"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

@PetterL Du er forumets ledende autoritet på Arrogant Bastard, og jeg fikk oppskrift fra deg i sin tid. Nå er det på tide å lansere versjon #4. Den ser da sånn ut:

Malt til 30 liter før tapping
7,4 kg Muntons Pale Planet
0,3 kg Special B
0,3 kg Weyermanns CaraAroma
Humle
40 gr Chinook 13,4 % @ 60
40 gr Chinook 13,4 % @ 45
60 gr Chinook 13,4 % @ 10
60 gr Chinook 13,4 % @ 2 + 15/80
Gjær
Verdant, starter

Skulle ende opp med en OG på 1.065, og IBU er i følge kalkulator omkring 100. (Jeg ender opp noe under originalens 7,2%, men det er villet.)

Har du gjort deg noen nye erfaringer/ tanker, Petter? (Andre er også hjertelig velkomne til å bidra, så klart:).)
Ser unektelig godt ut! Minner meg på at jeg må legge AB til på den lange bryggelisten…

Kan du tydeliggjøre denne?
Det er som @PetterL tolker det: Jeg tilsetter humla 2 min før kokeslutt, og så kjøler jeg kjapt ned til 80 grader og stopper der et kvarter.

@loebrygg Jeg skal ikke si at du tar feil; det har jeg ikke grunnlag for å si. Dette er en hjemmesnekra idé som i all enkelhet går ut på å kickstarte ekstraksjonen av aromaoljer uten at så mye av dem rekker å fordampe, og så ta ut resten gjennom å la humla trekke et kvarter på 80 grader. (Setter plata på 2 for å holde temperaturen på 80 gjennom hele kvarteret.)

Jeg bør vel ta med at jeg skrur varmen nesten helt ned de to minuttene jeg koker, slik at det så å si ikke er bevegelse i overflaten. Jeg kunne nok like gjerne ha tilsatt ved kokeslutt, og så bare venta et par minutter med å skru på kjølinga.

Jeg mener at oppskrifta på Ink & Dagger hadde en liknende instruks en gang: Skru av varmen, tilsette humla, vente 10 min. og så begynne aktiv kjøling? Det er nok derfra jeg har utvikla denne varianten.

Jeg bør vel ta med at jeg skrur varmen nesten helt ned de to minuttene jeg koker, slik at det så å si ikke er bevegelse i overflaten. Jeg kunne nok like gjerne ha tilsatt ved kokeslutt, og så bare venta et par minutter med å skru på kjølinga.

Jeg mener at oppskrifta på Ink & Dagger hadde en liknende instruks en gang: Skru av varmen, tilsette humla, vente 10 min. og så begynne aktiv kjøling? Det er nok derfra jeg har utvikla denne varianten.

Det er slik jeg pleier gjøre

Ulempen med den teknikken er at den kan variere mellom bryggeri-oppsett siden nedkjølingstiden vil variere.
Som det fremkommer er også oppskriften utydelig... siden flere av oss har tolket den forskjellig :)
Tenker jeg har den som 2min og ikke stopper på 15min@80C

Sist redigert:
Ulempen med den teknikken er at den kan variere mellom bryggeri-oppsett siden nedkjølingstiden vil variere.
Som det fremkommer er også oppskriften utydelig... siden flere av oss har tolket den forskjellig :)
Tenker jeg har den som 2min og ikke stopper på 15min@80C
Nedkjølingstida kan nok variere en del. Kjølevansstemperaturen er vel en viktig faktor, og sjølsagt volumet - og kjøleteknikken (kjølesprial eller motstrømskjøler). Jeg trur ikke det er veldig farlig, men jeg kunne jo kutte koketida til 1 minutt, f.eks. for å kompensere for varmere kjølevann om sommeren. Eller osv.... .

Det er som @PetterL tolker det: Jeg tilsetter humla 2 min før kokeslutt, og så kjøler jeg kjapt ned til 80 grader og stopper der et kvarter.

@loebrygg Jeg skal ikke si at du tar feil; det har jeg ikke grunnlag for å si. Dette er en hjemmesnekra idé som i all enkelhet går ut på å kickstarte ekstraksjonen av aromaoljer uten at så mye av dem rekker å fordampe, og så ta ut resten gjennom å la humla trekke et kvarter på 80 grader. (Setter plata på 2 for å holde temperaturen på 80 gjennom hele kvarteret.)

Hva synes du om denne teknikken sammenlignet med diphopping?

Hva synes du om denne teknikken sammenlignet med diphopping?
Diphopping er antakelig mer effektivt, men nå kjente jeg meg akkurat litt for lat til å styre med det - sjøl om det egentlig er en nokså moderat tillleggsbelastning:). Diphopping kan til en viss grad erstatte tørrhumling, og det kan ikke dette.

Og for all del; jeg er ikke på noen måte sikker på at dette er den mest effektive måten å bruke den siste tilsetninga på den varme sida på. Det har jeg ikke noe grunnlag for å påstå. Jeg "har bare en følelse" av at det funker ganske bra:).

Det var en av de amerikanske bryggeriguruene - altså proffbryggerguruene - som sa at han alltid ville ha med en tilsetning med kort koketid fordi det ga "noe" han ikke fikk på andre måter. Og så tenkte jeg at, javel - da kan man jo også kanskje prøve å få litt mer ut av den ved å skjøte den sammen med en stopp på 80. Og så passa det litt med den måten Ink & Dagger blei humla på.

Dette er ganske langt unna solid empirisk grunnlag for valg av metode:).

Jeg ville nok før ha stolt på oppskrifta fra Hopstore / Amundsen enn denne fra Ølbrygging. ;)

Sier ikke den det samme

.•Etter 60 min med koking start nedkjøling av vørter og stop ved ca 85 °C og tilsett ̈Hopstand ̈ humle, rør rundt og vent 15 min. After your 60 min boil, begin your cooling of wort and then stop at ca 85 °C and add ̈whirlpool ̈ hops, stir well and wait 15 min.

Er det ikke også noe man taper ved å tilsette WP-humla helt i slutten av kok enn når temperaturen har fått sunket til 80 eller enda lenger ned mot «cool pooling»-temperatur?

Har hørt et argument nylig om at stoffene som skal gå inn i biotransformeringen like gjerne kan hentes fra en solid WP-humling, og at det da var viktig stoffene ikke var utsatt for for høy temperatur.

Sist redigert:
Tilbake
Topp