Så fint å høre at jeg ikke er aleine om å lure på det der
.
Jeg foretrekker absolutt at det er helt stille i gjærlåsen. Men nærmer det seg to minutter, gir jeg opp, og flasker.
Du skal være veldig sikker på at karet ditt er helt tett om du skal bruke gjærlåsen som pålitelig vitne. Jeg trur flatbottom'en min er helt tett om jeg har sørga for å skru ordentlig til, men jeg har opplevd at det har begynt å ploppe litt igjen etter at jeg har skrudd "korkene" på lokket ekstra godt til. Så det skal lite til før gjærlåsen gir falsk melding.
Jeg trur du skal glemme den hovedregelen. Når hovedgjæringa er ferdig, er den ferdig, og så kan du legge til noen dager. Men jeg trur det er forskjeller på gjærtypene når det gjelder hvor lenge de kan holde på og småspise. Særlig med belgisk gjær har jeg opplevd at det har tatt en evighet (= to uker ekstra) før ploppefrekvensen endelig er blitt så lav at jeg har tenkt at nå kan jeg flaske. Og så er forskjeller når det gjelder hvor flink jeg har vært til å stelle alt på den rette måten.
Egentlig blir det veldig mye magefølelse som avgjør for meg
. Men dette er et av de (mange) spørsmåla der jeg gjerne skulle hatt mer håndfast viten.