Deilige bilder!!!

IMG_8062.jpeg

På besøk hos far i Nederland. Gamlefar, oldefar, han har mange namn, koser seg med pils fra Lommedalen. Vi kjører med glede 1500 km bare å høre at han sier: «ahhhhh, endelig, så deilig», mens han steker verdens beste egg og bacon.

Beste dommer-skjema som finnes i verden.

«True value of life measures in love, not in money»

Ha en fin dag alle sammen, ikke glem å gi en venn en klem.

Nici

Her er oppskriften/logboka: https://share.brewfather.app/Ng0JJBof3Ko1t1

Vis vedlegget 69562

På besøk hos far i Nederland. Gamlefar, oldefar, han har mange namn, koser seg med pils fra Lommedalen. Vi kjører med glede 1500 km bare å høre at han sier: «ahhhhh, endelig, så deilig», mens han steker verdens beste egg og bacon.

Beste dommer-skjema som finnes i verden.

«True value of life measures in love, not in money»

Ha en fin dag alle sammen, ikke glem å gi en venn en klem.

Nici

Her er oppskriften/logboka: https://share.brewfather.app/Ng0JJBof3Ko1t1
Hvor i Nederland er du?

Pilstapping. Alltid et syn som løfter sjelen :) .
Tapping P19 2024.jpg
Den gamle Rickenbach'en er perfekt til å flaske fra, og flatbottom'en kan jeg også få ut så å si alt ølet fra uten å virvle opp gjæren. Jeg bare bikker den opp i bakkant etter hvert. (Sklimatte i forkant!) Det jeg sitter igjen med, er en halvliter øl/gjær. Og når karet er fullt med CO2 når det er tømt for øl, er det ideelt for høsting av gjæren: Jeg kan svirvle rundt det som er igjen til det er ei tynn suppe uten at at jeg blander inn noe oksygen, og så helle det over på et glass som jeg fyller helt. Da holder gjæren seg rimelig godt.

Når det får satt seg i glasset er det minst 2-3 dl tjukk, kremet gjær. Hvor mye varierer litt. I dag var det ikke mer enn maks 3 dl, vil jeg tru. Så lenge den er fersk, regner jeg med at det er et par hundre milliarder celler per dl. Så de tre desiliterne er mer enn nok til en ny batch. Men jeg bruker nok det meste av det.

Sist redigert:
Pilstapping. Alltid et syn som løfter sjelen :) .
Vis vedlegget 69740
Den gamle Rickenbach'en er perfekt til å flaske fra, og flatbottom'en kan jeg også få ut så å si alt ølet fra uten å virvle opp gjæren. Jeg bare bikker den opp i bakkant etter hvert. (Sklimatte i forkant!) Det jeg sitter igjen med, er en halvliter øl/gjær. Og når karet er fullt med CO2 når det er tømt for øl, er det ideelt for høsting av gjæren: Jeg kan svirvle rundt det som er igjen til det er ei tynn suppe uten at at jeg blander inn noe oksygen, og så helle det over på et glass som jeg fyller helt. Da holder gjæren seg rimelig godt.

Når det får satt seg i glasset er det minst 2-3 dl tjukk, kremet gjær. Hvor mye varierer litt. I dag var det ikke mer enn maks 3 dl, vil jeg tru. Så lenge den er fersk, regner jeg med at det er et par hundre milliarder celler per dl. Så de tre desiliterne er mer enn nok til en ny batch. Men jeg bruker nok det meste av det.

Bruker du "vanlig" sukkerlake til karbonering nå?

Bruker du "vanlig" sukkerlake til karbonering nå?
Jepp, har brukt druesukker lenge nå. Kjøpte en 25 kg sekk på Strømmen:). Kan jo brukes til mer enn bare karbonering.

Jeg har aldri trudd at speise er bedre enn sukker, eller i alle fall ikke etter at jeg gjorde et nokså grundig forsøk i brülosophy-stil med det, og fant ut at det rett og slett ikke var mulig å kjenne noen forskjell.

Det har i teoreien den fordelen at du ikke endrer smaksprofilen eller alkoholinnholdet, men i virkeligheta er forskjellene nokså umerkelige. Og så får du litt mer øl. Men jeg fant ut at jeg ikke gadd å drive med det der mer.

Tilbake
Topp