O2 flow-meter nøyaktighet

bjønn

Norbrygg-medlem
Kontroll av O2 flow-meter.

Jeg har begynt med ren O2 "for aeration", og følte behov for å kontrollere flow-meteret. Er eier av 3 stk., ref. foto. To av metrene er av samme konstruksjon. Det ene av disse er merket L/min. AIR, med skala 0 – 3., det andre L/min. O2, med skala 0 – 1,5. De ble kjøpt "på nettet" ved å benytte en link som var oppgitt i et innlegg her på Forumet. Så jeg tror nok at det er flere som er eier av samme varen, og kan være interessert i hva andre har erfart om nøyaktigheten. Det tredje er den typen som er fast montert på O2-utstyret som selges av Bryggselv. Dette er beregnet for så høy gass-strøm at det neppe er anvendelig for den alminnelige hjemmebrygger, i alle fall hvis man lever etter den regelen som Gahr gikk ut med: 1 L/min. i 1 min. for 20 liter vørter.

For prøving ble de 3 flow-metrene koblet i serie, og gjennomstrømmet gass ble samlet/målt ved å lede den inn i ei plastflaske som lå med tuten neddykket i vann. Ved start var flaska fyllt med vann, og tiden det tok for å presse ut 1 liter ble registrert.

Resultat(er):

1. Med utslag 1 L/min. på O2-meteret ble oppsamlet gass i flaska målt/omregnet til 1,7 L/min. Altså et heller stort avvik.

2. Med Gahr fortsatt i tankene ville jeg finne skalautslaget som ga meg 1 L/min. Det ble 0,4.

3. AIR-meteret viste litt mindre enn O2-meteret, men kan godt brukes om hverandre.

4. Det ble gjort en egen test med O2-meteret fra Bryggselv, med skalautslag 5L/min. Kontrollmengden gass ble målt/omregnet til 9L/min. Altså omtrent det samme store prosentvise avviket som for de to andre flow-metrene som har vært prøvd her.

Kommentar:

Jeg er klar over at et testresultat som er så grovt avvikende fra det som var forventa, kan reise tvil om testmetoden (og/eller testeren). Vil da opplyse at det ga samme resultatet å veie gjennomstrømmet O2 i stedet for å måle volum (gassflaska ble veiet før og etter).

Konstruktive merknader blir mottatt med takk.
 

Vedlegg

  • IMG_1559.JPG
    IMG_1559.JPG
    279 KB · Sett: 50
Og kanskje flere kilder til lekkasje.
Men brukte du med steinen som du bruker, i enden av slangen?
Vet det ikke vil gi korrekt bilde av selve flowmeteret, men du vil vel helst
ha ønsket o2 i bøtta. Så om det viser 0,5 eller 1,5 betyr egentlig lite.
 
Tilbake
Topp