LalBrew NovaLager

Skal brygge en pils med denne gjæren nå snart. Er det noen flere erfaringer her med denne gjæren? Tenkte i utgangspunktet å gjære på 12 grader.
Er nå på 60 dager @ 2 ℃ med NovaLager
Det er ingenting galt med gjæren hos meg, men den gir ikke en Tysk Pils.
Ingen usmaker, men den krevde like lang tid for å bli ‘ferdig’ som jeg har med 34/70.
+ at 34/70 gir deg Tysk Pils :cool:
 
Brygget New Zealand pils med denne gjæren i går. To pakker, 23 liter og gjæring på 14 grader. Heftig aktivitet i dag, så denne ser ut til å jobbe raskt! Får ta en måling allerede i morgen.
 
Som variasjon til w 34/70 og siden uvalget av ferskgjær ikke er helt ..ferskt for tia -tenker jeg prøve denne,
men pitch rate? 1 eller 2 pakker på 19 liter(1.047)?
 
Som variasjon til w 34/70 og siden uvalget av ferskgjær ikke er helt ..ferskt for tia -tenker jeg prøve denne,
men pitch rate? 1 eller 2 pakker på 19 liter(1.047)?
Screenshot_20240925_131825_com.android.chrome.jpg

Er jo ikke mye over 1 pakke, men jeg ville nok kjørt 2 uansett, men dette er for å gjære på 12 grader.
 
Som variasjon til w 34/70 og siden uvalget av ferskgjær ikke er helt ..ferskt for tia -tenker jeg prøve denne,
men pitch rate? 1 eller 2 pakker på 19 liter(1.047)?
Jeg hadde nok laga en liten starter på ei pakke, men jeg har jo alltid startervørter stående. Synes jeg får så treig start når jeg bruker tørrgjæren direkte. (Det har ikke noe med dehydrering eller ikke å gjøre.) Men ellers trur jeg egentlig det holder med ei pakke.

Et lite knep er å gi en dose oksygen ikke for lenge etter at du har sett tegn til at lagtida er over. Det vil svare til å øke gjærmengden ganske mye - teoretisk til en fordobling - fordi gjæren, som da har formert seg én gang, vil få bygget opp fulle sterollagere igjen, og på en måte være jevngod med "ny" gjær.

Men har du to poser, så skader det vel ikke.
 
Jeg bruker 2 pakker (sikkert overkill) på 20/25 liter. Strør tørrgjær over vørteren og gjærer på 17 grader. Fort igang, og er gjerne ferdig på 4 dager. Men lar den stå i 14 dager. Øker temp . til 20 grader etter stormgjæringa.
 
Pleier å la stå like lenge etter som hovedgjæringa før jeg kaldkrasjer. Her 8 dager.
Er det lurt å vente lenger, tro?
Det er Palmers tommelfingerregel, også:).

Jeg kan godt la det stå lenger om det passer bedre reint praktisk; det gjør ikke noe, trur jeg. Om jeg har svovel i pilsen, kan jeg la den stå i romtempeartur flere dager ekstra (som regel uten at det hjelper:)).
 
Ingen dum regel, men jeg har egentlig ingen regel lengre. Pils har jeg alltid ihvertfall latt stå 14 dager, eller hvis noe ser ut til å være ferdig etter 4 dager, lar jeg det ihvertfall stå en uke til
 
Og hva menes egentlig med "ferdig"? Helt stille i gjærlåsen? To plopp i minuttet, eller bare ett? Bunnfelt og klar vørter?
Stabil sg over 2 dager?
 
Flott at Palmer er like utålmodig som meg, men jeg har begynt å lure. Det er liksom en regel at det skal være 14 dager for ale og 21 for lager.

Jeg bruker gjennomsiktig gjæringskar (apollo) og når jeg ikke ser mer aktivitet, verken visuelt eller på iSpindelen tenker jeg at hovedgjæring er ferdig. Modner da like lenge som hovedgjæringa varte før jeg redusere temp med 6 grader per døgn og så holder det på 1 grad i 3 dager før fating. Ølet er ikke helt klart før jeg kaldkrasjer, men det blir det før fating.

Det blir alltid kortere enn "regelen" tilsier. Blir ølet bedre om jeg venter lenger før jeg reduserer temperaturen, tro? Jeg ser jo at det dukker opp bobler midt i karet av og til i løpet av modninga.
 
Og hva menes egentlig med "ferdig"? Helt stille i gjærlåsen? To plopp i minuttet, eller bare ett? Bunnfelt og klar vørter?
Stabil sg over 2 dager?
Så fint å høre at jeg ikke er aleine om å lure på det der:).

Jeg foretrekker absolutt at det er helt stille i gjærlåsen. Men nærmer det seg to minutter, gir jeg opp, og flasker.

Du skal være veldig sikker på at karet ditt er helt tett om du skal bruke gjærlåsen som pålitelig vitne. Jeg trur flatbottom'en min er helt tett om jeg har sørga for å skru ordentlig til, men jeg har opplevd at det har begynt å ploppe litt igjen etter at jeg har skrudd "korkene" på lokket ekstra godt til. Så det skal lite til før gjærlåsen gir falsk melding.
Flott at Palmer er like utålmodig som meg, men jeg har begynt å lure. Det er liksom en regel at det skal være 14 dager for ale og 21 for lager.

Jeg bruker gjennomsiktig gjæringskar (apollo) og når jeg ikke ser mer aktivitet, verken visuelt eller på iSpindelen tenker jeg at hovedgjæring er ferdig. Modner da like lenge som hovedgjæringa varte før jeg redusere temp med 6 grader per døgn og så holder det på 1 grad i 3 dager før fating. Ølet er ikke helt klart før jeg kaldkrasjer, men det blir det før fating.

Det blir alltid kortere enn "regelen" tilsier. Blir ølet bedre om jeg venter lenger før jeg reduserer temperaturen, tro? Jeg ser jo at det dukker opp bobler midt i karet av og til i løpet av modninga.
Jeg trur du skal glemme den hovedregelen. Når hovedgjæringa er ferdig, er den ferdig, og så kan du legge til noen dager. Men jeg trur det er forskjeller på gjærtypene når det gjelder hvor lenge de kan holde på og småspise. Særlig med belgisk gjær har jeg opplevd at det har tatt en evighet (= to uker ekstra) før ploppefrekvensen endelig er blitt så lav at jeg har tenkt at nå kan jeg flaske. Og så er forskjeller når det gjelder hvor flink jeg har vært til å stelle alt på den rette måten.

Egentlig blir det veldig mye magefølelse som avgjør for meg:). Men dette er et av de (mange) spørsmåla der jeg gjerne skulle hatt mer håndfast viten.
 
Så fint å høre at jeg ikke er aleine om å lure på det der:).

Jeg foretrekker absolutt at det er helt stille i gjærlåsen. Men nærmer det seg to minutter, gir jeg opp, og flasker.

Du skal være veldig sikker på at karet ditt er helt tett om du skal bruke gjærlåsen som pålitelig vitne. Jeg trur flatbottom'en min er helt tett om jeg har sørga for å skru ordentlig til, men jeg har opplevd at det har begynt å ploppe litt igjen etter at jeg har skrudd "korkene" på lokket ekstra godt til. Så det skal lite til før gjærlåsen gir falsk melding.

Jeg trur du skal glemme den hovedregelen. Når hovedgjæringa er ferdig, er den ferdig, og så kan du legge til noen dager. Men jeg trur det er forskjeller på gjærtypene når det gjelder hvor lenge de kan holde på og småspise. Særlig med belgisk gjær har jeg opplevd at det har tatt en evighet (= to uker ekstra) før ploppefrekvensen endelig er blitt så lav at jeg har tenkt at nå kan jeg flaske. Og så er forskjeller når det gjelder hvor flink jeg har vært til å stelle alt på den rette måten.

Egentlig blir det veldig mye magefølelse som avgjør for meg:). Men dette er et av de (mange) spørsmåla der jeg gjerne skulle hatt mer håndfast viten.

og selv om det plopper litt kan det godt hende ølet er ferdig. Det vil normalt da være rundt 0,8 vol C02 i ølet ved romtemp.
Jeg tror ikke det er lurt å vente til det er heelt flatt. Det kan ta eevigheter og neppe gunstig
 
og selv om det plopper litt kan det godt hende ølet er ferdig. Det vil normalt da være rundt 0,8 vol C02 i ølet ved romtemp.
Jeg tror ikke det er lurt å vente til det er heelt flatt. Det kan ta eevigheter og neppe gunstig
Det varierer veldig. Noen ganger kan det være helt stille etter fire dager. Så jeg har lite tru på at det har noe som helst med CO2 som går ut av oppløsning å gjøre, nettopp fordi det varierer så mye.

Flytter jeg en dunk med et øl som er gått ferdig, til et rom der det er et par grader varmere, ser jeg en liten effekt av det der, men den varer ikke lenge.

Noen skadelig effekt trur jeg du skal la det stå lenge før du får. Det vil vel alltid være ønskelig å utsette ølet for minst mulig varme etter at det er ferdig, men farlig er det neppe. Autolyse trengs det mer tid på å få til i en liten hjemmebryggerdunk.​
 
Sist redigert:
Det varierer veldig. Noen ganger kan det være helt stille etter fire dager. Så jeg har lite tru på at det har noe som helst med CO2 som går ut av oppløsning å gjøre, nettopp fordi det varierer så mye.

men da kan det jo være at det ikke er helt tett. Jeg tror hvis det er helt tett vil det altid boble litt selv om det er helt ferdig

Det blir som å åpne en øl. Den er ferdig utgjæra, men vil gi fra seg CO2 til den er helt flat
 
Tilbake
Topp