Birger Eriksen-dagen

Wow håper du har god ventilasjon
Veldig spent på hvordan resultatet av det blir. Kvaliteten på det ferdige ølet :)
Det håper jeg også, at det ikke blir for mye kondens i rommet, og god ventilasjon... Tjaaa fåreløpig verken ser eller kjenner jeg kondens på tak, vegger, eller plisegardinen over vinduet så krysser fingrene :p
IMG_20240409_114609_copy_3968x2976.jpgIMG_20240409_114630_copy_2976x3968.jpg

Nå fikk jeg grei pre boil, så drar frem refraktometer etter et par timer så jeg kan følge med uten å kjøle 1dl hver gang. Det planlagte brygget skal ha en OG på 1.105 så når jeg kommer dit så kjøler jeg ned uavhengig av volum tenker jeg.
 
Sist redigert:
Verdant var jaggu fin den i Birger. Tar en fjorårets nå. Konka ut tidlig i gjæringa, men det var beregnet siden det uansett skulle demerara sukker og ec1118 nedi.

Hatt en tur i hagen, og montert åpnere i drivhus vinduene. Skyller snart mesk 2 og ser ut som rundt 1.085 før koking, 65 liter.received_295889686878218.jpeg
 
Det håper jeg også, at det ikke blir for mye kondens i rommet, og god ventilasjon... Tjaaa fåreløpig verken ser eller kjenner jeg kondens på tak, vegger, eller plisegardinen over vinduet så krysser fingrene :p
Vis vedlegget 67129Vis vedlegget 67128

Nå fikk jeg grei pre boil, så drar frem refraktometer etter et par timer så jeg kan følge med uten å kjøle 1dl hver gang. Det planlagte brygget skal ha en OG på 1.105 så når jeg kommer dit så kjøler jeg ned uavhengig av volum tenker jeg.
Jeg ville brukt hydrometer og innimellom, et refraktometer har jeg erfart kan bli lurt av den vørteren der, samt med så mye humleoljer.
 
Jeg ville brukt hydrometer og innimellom, et refraktometer har jeg erfart kan bli lurt av den vørteren der, samt med så mye humleoljer.
Ja da var bare for å vite sånn ca, men de var nå enige når jeg prøvde de mot hverandre :)
IMG_20240409_150621_copy_2976x3968.jpg
IMG_20240409_153249_copy_2976x3968.jpg
IMG_20240409_171839_copy_2976x3968.jpg

Gjær pitchet og bøtta på plass, da er det bare å vaske så er alt i boks....... Ååååååå faen....
IMG_20240409_153948_copy_2976x3968.jpg

Jaja, godt utbytte og trivelig bryggedag, kan ikke erstattes med lang kok, neivel, da lærte man det.. Så @loebrygg , jeg tror vi allerede i dag kan konkludere med hvordan dette ølet blir :(

Nå var det ikke sånn at vørteren smakte veldig brent, og nå som den er søt og fullstappa med bitterhumle føles det som om dette går bra, men jeg er redd dette går rett i klosettet om 3 uker... Det var som f*en... Skal ikke ta sorger på forskudd, men føles litt som om slaget er tapt :confused:

Vel, nå er ikke dette mitt første brente rodeo så en god dose oppvaskpulver og noen ml fosforsyre gjør mesteparten av jobben. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hva jeg skaper med den komboen, men det bruser godt og gjør jobben, høhø.
IMG_20240409_162910_copy_2976x3968.jpg

Man må gjøre den noen ganger, men en halvtime så er det som om det aldri skjedde :)
IMG_20240409_171746_copy_2976x3968.jpg

Da blir det å gå i tenkeboksen, for det er ikke sånn at jeg legger meg ned å griner og gir opp, nei absolutt ikke... Eller kanskje, okey da, en furteøl blei det...
IMG_20240409_171943_copy_2976x3968.jpg
 
Sist redigert:
Ja da var bare for å vite sånn ca, men de var nå enige når jeg prøvde de mot hverandre :)
Vis vedlegget 67136
Vis vedlegget 67137
Vis vedlegget 67140

Gjær pitchet og bøtta på plass, da er det bare å vaske så er alt i boks....... Ååååååå faen....
Vis vedlegget 67138

Jaja, godt utbytte og trivelig bryggedag, kan ikke erstattes med lang kok, neivel, da lærte man det.. Så @loebrygg , jeg tror vi allerede i dag kan konkludere med hvordan dette ølet blir :(

Nå var det ikke sånn at vørteren smakte veldig brent, og nå som den er søt og fullstappa med bitterhumle føles det som om dette går bra, men jeg er redd dette går rett i klosettet om 3 uker... Det var som f*en... Skal ikke ta sorger på forskudd, men føles litt som om slaget er tapt :confused:

Vel, nå er ikke dette mitt første brente rodeo så en god dose oppvaskpulver og noen ml fosforsyre gjør mesteparten av jobben. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hva jeg skaper med den komboen, men det bruser godt og gjør jobben, høhø.
Vis vedlegget 67139

Man må gjøre den noen ganger, men en halvtime så er det som om det aldri skjedde :)
Vis vedlegget 67141

Da blir det å gå i tenkeboksen, for det er ikke sånn at jeg legger meg ned å griner og gir opp, nei absolutt ikke... Eller kanskje, okey da, en furteøl blei det...
Vis vedlegget 67142
Bytt til større gjæringskar! :eek:
 
Det kan være lurt å halvblande med vann for å få en god måling.
Det kan det og har gjort det noen ganger, men akkurat i dag så var de enig og jeg prøvde å se om jeg manuelt kunne manipulere hydrometeret med hånda, men den nektet så jeg gadd rett å slett ikke :)

Forøvrig var tilten også enig, og da orker ikke jeg å være budbringeren med dårlige nyheter, da trekker jeg meg stille tilbake og tenker at dette blir....... Brent Birger uansett, buuuuuuurrrrn in heeeeeeell :p
 
Siden jeg ikke fyrer av kanonen før nærmere 12, lurer jeg på om jeg skal adoptere den tanken...men hva mellomlagret du i? Tåler normale gjæringsbøtter mesketemperaturer, eller bør jeg finne frem det jeg har av kjeler for å oppbevare det i mens jeg "mellomvasker"?
Jeg tror de fleste gjæringsbøtter tåler opptil 120 grader. Jeg fyller mine med 80 graders vann til stadighet.
 
I år ble det en kamp. Birger ga mye motstand, men etter mange timer havnet vi i mål med 12,5 liter og OG på 1.114.
Gikk litt ekstra tid her også, uten at jeg helt forstod målingene underveis, helt til jeg la merke til et tall i oppskrifta. Meskeeffektivitet 85%. Det hadde jeg glemt å forandre på da jeg laga ny oppskrift i går kveld! Den skal jo stå til 70% på sånt øl som dette. :p
 
Tilbake
Topp