Hva har jeg brygget?

13 liter til gjæring
1363 gr pilsner tørr ekstrakt
24 gram saaz på 60 min
12 gram saax v flameout
ibu ca 15
OG1,037
Gjær us o5,en pakke hydrert

Temp 13 grader 2 dager
15 grader 5 dager
17 grader ei uke før kold crash

Hva kaller man denne? Juksepils?
 
Temperaturen fikk meg til å tenke lagerøl, men ser nå at det er us-05. Trekker mitt forslag, og kommer med amerikansk blonde ale.
 
Tror blonde ale er det nærmeste. I etterkant tror jeg Nottingham ale yeast på den tempen hadde vært lurere? Er lei av fruktige øl men ville ha noe som ble litt kjappere ferdig
 
Ølet er på dunk enda men ferdig utgjæret. Minner veldig om pils , men med litt mer humle smak og en anelse mer fruktig. Fargen veldig lys foreløpig, lovende dette. Pilsner esque blir navnet;)
 
Den er brutt;). Re kalibrering av hydrotmeter gir OG 1,04 og FG 1,008. God utgjæring til å være ekstrakt! Om denne blir bra så skal jeg prøve samme oppskrift med pils gjær:)
 
Liten oppdatering: Jeg har jo vært på en "quest" om å lage pils-pilsneresque saker av ekstrakt da det er denne metoden jeg brygger mest etter.

Denne ølen nærmer seg. Den har som sagt gjæret ut på linje med tysk pils og fargen er veldig lys- det kommer bilde her etterhvert for de som er interesserte. Smaken minner mest om Kolsch utenom at den mangler litt den "vinøse" kvailteten jeg husker kolsch har.
 
Tilbake
Topp