"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge en batch julegaver - altså juleøl, klassisk norsk type, ca. 6% ABV. Ikke noe jeg har erfaring med, så kritiske kommentarer mottas med takk:

OG 1.061. Beregner 77% utgjæring her - FG 1.014 - men problemet er jo sødmen. Jeg ser ikke for meg at dette blir særlig søtt:(. Skulle jeg hive i en ekstra dose med karamellmalt? 25 IBU, det blir vel passe?

Malt til 30 liter før tapping
4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70

Honningmalt? Smakte på den da jeg sto å kverna til "jule" IPA'n
tror det vil gjøre seg

Honningmalt? Smakte på den da jeg sto å kverna til "jule" IPA'n
tror det vil gjøre seg
Jeg har Simpson's Aromatic: https://www.simpsonsmalt.co.uk/our-malts/aromatic-malt/. Det er vel ikke så langt unna Briess'. Jeg er litt redd for det; sånn jeg har opplevd det, er det et malt du enten satser det meste på - eller bør ligge unna.

Spørsmålet mitt kunne kanskje formuleres sånn: Hvilket karamellmalt gir mest sødme pr. gram?

Skal brygge en batch julegaver - altså juleøl, klassisk norsk type, ca. 6% ABV. Ikke noe jeg har erfaring med, så kritiske kommentarer mottas med takk:

OG 1.061. Beregner 77% utgjæring her - FG 1.014 - men problemet er jo sødmen. Jeg ser ikke for meg at dette blir særlig søtt:(. Skulle jeg hive i en ekstra dose med karamellmalt? 25 IBU, det blir vel passe?

4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70
Meske på høy temperatur? Ca 67-68,c bør gi en grei mengde uforgjærbart sukker

4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70
Det kom en juleøl på 3. plass i mørk lager

Kom gjerne med forslag til oppskrift.

Tenker på å lage noe i retning Brooklyn lager, men,
etter hva jeg ser andre bruker, så må jeg nok en gang bruke fantasien:)

Malt, pils eller pale eller en mix?
Mangler vienna så hva med 75% pils, 15% munic, 7% simpson 30ebc og 3% acid?
Har heller ikke saphir, hva med saaz samt perle og cascade?
Bruker jeg Amarillo så blir den vel ikke ferdig med denne creepen før jeg hører gjøken en gang i mai:)
Har mittelfruh og hersbrucker, men saaz er kanskje grei?

W34/70 eller Diamod eller mix?

Kom gjerne med forslag til oppskrift.

Tenker på å lage noe i retning Brooklyn lager, men,
etter hva jeg ser andre bruker, så må jeg nok en gang bruke fantasien:)

Malt, pils eller pale eller en mix?
Mangler vienna så hva med 75% pils, 15% munic, 7% simpson 30ebc og 3% acid?
Har heller ikke saphir, hva med saaz samt perle og cascade?
Bruker jeg Amarillo så blir den vel ikke ferdig med denne creepen før jeg hører gjøken en gang i mai:)
Har mittelfruh og hersbrucker, men saaz er kanskje grei?

W34/70 eller Diamod eller mix?
Trur det går greit å blande deg fram til en viennaerstatning med pils og munich: https://brulosophy.com/2023/09/04/e...ner-malt-blend-in-a-vienna-lager/#more-146883

Saaz blir bra, vil jeg tru. Og det spiller antakelog fint liten rolle hvilken av de to gjærtypene der du bruker. Mener de er fra den samme stammen, men fra to ulike laboratorier i München.

Hva ville du ha brukt i en blonde/single?
Jeg har litt godhug for Fuggles - men ei hvilken som helst klassisk europeisk humle av et eller annet slag blir vel "riktig".

For ordens skyld så ser jeg ikke noe galt i å lage det ølet man har lyst på:). Så det var ment som en spøk. Men typeriktig blir det vel ikke med amerikansk humling i klosterøl?

Av europeiske humler har jeg EKG, Mittelfruh, Perle, Saaz og Target i fryseren. Kanskje single hop Target..?
Ikke den jeg hadde tatt, men kanskje sammen med EKG? Ellers er alle de der fine, sånn jeg ser det.

Men var det ikke Citra du ville ha, da? Det blir sikkert godt. Smakte en pils med litt citra på Oslo & Akershus-mesterskapet, og det var slett ikke ille.

Har hørt den innvendinga mot amerikanske humler i belgisk øl at fruktaromaene kolliderer med det gjæren gir, men det finnes vel gode eksempler på at det funker.

Men var det ikke Citra du ville ha, da? Det blir sikkert godt. Smakte en pils med litt citra på Oslo & Akershus-mesterskapet, og det var slett ikke ille.
Vel, det hang litt igjen fra et poløl jeg smakte i sommer og så har det blitt værende i oppskrifta. Er på ingen måte låst til humlevalget. Etter litt googling ser det ut som at det er Saaz i La Chouffe, og kan nok hende at jeg endrer til den da.

Har en e-kolbe med en solid dose wlp860, så da kan det bli en Baltisk porter. OG på 1.071, FG på 1.020 og ABV på 6,7. Det brune maltet til Simpson's er nærmest et kaffemalt. Funderer på å legg til litt black malt - hva med det? Gir mye farge og lite smak - men kanskje et ørlite anstrøk av brent, som Norbryggs definisjon sier ikke skal være der.

Malt til 20 liter før tapping
5,0 kg Isaria 8 EBC
0,5 kg Simpson's Brown Malt 560 EBC
0,4 kg Caramunich III 150 EBC
0,1 kg Weyermann Cararoma 400 EBC
Humle
25 gr Premiant 9% @ 60
30 gr Saaz 4% @ 20
Gjær
WLP860 (Starter)

edit: Brygger den med 0,4 brown + 0,1 black malt

Sist redigert:
Har en e-kolbe med en solid dose wlp860, så da kan det bli en Baltisk porter. Litt i underkant i styrke, med OG på 1.059, FG på 1.017 og ABV på 5,6. Det brune maltet til Simpson's er nærmest et kaffemalt. Funderer på å legg til litt black malt - hva med det? Gir mye farge og lite smak - men kanskje et ørlite anstrøk av brent, som Norbryggs definisjon sier ikke skal være der.

Malt til 20 liter før tapping
5,0 kg Isaria 8 EBC
0,5 kg Simpson's Brown Malt 560 EBC
0,4 kg Caramunich III 150 EBC
0,1 kg Weyermann Cararoma 400 EBC
Humle
25 gr Premiant 9% @ 60
30 gr Saaz 4% @ 20
Gjær
WLP860 (Starter)
Her veit jeg folk er uenige med meg, men jeg syns porteren blir mye bedre av å droppe brown maltet og bruke en kombinasjon av sjokolademalt istedet.

Tilbake
Topp