Finn Berger
Moderator
Har du lest gjennom denne tråden - som jeg har lenka til et par ganger - fram til konklusjonen til karen som virker å ha noenlunde grei kompetanse på området?Du tenker feil. Det er derfor vi bruker 1 meter og ikke 20. Det er forsvinnende lite øl som til en hver tid oppholder seg i slangen. Det er derfor du må se på innvendig overflate av slangen og total tid som er mindre og kortere
Poenget er "hvor mye O2 kommer gjennom slangen og blir tatt opp av ølet i løpet av den tida det tar å tappe." Det avhenger sjølsagt av både lengden på slangen og diameteren på slangen, og av det totale volumet av øl som denne mengden oksygen skal løses opp i.
For å gjøre det enkelt: Input i regnestykket hans er 19 liter gjennom en 1,80 m lang slange med indre diameter på 10 mm. Tid er 20 minutter. Han kommer fram til at det blir en "totally unacceptable" mengde oksygen som slipper inn: 360 ppb.
Jeg bruker en slange som nok er bare halvparten så lang, og det tar kanskje ikke 20 minutter. Likevel: Det blir en del.
Gitt at utregningene er riktige - hvilket jeg ikke har noen som helst forutsetninger for å bedømme, utover at fyren virker tillitvekkende - vil jeg si at dette er nok til at det er verdt bryet å bytte ut silikonslangen med vinyl - som vil kutte ingressen kraftig. Nå flasker jeg, uten å ha tatt ut noe av gjæren, og får en periode med aktiv refermentering, så kanskje er det håndterbart for gjæren. Men om en kjølekræsjer, klarner og kanskje til og med filtrerer, er dette bekymringsfullt. Om beregningene altså er riktige.
OBS! Dette er beregninger, ikke målinger. Zaiansheff har målt (eller har tilgang til målinger) - og er bekymra på det grunnlaget.
Den moderne bryggeristandarden er 10 ppb - og de går gjerne enda lavere. Uten at det er noe vi behøver å drømme om å oppnå. Men det sier vel likevel noe?
Sist redigert: