Tråden for dumme spørsmål.

Kjøp den eldste humlen du får tak i, fordel humlen du skal bruke i en boks, stekebrett, fjøl(hva som helst) og plasser på varmeste og tørreste stedet i huset = gammel humle raskest mulig.
Chatgpt hadde samme forslag:

How to Prepare Fresh Hops for Lambic:

1. Buy hops with low alpha acids (under 4%), preferably around 2-3% to minimize bitterness.
  2. Age them yourself:
    • Spread them out in a dry, warm place with good ventilation.
    • Let them age for 6-12 months. This reduces alpha acids and hop aroma.
Litt kjedelig den delen med å vente halvt år dog :D

Chatgpt hadde samme forslag:

How to Prepare Fresh Hops for Lambic:

1. Buy hops with low alpha acids (under 4%), preferably around 2-3% to minimize bitterness.
  2. Age them yourself:
    • Spread them out in a dry, warm place with good ventilation.
    • Let them age for 6-12 months. This reduces alpha acids and hop aroma.
Litt kjedelig den delen med å vente halvt år dog :D
Da bestiller du bare fra sidene du allerede listet opp til første brygg mens du modner humle til neste runde :)

Når ramper dere opp temperaturen på lagerbrygg, og med hvor mye? Jeg har hørt 2/3 av utgjæring, med et par grader. Noen er helt nede i 1 plato unna FG. Hva gjør dere?

Overflatearealet mellom væske og gass har også en del å si så "fullt fat" er ikke det samme som Fullt fat. Det vi gjør når vi kobler til co2 og rister fatene for å hurtigkarbonere, er å mangedoble overflaten hvor co2 tas opp. Har man et fullt fat (fullt til det kommer ut ventilen) så er det et lite stigrør i co2 koblingene som kommer under øloverflaten, da er arealet hvor gass går inn i væske noen kvadratmillimeter og karbonering tar evigheter. Kuren er som alltid: Drikk noen halvlitere øl slik at røret er over væskeoverflaten. Ihvertfall det jeg har erfart om øl på fat som nekter å la seg karbonere innen rimelig tid.

Men hva er egentlig riktig serverings trykk? I plansjen over står det at man skal bruke det samme som likevekt trykket. Et det riktig? Er ikke 0’7 bar mer riktig? Jeg opplever endel skumming , men dette kan vel også ha med at slangene er ca 1,5 m? Vil det bedre seg om jeg kutter litt?

Kort spørsmål. Har brukt Pipeline Beer line cleaner i dag. Det står jeg må undersøke med lokale myndigheter om jeg kan kaste det i sluket etterpå. Noen som vet? Må jeg ta turen til gjenvinningsstasjonen?

Diameter på slangen har mer å si enn lengden. Kjører alt utenom hveteøl på 1 bar(de karbonerer jeg naturlig). Serveringstrykk lik karboneringstrykk. Bruker lange(2m) 3/16 slanger.

Kort spørsmål. Har brukt Pipeline Beer line cleaner i dag. Det står jeg må undersøke med lokale myndigheter om jeg kan kaste det i sluket etterpå. Noen som vet? Må jeg ta turen til gjenvinningsstasjonen?
Jeg ville putta det i en passende lukkbar conteiner, og tatt det med til gjenvinningstasjon neste gang du skal dit. Det gjør jeg med selvfølgelighet når det kommer til motoroljer, bremsevæsker (dot) og andre væsker som ikke anbefales ned i sluk eller jord...

Men hva er egentlig riktig serverings trykk? I plansjen over står det at man skal bruke det samme som likevekt trykket. Et det riktig? Er ikke 0’7 bar mer riktig? Jeg opplever endel skumming , men dette kan vel også ha med at slangene er ca 1,5 m? Vil det bedre seg om jeg kutter litt?
Hvis du opplever for mye skum med 1,5 m så må du ikke kutte, du må ha lengre slanger evt tynnere. Forutsetter at du har riktig serveringstrykk.

Altså.. jeg slår brukt olje fra plenklipperen i grusen bak garasjen. Du gjør hva du mener er best.
Skapte reaksjoner den ja ;)
Vanligvis samler jeg opp brukt olje og leverer til miljøstasjonen. Men vet om flere som har brukt knust asfalt på veien til nausta sine og kjøpte tønner med spillolje for å bruke på veien.

Og det kan godt være at det blir mer av det framover nå...

@ADale tror jeg ikke behøver å tenke på å levere skvetten med beer line cleaner. Kjør det i do så slipper du kanskje ei runde med avløpsåpner.

Sist redigert:
Du trenger jo ikke bruke forumet til å provosere unødvendig heller da,
og er det faktisk sant mye av det du skriver gjør det ikke saken bedre heller ..

Du trenger jo ikke bruke forumet til å provosere unødvendig heller da,
og er det faktisk sant mye av det du skriver gjør det ikke saken bedre heller ..
Greit, jeg tar den. Er for det meste miljøvennlig i alt jeg foretar meg. Hva andre folk gjør med gårdsveiene sine kan jeg ikke gjøre noe med. Har vært vanlig praksis på bygda siden oljegrusen kom det der. Men vaskemiddel for øllinje til miljøstasjon, der går det vel en grense for hva man skal orke å bry seg med. :)

Tilbake
Topp