Da vil jeg si du er et uhell unna å kjenne smaken av infeksjon. Selv fikk jeg noen greier inn i bryggeriet med noe honning (tror jeg) som ødela alt etter en stund. Alt virka fint i starten, men gitt noe tid ødela det alt ølet.
Uhell kan skje, men nå er det over 7 år siden jeg begynte å brygge og jeg har aldri opplevd infeksjon. Jeg har slitt med pH og bitterhet, gjær helse og mengde, men aldri villgjær..Da vil jeg si du er et uhell unna å kjenne smaken av infeksjon. Selv fikk jeg noen greier inn i bryggeriet med noe honning (tror jeg) som ødela alt etter en stund. Alt virka fint i starten, men gitt noe tid ødela det alt ølet.
Da vil jeg si du er et uhell unna å kjenne smaken av infeksjon. Selv fikk jeg noen greier inn i bryggeriet med noe honning (tror jeg)
Endte opp med å kassere absolutt alt av plast på kald side. Klarte ikke å få det ut av bryggeriet.Det der har jeg også merka meg. Hjelper sikkert ikke at jeg fikk honningen av en bekjent (på pasteuriseringa mener jeg)
Nå har jeg satt mjød på noe av det
Endte opp med å kassere absolutt alt av plast på kald side. Klarte ikke å få det ut av bryggeriet.
Ja. Forholdet mellom meskevann og skyllevann er dynamisk. Ytterpunktene er 0 skyllevann og ‘Max’ skyllevann. Ph +++ vil endre seg noe, men lite…Når man kjøpt større brygger, men ikke har vannvarmer som tar mer enn 18l vann;
Kan man øke meskevann med 6 liter her?
Vis vedlegget 71311
Burde kanskje prøvd, men var til slutt så lei av å tro jeg var kvitt det, bare for å oppdage at nei, det var jeg visst ikke.PP plast tåler fint kokende vann
Har ikke hat problemer med det uten om de enkelte batchene
Eventuelt bare skyller du det du har, og fyller på i vannvarmeren igjen opp til det volumet du totalt vil ha. Da har du og kontroll på literne og du får mesketykkelsen som du vil. Det kan bli lavere utbytte om du har for løs mesk og lite skyllevann.Når man kjøpt større brygger, men ikke har vannvarmer som tar mer enn 18l vann;
Vis vedlegget 71311
Takk. Forrige gang prøvde jeg å utligne varmere vann, med litt kaldt vann, så det vil jeg helst slippe igjenJa. Forholdet mellom meskevann og skyllevann er dynamisk. Ytterpunktene er 0 skyllevann og ‘Max’ skyllevann. Ph +++ vil endre seg noe, men lite…
Dette er kanskje det beste? Bare ha 6 liter klar i bøtta og spe på underveis.Eventuelt bare skyller du det du har, og fyller på i vannvarmeren igjen opp til det volumet du totalt vil ha. Da har du og kontroll på literne og du får mesketykkelsen som du vil. Det kan bli lavere utbytte om du har for løs mesk og lite skyllevann.
Nå er det ikke noe problem å skylle med kaldt vann, sånn om du vil spare deg litt bry.Når man har kjøpt større brygger, men ikke har vannvarmer som tar mer enn 18l vann;
Vis vedlegget 71311
Støtter @erikraude ; skyllevannstemperaturen spiller liten rolle. Jeg har skylt med kaldt vann uten å merke noen negativ effekt. (Det er en del varme i mesken, så resultatet blei jo sånn passe lunkent.)Når man har kjøpt større brygger, men ikke har vannvarmer som tar mer enn 18l vann;
Vis vedlegget 71311
Om du starter oppkok samtidig som skylling snakker vi om 10-15 minutter på 30 liter.En bakdel er vel at det vil ta lengre tid før vørteren koker?
Merka stor forskjell på kjære gamle Brewstern og 25 liter, kontra 55 på BZ. Det tok vel en time før koken starta.Om du starter oppkok samtidig som skylling snakker vi om 10-15 minutter på 30 liter.
Den er fin!Kan også hive i de 6 literne som mangler som kokende vann ved utmesk + 18 liter til skylling
Best of both worlds på en måte. Jeg gjør det ganske likt