Flaskevasking, for lite nøye?

Hei. Jeg har flasket ca 5 brygg hittil. Måten jeg har gjort det på er at jeg har vasket alle nye og brukte flasker første gang jeg brukte de. Deretter har jeg bare skylt de med varmtvann fra springen med en gang etter bruk, en og en, og satt de i et flaske/tørke tre. Før flasking så spyler/dusjer jeg de med star san i en flaskevasker. Synes dette er enkelt og overkommelig, og har ikke hatt noen infeksjoner, tror jeg da, som har kommet fra flaskene. Blir litt bekymret når jeg leser hvor nazi og nøye folk vasker flaskene sine ::) Har jeg bare hatt flaks som har unngått usmak i ølet fra flaskene mine, eller er min måte en ok måte å gjøre det på?
 
Gjør det på nøyaktig samme måte, med unntak av soaking i noen minutter i starsan i stedet for spyling. Aldri hatt problemer, men har kun 6 brygg på samvittigheten
 
Med flasker jeg allerede har skylt med varmtvann fra forrige bruk, legger jeg bare i starsan.
Men de siste gangene har jeg supplert med nye flasker fra bunnprisen, og da går det i PBW i oppvaskkummen, og legger 6 flasker der om gangen, og lar etikettene løsne, før jeg tar dem av, vasker utsiden med en oppvaskkost, sjekker innsiden av alle flaskene for å se at det ikke er noe ulumskheter nedi, før jeg skyller dem og tørker. Deretter gjør jeg det om igjen, men denne gangen starsan-løsning i oppvaskkummen. Funker fint for meg, uten alt for mye stress :)

(Men jeg tror kanskje det blir corneliusfat etter hvert... :p )
 
Skyller alltid flasken når den er tom. På flaskedag legger jeg alle i bad med PBW. Etterpå skyller jeg med vann for å få vekk PBW og skyller tilslutt i starsan. Hvis jeg kan droppe PBW-prosessen hadde det vert en befrielse.
 
Har ca 15 brygg på samme flaskene. Bare skylt etter tømming av innhold, 2min i starsanbad 1.5oz på 25L. Ingen infeksjoner så langt.
 
Så lenge flaskene er skyllet rene innvendig for synelig rusk og rask skal vel egentlig starsan eller annen dessinfisering være nok.
Det er dobbeltarbeid å skylle en ren flaske?
 
RoganJosh skrev:
Skyller alltid flasken når den er tom. På flaskedag legger jeg alle i bad med PBW. Etterpå skyller jeg med vann for å få vekk PBW og skyller tilslutt i starsan. Hvis jeg kan droppe PBW-prosessen hadde det vert en befrielse.

Jeg gjør det samme, men med vanlig Sun for oppvaskmaskin isteden for PBW. Bruker en 60 liters labbdunk for å bade flaskene i varmtvann, før dobbel skylling i kaldt vann. Star San i en flaskevasker (genial sak), og så på flasketre.
Har flasket nær 1000 flasker siste året uten infeksjoner eller flaskebomber, så jeg tror det er en grei rutine :)
 
Jeg bruker flaskespyleren fra v&b med varmtvann, og den geniale vinatoren eller hva f den kalles med starsann. Fiks ferdig med 20-30 flasker på notime.... Har den tregeste autoheverten, så jeg er som regel ferdig før den er det med omstikkingen... :)
Jeg bruker max 30 flasker i slengen da jeg fater det meste....
 
Etter flaskene er tomme. Skylder jeg de i varmt vann, så inn i oppvaskmaskinen. Har ikke hatt noe problem med dette, men har bare et par brygg på nakken. Ingen infeksjoner ennå hvertfall.
 
Oppvaskemaskinen? Kan ikke forstå at det gir spesielt god vask av flaskens innside, men den blir i det minste ganske varm.
 
Jeg bruker også oppvaskmaskinen for å vaske flasker. Selv om det virker helt håpløst, så er min erfaring at det fungerer forholdsvis bra. Er det mye gjær i flaskene, lar jeg dem stå med lit PBW først.

Så må de selvfølgelig desinfiseres før flasking.
 
Brastad skrev:
Bruker dere oppvaskmiddel når dere vasker i vaskemaskinen?

Jeg har pleid å bruke oppvaskemiddel (tabletter...), men regner temperaturen for å være viktigst, selv om jeg desinfiserer etterpå.
 
Trodde oppvaskmiddel kødder med skummet, men det gjelder kanskje ikke hvis man tar starsan i etterpå?
 
Brastad skrev:
Trodde oppvaskmiddel kødder med skummet, men det gjelder kanskje ikke hvis man tar starsan i etterpå?

Har ikke vært ett problem hos meg, men mulig at dette kan være ett problem hvis man har en mindre bra oppvaskemaskin som skyller dårlig. 
 
Selv hater jeg flaske-arbeid.

Planlegger å modifisere en oppvaskmaskin til å ta flasker. Ser for meg at jeg tar av "rotor-armen" inne i maskinen og heller kobler på en innretning med enkeltvise slanger og dyser.

Noen som har prøvd noe slik?
 
Flaskevasling for nøye

Skyller flaskene etter bruk. (Om jeg husker det) Behandler med varm Kaustikksoda, skyller grundig. Alu folie over tuten, og så over i autoklav i en time på 121°c ;D
 
Tilbake
Topp