Silikonslanger og oksygen

Du tenker feil. Det er derfor vi bruker 1 meter og ikke 20. Det er forsvinnende lite øl som til en hver tid oppholder seg i slangen. Det er derfor du må se på innvendig overflate av slangen og total tid som er mindre og kortere
Har du lest gjennom denne tråden - som jeg har lenka til et par ganger - fram til konklusjonen til karen som virker å ha noenlunde grei kompetanse på området?

Poenget er "hvor mye O2 kommer gjennom slangen og blir tatt opp av ølet i løpet av den tida det tar å tappe." Det avhenger sjølsagt av både lengden på slangen og diameteren på slangen, og av det totale volumet av øl som denne mengden oksygen skal løses opp i.

For å gjøre det enkelt: Input i regnestykket hans er 19 liter gjennom en 1,80 m lang slange med indre diameter på 10 mm. Tid er 20 minutter. Han kommer fram til at det blir en "totally unacceptable" mengde oksygen som slipper inn: 360 ppb.

Jeg bruker en slange som nok er bare halvparten så lang, og det tar kanskje ikke 20 minutter. Likevel: Det blir en del.

Gitt at utregningene er riktige - hvilket jeg ikke har noen som helst forutsetninger for å bedømme, utover at fyren virker tillitvekkende - vil jeg si at dette er nok til at det er verdt bryet å bytte ut silikonslangen med vinyl - som vil kutte ingressen kraftig. Nå flasker jeg, uten å ha tatt ut noe av gjæren, og får en periode med aktiv refermentering, så kanskje er det håndterbart for gjæren. Men om en kjølekræsjer, klarner og kanskje til og med filtrerer, er dette bekymringsfullt. Om beregningene altså er riktige.

OBS! Dette er beregninger, ikke målinger. Zaiansheff har målt (eller har tilgang til målinger) - og er bekymra på det grunnlaget.

Den moderne bryggeristandarden er 10 ppb - og de går gjerne enda lavere. Uten at det er noe vi behøver å drømme om å oppnå. Men det sier vel likevel noe?

Sist redigert:
Du tenker feil. Det er derfor vi bruker 1 meter og ikke 20. Det er forsvinnende lite øl som til en hver tid oppholder seg i slangen. Det er derfor du må se på innvendig overflate av slangen og total tid som er mindre og kortere
Joda, lengden er viktig. Men kontaktflaten per liter væske er større i slanger enn i em stor beholder, det var poenget mitt.

Når alt brygget skal gjennom 1 meter slange blir kontaktflaten større enn den var i gjæringskaret, det må vi nesten regne på for å være helt sikker, men dette blir jo en funksjon av slangelengde, o2 opptak pr meter/sekund og tid. Den matten har jeg lite lyst til å sette meg ned med kjenner jeg

Joda, lengden er viktig. Men kontaktflaten per liter væske er større i slanger enn i em stor beholder, det var poenget mitt.

Når alt brygget skal gjennom 1 meter slange blir kontaktflaten større enn den var i gjæringskaret, det må vi nesten regne på for å være helt sikker, men dette blir jo en funksjon av slangelengde, o2 opptak pr meter/sekund og tid. Den matten har jeg lite lyst til å sette meg ned med kjenner jeg

men det er bare en liten del av det totale ølvolumet som til en hver tid er i slangen
Slik regnestykket i lenken Finn lenket til tar høyde for

Har du en kilde på det? Jeg har bare et begrep om hva som er "mye" i ølet når det er tappa opp, og da er 1ppm avgjort altfor mye. Hva de vil tillate i mesken er ikke nødvendigvis det samme, og det er jo opptattheta av nivået der de særlig styrer med å få ultralavt.
Nei, her sauset jeg det sammen. 1 ppm er akseptabelt i vørter for LODOer.

Jeg tror jeg fant oksygengjennomtrengninga til silikon til å være ca. 100x den til f.eks PET, jeg er ikke helt sikker, men la oss si det stemmer som et tankeeksperiment. I så fall spiller det liten rolle den korte tiden vi bruker på overføring sammenlignet med all den tiden vi oppbevarer ølet vårt i pet gjæringskar. Eller PP plast som har 10x
https://www.researchgate.net/figure...tic-films-used-in-packaging-17_tbl1_225207929
Her er det mye jeg ikke skjønner. I spreadsheet i linken til @Finn Berger, er Oksygen Permeabilitet (OP) til Silicon oppgitt som 6.2E-8 som er 0.62E-7. I tabellen som @loebrygg linket til, har EVA 21.220E-7. Skulle ikke EVA være mye bedre enn Silicone? Her har jeg trolig misforstått noen enheter...

Her er det mye jeg ikke skjønner. I spreadsheet i linken til @Finn Berger, er Oksygen Permeabilitet (OP) til Silicon oppgitt som 6.2E-8 som er 0.62E-7. I tabellen som @loebrygg linket til, har EVA 21.220E-7. Skulle ikke EVA være mye bedre enn Silicone? Her har jeg trolig misforstått noen enheter...

Jeg skjønner ikke helt den, E-08
Har aldri vært så god på sånne E-er ;-), men er ikke det ment som ^8 og x10 større enn ^7
altså OP x 10^7 = 62 for silikon?..

EVA er forresten ikke det beste. Tror jeg selv bruker PVC på kald side

Jeg skjønner ikke helt den, E-08
Har aldri vært så god på sånne E-er ;-), men er ikke det ment som ^8 og x10 større enn ^7
altså OP x 10^7 = 62 for silikon?..

EVA er forresten ikke det beste. Tror jeg selv bruker PVC på kald side
E-8 er 10 mindre enn E-7. 10-E-7 er 1/10.000.000 (punktum som tusen skilletegn), mao. 1/E7.

Jeg bruker den, også:). Det er vel vinyl, som er veldig mye tettere enn silikon.
Sånn jeg tolka det her var at EVA biltema slanger slapp cirka førti ganger mer luft til enn PVC?

Hvis vi tar snittet som blir rundt 0.5 for PVC og 21 for EVA blir det vel omtrent 1:42 i forhold. Om da EVA slipper inn disse 350 ppm som er 35 ganger mer enn målet til bryggeria, så poff og en swish er man nær målet bare ved å bruke PVC slange om alt annet og er på stell?

1734472982043.png

Sånn jeg tolka det her var at EVA biltema slanger slapp cirka førti ganger mer luft til enn PVC?

Hvis vi tar snittet som blir rundt 0.5 for PVC og 21 for EVA blir det vel omtrent 1:42 i forhold. Om da EVA slipper inn disse 350 ppm som er 35 ganger mer enn målet til bryggeria, så poff og en swish er man nær målet bare ved å bruke PVC slange om alt annet og er på stell?

Vis vedlegget 70600
Nå har vel slanger av pvc andre utfordringer mtp plast, eller er jeg helt på tur nå? PET er jo et produkt som er forsket mye på pH slippet ut veldig lite mikroplast i drikken som den oppbevares i, samtidig som den virker å være ekstremt motstandsdyktig mot o2 i følge tabellen over. PEX-rør blir vel kanskje det nærmeste som er overkommelig i pris?

Denne har og beskyttelse som i teorien gir enda et lag til som o2 må gjennom?

Silikonslangenes store fordeler er fleksibiliteten og at de er enkle å holde reine (de kan kokes igjen og igjen). Det som eventuelt skal kunne erstatte dem må faktisk være mulige å bruke, også. Vinylslangene som jeg nå delvis har gått over til, er mer tungvinte å håndtere, men jeg trur det går.

Tilbake
Topp