt 16 grader. Tenker derfor på å muligens høste en del av denne gjæren.
Er det noen som har noen gode tips til andre øl og eventuelle oppskrifter denne gjæren vil passe til smaksmessig?
 
Jeg har ikke prøvd akkurat den gjæren men jeg brygget en Altbier fra Jamils Brewing Classic Styles med wlp029 som jeg ble veldig fornøyd med. Det var mye maltsmak og et populært innslag forrige jul. Du finner sikkert oppskriften om du søker på 'Cowboy Alt'
 
Sist redigert:
Jeg har ikke prøvd akkurat den gjæren m noe jeg brygget en Altbier fra Jamils Brewing Classic Styles med wlp029 som jeg ble veldig fornøyd med. Det var mye maltsmak og et populært innslag forrige jul. Du finner sikkert oppskriften om du søker på 'Cowboy Alt'
Har også hatt stor suksess på Altbier med kolsh-gjær. Selv om min gjæret på 19-20 grader :) Brewing Classic Styles-boken er forøvrig å finne i pdf-format om man googler litt.
 
Tilbake
Topp