Hvor blir det av flanellografen?
Hvor blir det av flanellografen?
Det forsvant da balloptikonet kom og lagde revolusjon.Hvor blir det av flanellografen?
Husker den fra kristendomstimene i barneskolen. Bra vi slapp det tullet etterhvert... -Det religiøse, altså.Hvor blir det av flanellografen?
Det var jo interessant å få et lite innblikk i det teknologiske nivået på internt informasjonsarbeid innafor oljesektorenDen største ulempen med overhead/lysark er at det du skal vise fram av og til blir speilvendt eller opp-ned. Men det er en svakhet med teknologien du bare må leve med!
Det er lenge siden, så jeg husker ikke. Poenget var at alt organisk skulle brytes ned uten at glasse begynte å bli utstabilt. 960grader høres i og for seg fornuftig og litt kjent ut.960 grader?
Det er ikke så mange som har tilgang til kjeramikkovn. Jeg jobbet en gang på en lab som drev med analyse av organiske stoffer. Alt av glass som var brukt gikk i ovnen på kvelden og ble varmet opp over natten til høyest mulig temperatur hvor glasset fortsatt var stabilt og dermed var alt organisk brent vekk og tilintetgjort.
Ølbrygging har for tiden salg på humle, noen er fra 2020 - kanskje det fungerer? (Har aldri laget Lambic selv).Lyst til å brygge en lambic - men sliter med å få tak i humle med lav nok alfasyre, gjerne "gammel lambic-humle". Er det noen steder i norge som selger slik humle? Kjenner til humle.se og freshops.com.
Kjøp den eldste humlen du får tak i, fordel humlen du skal bruke i en boks, stekebrett, fjøl(hva som helst) og plasser på varmeste og tørreste stedet i huset = gammel humle raskest mulig.Lyst til å brygge en lambic - men sliter med å få tak i humle med lav nok alfasyre, gjerne "gammel lambic-humle". Er det noen steder i norge som selger slik humle? Kjenner til humle.se og freshops.com.
@Jo endte du opp med humle? Hvis du ev. har noe å selge så er jeg interessert i å kjøpe.
Chatgpt hadde samme forslag:Kjøp den eldste humlen du får tak i, fordel humlen du skal bruke i en boks, stekebrett, fjøl(hva som helst) og plasser på varmeste og tørreste stedet i huset = gammel humle raskest mulig.
Da bestiller du bare fra sidene du allerede listet opp til første brygg mens du modner humle til neste rundeChatgpt hadde samme forslag:
How to Prepare Fresh Hops for Lambic:
Litt kjedelig den delen med å vente halvt år dog
- Buy hops with low alpha acids (under 4%), preferably around 2-3% to minimize bitterness.
- Age them yourself:
- Spread them out in a dry, warm place with good ventilation.
- Let them age for 6-12 months. This reduces alpha acids and hop aroma.
![]()
Det der er jo fersk og fin humleØlbrygging har for tiden salg på humle, noen er fra 2020 - kanskje det fungerer? (Har aldri laget Lambic selv).
Overflatearealet mellom væske og gass har også en del å si så "fullt fat" er ikke det samme som Fullt fat. Det vi gjør når vi kobler til co2 og rister fatene for å hurtigkarbonere, er å mangedoble overflaten hvor co2 tas opp. Har man et fullt fat (fullt til det kommer ut ventilen) så er det et lite stigrør i co2 koblingene som kommer under øloverflaten, da er arealet hvor gass går inn i væske noen kvadratmillimeter og karbonering tar evigheter. Kuren er som alltid: Drikk noen halvlitere øl slik at røret er over væskeoverflaten. Ihvertfall det jeg har erfart om øl på fat som nekter å la seg karbonere innen rimelig tid.
Altså.. jeg slår brukt olje fra plenklipperen i grusen bak garasjen. Du gjør hva du mener er best.Kort spørsmål. Har brukt Pipeline Beer line cleaner i dag. Det står jeg må undersøke med lokale myndigheter om jeg kan kaste det i sluket etterpå. Noen som vet? Må jeg ta turen til gjenvinningsstasjonen?
Jeg ville putta det i en passende lukkbar conteiner, og tatt det med til gjenvinningstasjon neste gang du skal dit. Det gjør jeg med selvfølgelighet når det kommer til motoroljer, bremsevæsker (dot) og andre væsker som ikke anbefales ned i sluk eller jord...Kort spørsmål. Har brukt Pipeline Beer line cleaner i dag. Det står jeg må undersøke med lokale myndigheter om jeg kan kaste det i sluket etterpå. Noen som vet? Må jeg ta turen til gjenvinningsstasjonen?
Hvis du opplever for mye skum med 1,5 m så må du ikke kutte, du må ha lengre slanger evt tynnere. Forutsetter at du har riktig serveringstrykk.Men hva er egentlig riktig serverings trykk? I plansjen over står det at man skal bruke det samme som likevekt trykket. Et det riktig? Er ikke 0’7 bar mer riktig? Jeg opplever endel skumming , men dette kan vel også ha med at slangene er ca 1,5 m? Vil det bedre seg om jeg kutter litt?