Tråden for dumme spørsmål.

Hva er meskeeffektiviteten din?
78,5 nå sist.
Effektivt for utbytte? Er mye større sjans for kanalisering i mesken når du rører, og nei, det er ikke noe problem om vørteren under maltrøret koker under skylling.
Det renner jo tydelig hørbart mer gjennom mesken når jeg rører, og det har jeg tatt som et godt tegn. For tidligere slet jeg med å få nok væske til kok, og jeg har innbilt meg at det har hatt noe å si for utbyttet, i og med brygghuseffektiviteten gikk opp (med 8-10%). Det siste henger nok også sammen med mer røring underveis i meskingen.

78,5 nå sist.

Det renner jo tydelig hørbart mer gjennom mesken når jeg rører, og det har jeg tatt som et godt tegn. For tidligere slet jeg med å få nok væske til kok, og jeg har innbilt meg at det har hatt noe å si for utbyttet, i og med brygghuseffektiviteten gikk opp (med 8-10%). Det siste henger nok også sammen med mer røring underveis i meskingen.
Da har du jo en grei effektivitet i alle fall. Ja det renner mer og fortere fordi vannet finner en raskere vei FORBI kornet og ut av maltrøret.

Røring under selve meskingen er jeg enig i at hjelper på effektiviteten, å røre under skylling derimot er jeg svært uenig i, om man får bedre utbytte av å røre under skylling enn hvis man ikke gjør det så er det noe vesentlig galt med hvordan man skyller uten å røre(i en kompaktbrygger og kontinuerlig skylling).

Å få for lite væske til kok er sært, man vet hvor mye man skal ha med til kok og dermed skyller man til den mengden er oppnådd.

Nuvel, jeg har en BZ gen 4 og skyller med kald vann +80% meskeeffektivitet med 5-6 kilo, oppvarming til kok tar som sagt 10-15 minutter ekstra, men ait, da har du 3 valg da, kjøp større skyllevannsvarmer, tynnere mesk eller bruk kaldt vann, pick your poison.

78,5 nå sist.

Brygghuseffektivitet handler mest om svinnet i kjelen, slanger, filter og evt motstrømskjøler.

Utbyttet er oftest hva man regner som skylleeffektivitet. Først må mesken være fullstendig konvertert, som går lengre tid til tykkere mesken er. Så vil effektiviteten din øke til mer konvertert sukker du får "vasket" ut av mesken. Hvis det renner fort gjennom så får vannet kort tid til å blande seg med restsukkeret.

Tenk når du mesker inn, så er vannivået likt med utsida av maltrøret. La det stå og malten vil trutne, ta til seg vannet. Hos meg er det flere cm lavere nivå i maltrøret enn utenfor om jeg rører inn kjapt og lar stå i ro. Det er et eksempel på at det tar tid bare for vannet å trenge inn, samt å konvertere stivelsen. Når ønsket er å erstatte dette som har trutnet malten med rent skyllevann, behøves tid.

Malt absorberer omtrent 0,8-1,0 liter pr kilo. Man bør da sikte på å skylle med minst det doble, og det bør renne seint gjennom.

Tilbake
Topp