Hvilken effektivitet og hva anbefales av parti- vs kontinuerlig skylling?

Hei,

Ettet å ha brygga 40 brygg i enten Terrassebryggeri eller Brew-In-A-Bag i 22-liters saftkjele har vi nå funnet ut at vi skal gå over til å meske i kjøleboks.
Hovedårsaken er at vi ønsker bedre kontroll over mesketemperatur for enklere å kunne gjenskape og forbedre bryggene våre.
(Særlig i Terrassebyggeriet har vi hatt store problemer med å få jevn og konstant temperatur).

Tidlig i uka kjøpte vi derfor en 51-liters Igloo og satte inn en "EasyMasher GOT" som ble kjøpt på Vin&Bar.

På tirsdag hadde vi en bryggerunde, og dette var såpass vellykket at jeg i dag var innom Seasea igjen og kjøpte en 90-liters boks.
Med disse to har vi godt med plass også til å lage relativt sterke øl i våre tre kokekjeler på 75+22+22 liter.

Så over til spørsmålet mitt:
Hva slags skyllemetode anbefales (kontinuerlig eller partskylling)?
Og hva slags utbytte får dere?

På den gjennomførte bryggingen hadde vi 12,1kg malt i boksen og mesket i ca 75 minutter, med en temperatur fra ca 67C ved start til ca 65,5 ved slutt.
Deretter skylte vi med to ganger 17 liter vann på 78-80 C.
Ihht våre beregninger endte vi med en effektivitet på ca 70%, som er en klar forbedring fra 60-65% som vi er vant med fra det gamle oppsettet
Men etter det jeg mener å ha sett er det flere her på forumet som opererer med effektivitet på 80-85%.

Hva anbefaler dere som har holdt på med dette en stund (eller lenge)?
 
Bruker også partiskylling, og ligger på 82-83%.
aner ikke hva som er best, men syns partiskylling er enklest, og klager ikke over resultatet.
 
Torvald skrev:
FrodeNor skrev:
Vi bruker partiskylling. Liggeer på ca 85%

Kan du forklare metoden deko bruke? tenker då spesielt på kor mange liter, tidskjema og temperaturer.
har ved partiskylling oppnådd 92%.
jeg bruker en enkel regel....
malten blandes til forhold :3-1 dvs 5 kilo malt - 15 liter vann.
dette gir +/- 10 liter vørte.
kjører deretter 2 skyllinger på 10 liter.
hovedsaken er 3 skyllinger inkludert mash, som gir like mye ut.
siste skyllingen ligger da ca 5 grader høyere enn forrige skylling...
 
ØysteinM skrev:
Så over til spørsmålet mitt:
Hva slags skyllemetode anbefales (kontinuerlig eller partskylling)?
Og hva slags utbytte får dere?

Tja. Jeg tror den største forskjellen er hvor lang tid du bruker på bryggedagen. Kontinuerlig skylling tar nødvendigvis lengre tid. Forskjellen i utbytte tror jeg ikke nødvendig trenger å være så veldig stort, men i de fleste tilfellene vil kontinuerlig skylling gi best utbytte. I det store og det hele blir det en kostnadsvurdering av hva som er viktigst av tid og penger.
 
Torvald skrev:
FrodeNor skrev:
Vi bruker partiskylling. Liggeer på ca 85%

Kan du forklare metoden deko bruke? tenker då spesielt på kor mange liter, tidskjema og temperaturer.

Ønsker 44 liter vørter før kok. Bruker 11 kg malt

Vi tar utgangpunkt i at malten absorberer 1l/kg vann

Vi skyller 2 ganger.  44/2 = 22

Vi har i ca 2.5l pr kg malt til innmesking.
11*2,5 = 27,5 liter til innmesking.

Mesken absorberer 11*1 = 11 liter

Vann til første skylling: 22 - (27,5 - 11) = 5,5 liter
Vann til andre skylling: 22 liter (Mesken absorbert ikke noe vann)

Mesker i 60 min ved ca 66 grader. Rører veldig godt.
Vi har så i 5,5 liter nesten kokende vann slik at vi oppnår ca 78 grader. Rører godt. Venter i 20 min.
Resirkulerer et par liter. Tapper ut vørteren.
Har så 22 liter nesten kokende vann slik at vi oppnår 78 grader. Rører godt. Lar den stå i 20 min. Resirkulere et par liter. Tapper så ut vørteren.
 
Grove skrev:
ØysteinM skrev:
Så over til spørsmålet mitt:
Hva slags skyllemetode anbefales (kontinuerlig eller partskylling)?
Og hva slags utbytte får dere?

Tja. Jeg tror den største forskjellen er hvor lang tid du bruker på bryggedagen. Kontinuerlig skylling tar nødvendigvis lengre tid. Forskjellen i utbytte tror jeg ikke nødvendig trenger å være så veldig stort, men i de fleste tilfellene vil kontinuerlig skylling gi best utbytte. I det store og det hele blir det en kostnadsvurdering av hva som er viktigst av tid og penger.

På en annen side er det mindre jobb med kontinuerlig skylling.. hvis du får kalibrert det riktig kan du bare sette den på og vente til kjelen din er full.. Ved partiskylling må du stå og røre og resirkulere osv. (Brygger du hver dag blir valget enkelt) :)
 
Riis'en skrev:
På en annen side er det mindre jobb med kontinuerlig skylling.. hvis du får kalibrert det riktig kan du bare sette den på og vente til kjelen din er full.. Ved partiskylling må du stå og røre og resirkulere osv. (Brygger du hver dag blir valget enkelt) :)

Godt poeng.
 
I grove trekk er vel det meste sakt, men jeg vil likevell si noen ord om min erfaring med kontinuerlig- vs partiskylling.

Når jeg begynte med brygging i 2003 benyttet jeg partiskylling.
Det var ikke alltid jeg var like fornøyd med det ferdige resultat, så i håp om å oppnå bedre resultat kastet jeg meg på alle
"gode" råd. Ett av dem var kontinuerlig skylling.

Når jeg begynte med kontinuerlig skylling merket jeg snart at jeg hadde mistet kontrollen over temperaturen i mesken.
Pga varmtap i rør og pumpe falt temperaturen drastisk under mesking, så da var det å isolere rør, dette var ikke nok, så da var det ekstern varmekilde som var det neste, så var det regulator....... når alt dette var på plass hadde jeg ca like god kontrol over temperaturen som det jeg hadde ved partiskylling.
Hente også at jeg måtte røre i mesken for å unngå at den kontinuerlige skyllingen skulle lage kanaler i mesken, for hvis det skulle skje ville utbyttet potensielt sett bli lavere ved kontinuerlig skylling enn ved partiskylling.

Som ett forsøk på å "forsvare" invisteringene ved kontinuerlig skylling tenkte jeg at systemet kanskje egnet seg til stegmesking,
men ved moderat tilførsel av varme var det ikke lett å få en tifredstillende økning i temperaturen innen ett akseptabelt tidsperspektiv.

Så nå partiskyller jeg.....

Jeg påstår ikke at kontinuerlig skylling er tull, men tror at ett slikt system må designes med omhu.
Skulle jeg startet forfra ville jeg prøvd ett lukket system, nedsenkbarpumpe og rør montert internt i meskekaret.
Men man skal vel ikke mekke lenge før ett slikt system koster det samme som en Speidel.

Uansett: pariskylling gjør jobben.


 
 
Takk for mange gode innspill.

Da har jeg en god ide om at vi kjører videre med partiskylling, med noen små justeringer.
Om vi må røre litt i mesken når vi har i nytt skyllevann er ikke det så store jobben. Får heller ta seg en 5-minutters pause i brygge-ølen mens man rører  :biersmile:
 
Tilbake
Topp