Flaskevasking, for lite nøye?

Helledussen. Jeg skyller med varmt vann fra kranen etter bruk, og før de skylles i Starsan. Ikke mye som irriterer meg mer enn overkill.
 
Om overkill irriterer deg, så kan du droppe starsan etter å ha skylt flaska også :) Er flaska nettopp tømt skyller jeg bare med kaldt vann med flaskespyler, og setter flaska til tørk, uten å desinfisere noe mer før bruk. Er ikke innholdet i flaska infisert, og alt av rester skylles ut, så ser jeg ikke helt hvor infeksjonsfaren skulle være. Har i alle fall aldri hatt en infisert flaske (bank i bordet). Er innholdet i flaska infisert derimot, så er det kanskje fornuftig med en desinfisering etterpå for sikkerhets skyld. Flasker som ikke er skylt rett etter bruk og andre skitne flasker går i et bad med kaustisk for å løse opp i grums, skylles så med flaskespyler, og has så i et starsanbad før de settes til tørk.
 
Fossdal skrev:
Helledussen. Jeg skyller med varmt vann fra kranen etter bruk, og før de skylles i Starsan. Ikke mye som irriterer meg mer enn overkill.

Dakar deg.. ;D Så greit det er at det er jeg som gjør det da.. Så slipper du å irritere deg >:D

Litt greit å kunne ta over 100 flasker i slengen og da. ;D men for all del.. dypp en` og en` flaske i Starsan, Eller gjør som foreslått. Drikk, skyll og fyll. Enklere blir det ikke.
 
jeg bare skyller flaskene med varmt vann etter drikking.  så skyller jeg bare med starsan før de skal fylles på nytt.  null problermer hittil
 
Blåser liv i en gammel tråd. Jeg ser alle skyller etter bruk, og det er sikkert veldig lurt. Men hva om man har vært lat og har uskyllede brukte flasker med årelange spor av gammel moro? Vil det holde å fylle de med PBW og varmtvann, la stå et kvarter, spyle ut, skylle med starsan og tappe i øl, eller må det hardcore sterilisering med koking og autoklaving?
 
Blåser liv i en gammel tråd. Jeg ser alle skyller etter bruk, og det er sikkert veldig lurt. Men hva om man har vært lat og har uskyllede brukte flasker med årelange spor av gammel moro? Vil det holde å fylle de med PBW og varmtvann, la stå et kvarter, spyle ut, skylle med starsan og tappe i øl, eller må det hardcore sterilisering med koking og autoklaving?
Vil tro at en omgang med PBW/Krystallsoda etterfulgt av starsan skylling rett før tapping holder i massevis. Er i alle fall det jeg har holdt meg til uten noen problemer :)
 
De gangene jeg har giddet å vaske flasker som ikke har blitt skylt, og dermed er nasty så har jeg lagt dem i varmt vann med PBW, noen timer. Deretter skylle og star san. Da er de aller fleste helt rene, de som da fortsatt har gunk har jeg kasta...
 
Blåser liv i en gammel tråd. Jeg ser alle skyller etter bruk, og det er sikkert veldig lurt. Men hva om man har vært lat og har uskyllede brukte flasker med årelange spor av gammel moro? Vil det holde å fylle de med PBW og varmtvann, la stå et kvarter, spyle ut, skylle med starsan og tappe i øl, eller må det hardcore sterilisering med koking og autoklaving?

Det løses ved å donere de flaskene til resirkulering. Er det noe det er nok av i livet mitt så er det tomflasker, så jeg bruker ikke en kalori på å få ren en som ser skitten ut ved visuell inspeksjon. Skyller godt rett etter brukt og så starsan på tappedagen. Bruker dog mest corneliusfat om dagen.
 
Det løses ved å donere de flaskene til resirkulering. Er det noe det er nok av i livet mitt så er det tomflasker, så jeg bruker ikke en kalori på å få ren en som ser skitten ut ved visuell inspeksjon. Skyller godt rett etter brukt og så starsan på tappedagen. Bruker dog mest corneliusfat om dagen.
Jeg har fylt samme prosedyre med skylling etter bruk og så ny skylling i StarSan rett før flasking igjen. Likevel har jeg hatt mye problemer med at det bruser over i det siste (uavhengig av sukkerinnhold)!

Etter å ha forhørt med med Bryggeland, Brygg Selv og flere bekjente, har jeg fått høre at de ikke har vært renset godt nok. Dvs: PBW er også nødvendig.
 
Etter en runde hvor flaskene mine hadde et hvitt belegg på seg etter (litt lang) behandling med PBW har jeg gitt det opp.
Noen andre som har vært borti det?
Det gikk hardt utover bryggekjelen også, for øvrig.
 
Noen gjærtyper er seigere å få skylt ut sporene etter enn andre. Saisonflaskene mine må alltid få en omgang med børsten, det holder ikke å skylle og riste.
 
Tilbake
Topp